C.C. Phoenix 60 geraakt niet aan de praat

• Topicstarter Topicstarter DidierS
  • Startdatum Startdatum
D

DidierS

Guest
:oops: Ik weet het, ik heb de opbouw van mijn heli serieus laten verwateren... maar in mijn twee weken verlof moet en zal hij afgewerkt worden 8)

Mijn eerste week verlof zit er ondertussen op en ik mag zeggen dat ik tevreden ben, deze morgen vond ik het zelfs het goede moment om overal voor de eerste keer elektriciteit op te steken.
Mijn setup vind je onder het stof op deze URL.

Servo's en toebehoren leken allemaal netjes te reageren, maar de echte problemen begonnen pas toen ik mijn LiPo aansloot op mijn regelaar.
Bij het aansluiten kreeg ik wat kleine vonkjes maar dat kan uiteraard de elektronica zijn. Er kwam niets warm, dus leek er mij nergens een kortsluiting of zo.
Vreemd genoeg ging mijn motor totaal niet draaien. Na wat zoeken op mijn afstandsbediening, merkte ik wel dat het signaal naar regelaar (CH3) netjes omhoog gaat van 0 tot het eerste streepje (80% of zo?). Er vertrekt dus een signaal die blijkbaar niet verwerkt wordt door de regelaar?

Ik heb Phx LINK ondertussen opnieuw geinstalleerd maar vreemd genoeg vind deze wel de USB-verbinding terug maar niet de verbinding naar ESC. De motor is wel aan de ESC aangesloten maar dat zou toch geen probleem mogen vormen?

Moet ik er van uitgaan dat mijn Phoenix 60 vertrokken is naar z'n laatste rustplaats? Doe ik misschien nog iets verkeerd? Of kan ik één of andere test doen om uit te vissen wat er foutloopt?

Alvast bedankt voor de hulp!

Het lijkt me sterk dat hij het leven laat als je alles goed doet zoals je zegt.

Het enige wat ik kan bedenken is dat de throttle verkeerdom staat waardoor de regelaar in de beveiligingmodus gaat.

succes !

Rhelie zei:
Het enige wat ik kan bedenken is dat de throttle verkeerdom staat waardoor de regelaar in de beveiligingmodus gaat.
Maar dan zou ik hem toch moeten kunnen zien tijdens mijn verbinding met de PC?

DidierS zei:
Ik heb Phx LINK ondertussen opnieuw geinstalleerd maar vreemd genoeg vind deze wel de USB-verbinding terug maar niet de verbinding naar ESC. De motor is wel aan de ESC aangesloten maar dat zou toch geen probleem mogen vormen?
Wat mij niet duidelijk is of je de PH60 hebt kunnen programeren. Ik heb zelf wel ervaring met die PH's maar niet met het programeren via de USB. (deed het via de zender) Je moet ook je ingestelde settings kunnen uitlezen via de USB. Als dat kan: hoe heb je hem dan ingesteld ?
Wat hoor je als je de accu aansluit en hoe en brand het ledje dan ?

Mischien weet je het allemaal wel maar voor alle zekerheid:
De regelaar moet een uit signaal "zien" voor hij op actief wordt gezet (veiligheid). Wat al gezegd is, dit kan komen doordat het kanaal verkeerd om staat maar ook dat er nog wat "trim" opstaat (liep ik toen tegenaan).

Hi,

Ik reageer even op je 'niet gaan draaien' probleem....

D'r zijn een paar dingen die je bij een CC regelaar moet onthouden... maar voor dit probleem lijkt het me voldoende als je het eindpunt van het gas gaat verlagen (ATV)...... hierdoor kan de regelaar zich 'op scherp' zetten.....

Ook handig om te controleren is of je niet toevallig Throttle hold hebt aanstaan.... Gelijk ook een reminder: zorg dat je throttle hold wel hebt geprogrammeerd voordat je de setup in je heli zet......

Groet, vincent

Maarten2 zei:
Mischien weet je het allemaal wel maar voor alle zekerheid:
Maarten,
Ga er maar vanuit dat ik er niet zo heel veel meer van afweet... ik kijk momenteel met grote ogen wanneer ik bovenvermeld draadje herlees... ik snap in momenten nog maar half waarover ik het zelf had op het ogenblik dat ik het typte. Ik heb de laatste week het hele forum opnieuw mogen doorspitten om al mijn beginnerskennis terug vanaf 0 op te zoeken :cry: .

Maarten2 zei:
Wat mij niet duidelijk is of je de PH60 hebt kunnen programeren. Ik heb zelf wel ervaring met die PH's maar niet met het programeren via de USB. (deed het via de zender) Je moet ook je ingestelde settings kunnen uitlezen via de USB. Als dat kan: hoe heb je hem dan ingesteld ?
Volgens mijn posting van iets meer dan een jaar geleden zou ik hem toen wel degelijk hebben kunnen uitlezen via USB. Momenteel lukt me dat niet. Ik krijg wel nog contact met USB PhxLink (het adapterprintje dus) maar ESC Connection Status blijft rood. Vandaar ook mijn idee dat er iets grandioos foutloopt met mijn regelaar.

Maarten2 zei:
De regelaar moet een uit signaal "zien" voor hij op actief wordt gezet (veiligheid). Wat al gezegd is, dit kan komen doordat het kanaal verkeerd om staat maar ook dat er nog wat "trim" opstaat (liep ik toen tegenaan).
De trim staat jammergenoeg goed ingesteld. Mijn stick staat centraal (op 0 dus wanneer ik de outputs opvraag in mijn FF9-menu). Wanneer die verkeerdom zou staan, dan zou hij toch moeten aanslaan wanneer ik helemaal boven kom en terug zak?

Wat mij trouwens ook wat zorgen baart:
Wanneer ik mijn LiPo aansluit en mijn ontvangerbatterij losgekoppeld laat, dan blijft het lichtje van mijn gyro gewoon lekker branden alsof er spanning vanuit mijn regelaar teruggekoppeld wordt naar mijn ontvanger. Er is (gelukkig) niet genoeg stroom om zo mijn servo's te bedienen.

DidierS,

Je gebruikt een apparte ontvangst batterij en dus niet je BEC van de PH. Wat ik nu vermoed is dat je en de gyro e.d. voed vanuit de BEC en de ontvangst batterij. Wanneer dat zo is moet je de BEC afkoppelen.

winkje zei:
Ook handig om te controleren is of je niet toevallig Throttle hold hebt aanstaan.... Gelijk ook een reminder: zorg dat je throttle hold wel hebt geprogrammeerd voordat je de setup in je heli zet......
Euhm... telaat: mijn regelaar hangt vastgesoldeerd aan mijn motor :|
Maar dat kan toch geen reden meer zijn om geen verbinding te krijgen via USB?
Maarten2 zei:
Wat hoor je als je de accu aansluit en hoe en brand het ledje dan ?
Slik... helemaal niets... geen geluid en geen LED die brandt!

Heb het even nagezocht in de gebruiksaanwijzing van de PH: blz 2 sectie 4 "BEC"; rode draadje PH naar ontvanger kabeltje > doorknippen.

Maarten2 zei:
DidierS,
Je gebruikt een apparte ontvangst batterij en dus niet je BEC van de PH. Wat ik nu vermoed is dat je en de gyro e.d. voed vanuit de BEC en de ontvangst batterij. Wanneer dat zo is moet je de BEC afkoppelen.
Inderdaad, daarmee is het opgelost! Mijn BEC zorgde voor de voeding.

De LED gaat echter nog steeds niet branden en uiteraard gaat ook de motor niet draaien.

Ik doe het even uit mijn hoofd (ik heb hier mijn heli niet in de buurt):
Wanneer de regelaar aan wordt gesloten en het "gas" is niet helemaal dicht is dan hoor je niets en gaat het ledje branden. Wanneer je als nog het gas op 0 zet (voor een aantal seconden) dan hoor je (via de motor) een aantal piepjes en het ledje dooft. Dus je zou op zijn minst iets moeten horen of zien. Bedrading goed aangesloten ?

Je had het over vonkjes. Treden die op bij de accu aansluit stekkers (tijdens insteken) ? Dit verschijnsel zie ik ook.

Maarten2 zei:
- Wanneer de regelaar aan wordt gesloten en het "gas" is niet helemaal dicht is dan hoor je niets en gaat het ledje branden. Wanneer je als nog het gas op 0 zet (voor een aantal seconden) dan hoor je (via de motor) een aantal piepjes en het ledje dooft. Dus je zou op zijn minst iets moeten horen of zien. Bedrading goed aangesloten ?
- Je had het over vonkjes. Treden die op bij de accu aansluit stekkers (tijdens insteken) ? Dit verschijnsel zie ik ook.
- Die vonkjes zijn inderdaad aan de aansluitstekkers waar ik de accu verbind met de regelaar.
- Wanneer ik de regelaar verbind met de ontvanger en de LiPo dan zie ik helemaal geen LED branden en hoor ik ook niets...
Omdat er geen poka-yoke zit op de plug, heb ik alle mogelijkheden daarstraks even uitgeprobeerd:
--- plug zoals ik denk dat hij moet zitten + linkerstick helemaal beneden
--- plug zoals ik denk dat hij moet zitten + linkerstick helemaal boven
--- plug zoals ik denk dat hij moet zitten + linkerstick in het midden
en dan idem met de plug van de regelaar 180° gedraaid op de ontvanger.
Per stap 4 seconden gewacht (zoals op de handleiding weergegeven) maar ik kreeg nooit enig lichtje of bieptoon of wat dan ook.

Ik vraag mij toch wel af of de regelaar niet kapot is. Hij krijgt in ieder geval wel spanning (gyro ledje bleef branden wanneer de ontvangst accu uitgeschakeld werd. Mogelijk dat het tegelijk gebruiken van de BEC en ontvangeraccu hier iets mee te maken heeft.

Probeer nog eens zonder dat de PH60 aan is gesloten op de ontvanger, de regelaar aan te sluiten op de lipo (ook de USB link eraf). Denk wel om je veiligheid ! motor loskoppelen van het hoofdtandwiel of in ieder geval hoofdpallen eraf.

Is je lipo niet leeg ?

Ik neem aan dat hij wel over een volle lipo beschikt, de regelaar moet minstens een signaal geven wanneer je hem aansluit ongeacht de stickstand.

Het begint er wel op te lijken dat er een probleem mee is.

Didier,

Met de tijd komt ook de ervaring....

Wat in voorgaand bericht ook wordt aangegeven: het is geen probleem als de regelaar en motor zijn verbonden; het zou geen probleem moeten zijn.... Waar ik op doelde is dat je deze testen wel allemaal uitvoerd zonder dat de motor in de heli is gezet. Met andere woorden: je test je regelaar en motor buiten de heli (bench test). Dit om het eeventueel plotseling starten van je rotorbladen 100% uit te sluiten....

Het ATV verhaal....

Als je een servo aansluit op een ontvanger heeft deze servo een bepaalde 'bewegingsruimte'. Dit is de 'weg' die de servo arm kan maken als je de stick van boven naar onderen (of andersom) beweegt. De servo krijgt hiervoor een aansturings-signaal vanuit de zender... Als je de lengte van deze 'weg' zou willen veranderen kunnen je bij een aantal zenders 'ATV' instellen: je geeft daarmee aan dat je de eindpunten van de 'weg' wilt verplaatsen: zo kun je de weg verlengen, inkorten of verplaatsen... Een regelaar is net een servo: afhankelijk van het signaal geeft de regelaar meer of minder 'gas' door net als de eerder genoemde 'weg'.

Een CC regelaar moet zichzelf 'op scherp' zetten voordat hij werkt (soort beveiliging) ; er moet worden opgestart op aan het begin van deze 'weg': met andere woorden: de stick moet of bovenin of onderin staan afhankelijk van jouw instelling (ik 'trek' gas en beweeg de stick van boven naar beneden om meer 'gas' te geven; in mijn situatie zet ik de stick dan dus bovenin). Het kan voorkomen dat de regelaar dit beginpunt niet juist interpreteert: hij denkt dat je al ergens op de 'weg' zit ipv aan het begin). Door nu met ATV het startpunt van de 'weg' te verplaatsen (en daarmee de 'weg' te verlengen) kun je het juiste beginpunt vinden....
Hoe ATV te programmeren is per zender verschillend...

Ook even belangrijk te weten dat de regelaar aangeeft (ledje) wanneer het maximale punt is bereikt. Door ATV op het eindpunt van de 'weg' te zetten kun je ervoor zorgen dat de stick dan ook net de maximale uitslag heeft bereikt zodat je over de volledige stickuitslag ook de volledige 'gas' werking hebt.....

Overigens, ik heb het net even getest: maar met motor en regelaar verbonden werkt ook op PHX link. Wel zou ik altijd de accu afkoppelen!!!
De regelaar staat nu keurig te knipperen en kan worden geprogrammeerd.

Ik hoop dat je d'r uit gaat komen. Anders PB me even een tel.nr. zodat ik je kan bellen. Gaat nou eenmaal sneller dan typen...

Groet, vincent

Edit: Ik lees net dat je een FF9 gebruikt: ik heb dezelfde zender en kan je d'r makkelijk mee helpen....

Maarten2 zei:
Ik doe het even uit mijn hoofd (ik heb hier mijn heli niet in de buurt):
Wanneer de regelaar aan wordt gesloten en het "gas" is niet helemaal dicht is dan hoor je niets en gaat het ledje branden. Wanneer je als nog het gas op 0 zet (voor een aantal seconden) dan hoor je (via de motor) een aantal piepjes en het ledje dooft. Dus je zou op zijn minst iets moeten horen of zien. Bedrading goed aangesloten ?

Winkje,

Jij hebt je heli wel bij de hand. Het is toch zo dat wanneer de regelaar geen "uit" signaal ziet het ledje oplicht ? Wanneer alles oke is (regelaar wordt geactiveerd) je piepjes hoort en het ledje gaat dan uit. Wanneer dit klopt is er toch iets met de regelaar aan de hand lijkt mij.

Maarten,

Als er iets niet in orde is met het 'op scherp zetten' (getting armed) blijft de led knipperen. Overigens: met de nieuwste software kun je uit het knipperen meer info halen.... maar daarvoor moet wel eerst de PHX link werken....

Toch even een doublecheck: heeft deze regelaar het ooit wel gedaan of zijn we nu met een totaal nieuwe regelaar bezig (DOA..... ?)

Groet, vincent

Didier,

Niet betuttelend bedoelt hoor (staan Nederlanders bekend om hé) en ik weet ook niet of het hier iets mee te maken heeft maar wees voorzichtig hoe je het één en ander aansluit: als je het niet weet hoe stekkertjes e.d. moeten geplaatst worden zou ik niet gaan gokken, ook de gebruiksaanwijzingen goed lezen. Elekronica is vaak niet beschermt tegen verkeerd aansluiten.

Maarten2 zei:
Heb het even nagezocht in de gebruiksaanwijzing van de PH: blz 2 sectie 4 "BEC"; rode draadje PH naar ontvanger kabeltje > doorknippen.

Ik zou zelf het draadje niet doorknippen, maar gewoon even uit het stekkertje lospulken,
Volgens mij heb je het rode draadje nodig wanneer je de regelaar latern nog eens wilt updaten.

Wanneer deze regelaar toch overleden blijkt te zijn.....
Ik heb er nog eentje liggen, mocht de nood aan de man komen...

Sorry voor het even wachten, ik moest naar een pre-receptie van een collega-brandweerman die trouwde :wink:
Maarten2 zei:
Elekronica is vaak niet beschermt tegen verkeerd aansluiten.
I know, ik ben afgestudeerd als Graduaat/Bachelor in de elektronica, vandaar dat ik redelijk zeker ben dat ik geen onbezonnen risico's neem (denk ik :oops: )
Maarten2 zei:
Probeer nog eens zonder dat de PH60 aan is gesloten op de ontvanger, de regelaar aan te sluiten op de lipo (ook de USB link eraf).
Dat geeft geen enkel verschil. De LED blijft uit, de motor draait niet. :?
Maarten2 zei:
of in ieder geval hoofdpallen eraf.
Die koppel ik er niet aan vooraleer alles helemaal in orde is, ik ben mijn leven nog eventjes niet beu :wink:
Rhelie zei:
Ik neem aan dat hij wel over een volle lipo beschikt
De LiPo is inderdaad opgeladen. Ik heb geen problemen ontdekt tijdens het opladen en de LiPo-saver geeft geen error dus ik ga er van uit dat hij perfect werkt.
Winkje zei:
Overigens, ik heb het net even getest: maar met motor en regelaar verbonden werkt ook op PHX link. Wel zou ik altijd de accu afkoppelen!!!
De regelaar staat nu keurig te knipperen en kan worden geprogrammeerd.
Dat bevestigt mijn vermoeden: ik krijg uberhaupt geen verbinding op mijn PC en mijn LED op de regelaar geeft ook geen enkele aanduiding.
Winkje zei:
Toch even een doublecheck: heeft deze regelaar het ooit wel gedaan of zijn we nu met een totaal nieuwe regelaar bezig (DOA..... ?)
Helemaal nieuw... dat maakt het inderdaad net iets moeilijker :?
Nou ja, nieuw is een moeilijk woord in dit geval. Half 2005 heb ik deze regelaar kunnen instellen via USB maar hij heeft vanmorgen voor de eerste keer spanning gezien aan zijn LiPo-ingang.
piccolopup zei:
Ik zou zelf het draadje niet doorknippen, maar gewoon even uit het stekkertje lospulken,
Volgens mij heb je het rode draadje nodig wanneer je de regelaar latern nog eens wilt updaten.
Ik heb hem momenteel wel doorgeknipt, maar ik heb de snede niet ingekort. In een paar seconden is hij dus terug verbonden.
piccolopup zei:
Wanneer deze regelaar toch overleden blijkt te zijn.....
Ik heb er nog eentje liggen, mocht de nood aan de man komen...
Bedankt voor het aanbod, hou je hem even aan de kant voor me :(

Back