C waarde

ik weet wat de c waarde is maar ik weet niet welke ik moet nemen waar kan ik dit zien staat dat op de motor of regelaar, is het hoogste het beste??

hoger is beter. Als je er maar rekening mee houdt dat je regelaar voldoende capaciteit heeft om evt. hogere belasting te dragen (lees: er is kans dat je wat meer ampere gaat gebruiken, omdat deze beschikbaar is).

vermenigvuldid de c waarde met het aantal mah en je weet welke stroom je maximaal kunt leveren. bepaal eerst welke stroom je nodig hebt. het max wattage van de motor en of regelaar delen door het voltage geeft het max amperage.
dus als je bijv 10amper nodig hebt is een 2000 accu op 5 c genoeg of een 500 op 20c

Ja, maar ook het duurste en niet altijd nodig. Probeer deze waarde zo te kiezen dat hij ongeveer 1,5x het verbruik van de motor aankan, dit is een grof handvat. Om dit te weten zul je toch moeten meten wat je motor/prop combo vraagt Je regelaar is ook alleen een doorgeefluik wat deze stroom moet aankunnen.

ik weet wat de c waarde is maar ik weet niet welke ik moet nemen waar kan ik dit zien staat dat op de motor of regelaar, is het hoogste het beste??
De C waarde staat los van motor en regelaar, heeft alleen betrekking op accu's. Geeft aan hoeveel stroom een accu mag/kan leveren in verhouding tot zijn capaciteit. Eerst stroom berekenen/meten. Als je weet hoeveel accucapaciteit je mee kunt sjouwen kun je vervolgens mininimale C-warde berekenen: stroom/capaciteit. Hogere C kan nooit kwaad, moet zelfs, alleen maar beter voor levensduur.

Current, voltage, Watt, battery-types and -C-rating explained
Ampères and other general information - RC Groups

[...]Hogere C kan nooit kwaad, moet zelfs, alleen maar beter voor levensduur.
Ik dacht ook voor het vasthouden van de spanning. C rating is echter geen standaard dus wat bij de een 25C is kan bij de ander 40C zijn.
Sinds kort heb ik 2 6s3300 gens-ace 25c packs en die lijken het tot zover (5 vluchten/pack gehad) minstens zo goed of iets beter te doen dan mijn turnigy 6s3000 40C. De interne weerstand gemeten op een icharger 106b+ is praktisch gelijk en op m'n zender met het alarm op 21.3v hoor ik de 25c zeker niet eerder inzakken.
Beide packs mogen overigens op 5c worden geladen, wat bij turnigy pas bij de 40C wordt opgegeven.

Back