Een vraagje over ontlading: ik heb 2 turnigy motoren voor mijn Dornier Wal die maximaal 25,5A kunnen vragen. (Deze: https://hobbyking.com/en_us/turnigy-d3536-9-910kv-brushless-outrunner-motor.html) Wat is, bij 4S als dat van belang is, de minimale C-waarde van de toe te passen lipo's? N.b het is niet mijn bedoeling om langdurig volgas te gaan vliegen, integendeel.
20 C is OK Welke schroeven komen er op ? want die 370 W die de construteur opgeef dat is max 10 sec. Ik heb 2 zulke motoren in dienst op mijn zwevers met een klapschroef 10 X 6 maar wel op 3 S en dat gaat goed ..
Een 9 x 6 vierblads CW en een 9 x 6 tweeblads CCW. Die heb ik gemeten en blijven onder de 300W op 4S. 20C is prima, dan kan ik van lipo's uitgaan die 25C leveren.
Het aan te raden om toch van 30C of zelfs 40C uit te gaan. Veel verkopers (niet perse de fabrikanten) geven nogal optimistische C waardes op. In de praktijk blijkt dat de opgegeven waardes lang niet altijd gehaald worden. Zeker wanneer de accu wat ouder wordt zal die waarde merkbaar lager zijn.
Voor als het nog onduidelijk is: de C-waarde geeft aan wat de maximale stroom is die de Lipo kan leveren. Bijvoorbeeld in jouw geval (25 C): 2,7 Ah x 25/h = 67,5 A. Maar zoals Ernst al zegt, dat wordt vaak optimistisch bepaald.
Zonder opgave van levensduur, aantal cycli, zegt de C-waarde niet veel. En fabrikanten/leveranciers kunnen er daardoor lustig op los fantaseren, 'stickertuning'. De C-waarde, wat die ook moge zijn, verandert niet bij serie- en/of paralleschakeling van cellen/packs. CW en CCW zijn niet gedefinieerd, bovendien is het geen propeigenschap, het is een draairichting. Pusher en puller zijn ook geen propeigenschappen, het zijn locaties. Ik gebruik daarom bij voorkeur de kreten rechts- en linkshandige schroef(draad), die zijn wel eenduidig gedefinieerd. Dat scheelt altijd een paar pagina's discussie en misverstanden voordat iedereen op hetzelfde spoor zit.