C-waarde

Discussie in 'Accu & laad techniek' gestart door Frits37, 13 nov 2018.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
  2. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat hangt in eerste instantie af van de capaciteit van de Lipo die je gaat gebruiken.
     
  3. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Zeg 2700mAh
     
  4. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    20 C is OK
    Welke schroeven komen er op ? want die 370 W die de construteur opgeef dat is max 10 sec.
    Ik heb 2 zulke motoren in dienst op mijn zwevers met een klapschroef 10 X 6 maar wel op 3 S en dat gaat goed ..
     
  5. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Een 9 x 6 vierblads CW en een 9 x 6 tweeblads CCW. Die heb ik gemeten en blijven onder de 300W op 4S.

    20C is prima, dan kan ik van lipo's uitgaan die 25C leveren.
     
  6. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.354
    Locatie:
    Woerden
    Het aan te raden om toch van 30C of zelfs 40C uit te gaan. Veel verkopers (niet perse de fabrikanten) geven nogal optimistische C waardes op. In de praktijk blijkt dat de opgegeven waardes lang niet altijd gehaald worden. Zeker wanneer de accu wat ouder wordt zal die waarde merkbaar lager zijn.
     
  7. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.293
    Locatie:
    Boskoop
    Voor als het nog onduidelijk is: de C-waarde geeft aan wat de maximale stroom is die de Lipo kan leveren. Bijvoorbeeld in jouw geval (25 C): 2,7 Ah x 25/h = 67,5 A. Maar zoals Ernst al zegt, dat wordt vaak optimistisch bepaald.
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zonder opgave van levensduur, aantal cycli, zegt de C-waarde niet veel. En fabrikanten/leveranciers kunnen er daardoor lustig op los fantaseren, 'stickertuning'.

    De C-waarde, wat die ook moge zijn, verandert niet bij serie- en/of paralleschakeling van cellen/packs.

    CW en CCW zijn niet gedefinieerd, bovendien is het geen propeigenschap, het is een draairichting. Pusher en puller zijn ook geen propeigenschappen, het zijn locaties.
    Ik gebruik daarom bij voorkeur de kreten rechts- en linkshandige schroef(draad), die zijn wel eenduidig gedefinieerd. Dat scheelt altijd een paar pagina's discussie en misverstanden voordat iedereen op hetzelfde spoor zit.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2018

Deel Deze Pagina