c02 laser vs cnc

Hallo,

ik moet regelmatig maquettes (architectuur) maken voor klanten. Nu zou ik hier wat willen in groeien en ben ik eens aan het rondneuzen wat zo allemaal op de markt is. Hieruit blijkt dat vele bouwers een cnc en/of een laser hebben staan.
Nu vraag ik me af wat het grote verschil is tussen de 2...en waar ik dan beter voor opteer. Kan iemand me daar bij helpen ?

Alvast bedankt voor jullie reactie

kan je met een cnc ook dingen los snijden ?
vb gevelmuur in mdf, de ramen + contour van het gebouw uit een plaat halen ?
kan je dan ook perfecte vierkante hoeken met een cnc bekomen ?
Kan het zijn dat er ook lasers bestaan met een z-as waardoor je wel in 3d kan printen ?

Klopt, wat ik als groot voordeel zie van lazer is dat de snelheid veel hoger is. En je hoeft je materiaal niet vast te zetten. doordat lazer je materiaal niet raakt.

gj

Zowel lazer als frees zijn beide cnc banken. Alleen het medium is anders. Bij een frees is dit een spindel. Bij lazer een lazer unit. Frezen doe ik vaak met brugjes die je later los snijd. Bij lazer kan je het meteen los snijden door dat zoals eerder gezegd het materiaal niet onder spanning staat door de spindel.

gj

Zowel lazer als frees zijn beide cnc banken. Alleen het medium is anders. Bij een frees is dit een spindel. Bij lazer een lazer unit. Frezen doe ik vaak met brugjes die je later los snijd. Bij lazer kan je het meteen los snijden door dat zoals eerder gezegd het materiaal niet onder spanning staat door de spindel.

gj

Een tijd geleden heb ik bij een profi bedrijf 20 mm dik staal uit laten laseren. Alhoewel ik tevreden ben met het resultaat waarvoor ik het nodig heb, viel me de afwerking erg tegen.
*De snij-lijn was niet mooi glad , zoals bij een frees.
*De hoek van boven naar beneden (over de Z-as) was niet 90 graden , er zit zeker een 5 graden verschil in, na navraag kon dit niet ingesteld worden.

Bij lazer kan je het meteen los snijden door dat zoals eerder gezegd het materiaal niet onder spanning staat door de spindel.
Met een goede vacuümtafel is dit ook mogelijk.

Cor

Back