CA (secondenlijm), welke ? :confused:

RCEFlyer

In Memoriam
Goedenmorgen,

bij het modelbouwen (voornamelijk balsa) gebruik ik nog wel eens CA ofwel secondenlijm. Ik gebruik meerdere diktes, maar met name de dunne CA geeft kopzorgen ... :(

1. ik wordt gek van de flesjes die zichzelf dichtlijmen :bad-words:
2. sommige CA is zo dun (en de opening te groot) dat het bijna niet te doseren is. :evil:
3. de houdbaarheid is zeer beperkt. :mad:

Wie geeft mij de gouden tip(s), welke CA moet ik gebruiken ? Welke gebruiken jullie en wat zijn je ervaringen ?

JA, ik heb de secondenlijmtest (sticky) gelezen :)

Grtz,
Menno

Hobbycity Online R/C Hobby Store : HobbyKing Super Glue CA (50g / 1.7oz) <b>Super Thin</b> $2.49>

Goedkoop en lijmt net zo goed als het spul wat je hier koopt. Flesjes hebben in de dop met schroefdraad en een metalen pin waardoor hij goed sluit en niet snel verstopt. Ze bevallen mij prima. En voor dat geld is het echt super goedkoop.......

Ze hebben ook medium en erg dik. Doceren blijft lastig maar een beetje lijm op een stukje pastic en dan met een speld aanbrengen werkt super. Je hebt met deze flesjes toch genoeg ;)

Na gebruik zorgen dat de lijm uit de tuit is, daarna de tuit afvegen met een stukje toiletpapier en de lijm bewaren in de koelkast.

Zo doe je veel langer met een flesje !

Dat schoonmaken probeer ik ook wel eens maar dan zit er soms allemaal papier aan het flesje gelijmd.....

Als je "Zap" CA gebruikt heb je bijpassende dunne tuitjes (die passen overigens ook op andere merken CA flesjes) op deze tuitjes kan je ook nog een "micro-tube" aansluiten (zit standaard 30 cm in het doosje met 10 tuitjes) voor het nog fijnere werk (verkrijgbaar bij vrijwel elke ZAP dealer) .... en ze hebben ook "Flexi-Tips" (wat lastiger te krijgen) die ook zeer dunne flexibele tuitjes hebben ....

Laatst bewerkt:
Zorg er ook voor dat je nooit lijm aanbrengt op een plaats waar net activator is gespoten, je flesje zal de damp "ruiken" met alle gevolgen.

Hoi allen,

@Tadango/Herman, goede tip. Voor die prijs zal ik het zeker eens proberen :D !

@Rhelie, dat met dat keuken-/toiletpapier heb ik ook wel eens geprobeerd, maar ik ondervond dezelfde problemen als Tadango. Koelkast is een goed plan ! Activator gebruik ik niet, is ook niet echt nodig bij balsa volgens mij, maar bedankt voor de tip :)

@Dirk, jouw ervaringen met ZAP zijn goed begrijp ik uit je opmerking. Dat van die tuitjes is super, ik moet nog even naar Hobbyin. Hebben ze vast wel, zal ik eens proberen.

Maar heb je door die smallere / dunnere tuitjes niet nog sneller dat het zichzelf dichtlijmt ?

Alvast bedankt voor de reacties.
Voor meer info houdt ik me aanbevolen. :cool:

Grtz,
Menno

ik gebruik meestal ca van de wibra, ja klinkt stom maar daar haal ik 10 tubes voor maar 1 euro. dus lekker goedkoop en ik lijm er van alles mee. is wel sneldrogend en redelijk dik ;)

die kleine metalen tubetjes, slingeren bij ons op de club ook veel :) werken ook prima en ook niet duur. Ook geen probleem als ie niet meer goed sluit, pak je gewoon een nieuwe........

Dag allemaal ,

ik gebruik "Loctite" super-glue3 in een potje met kwast . Kost nogal geld voor zo'n potje ( tussen 5 en 6 € ) maar daar ik heel weinig CA lijm gebruik , zie ik het nut niet in om potjes aan 17 € te kopen , die ik weg moet smijten als ik maar een tiende van dat potje gebruikt heb ...

ik bewaar in de mate van het mogelijk CA lijm in de frigo

de groetjes ,

Laurent

ik gebruik "Loctite" super-glue3 in een potje met kwast .

Ik gebruik dezelfde maar dan de kleine doseerflacons (zonder kwastje), is ook verkrijgbaar in grotere flacons maar in geen geval te doseren (te grote opening) met als gevolg dat het dopje gaat vastkleven aan 't potje. Wat betreft kwaliteit: no problem, heb er in der tijd mijn zeiler, T.T. Voyager mee gekleeft, zelfs de bevestigingen van de verstagingen, waar toch wat krachten opkomen te zitten, hebben tot op vandaag niet gelost. Alleen metaal op metaal lijkt niet te houden.

Dan nu een echte 'modelbouwers-tip':

Pak een wattenstaafje, draai het midden boven een vlammetje en trek het al draaiend uit elkaar. Af late koelen en met een scherp mesje doormidden snijden. Ook de uiteinden er af snijden.

Je hebt nu twee tuitjes die heel dun uitlopen. Vraag vervolgens een brandstofvlieger om een stukje brandstofslang (siliconen). Pak een een stukje slang van een cm of 3. Steek in de ene kant je tuitje. Schuif de andere kant over het flesje secondelijm.

Je kunt zelfs de dunste lijm nu capillair doseren: veeg met het uiteinde van het tuitje langs de lijmnaad en de lijm trekt er uit. Zeer nauwkeurig.

CA hecht niet aan siliconen, dus je tuitje trek je er zo weer af. Op een of andere manier raken ze sowieso zelden verstopt. Zowel: stukje van tuitje afsnijden of een nieuw tuitje plaatsen.

Arthur

die kleine metalen tubetjes, slingeren bij ons op de club ook veel :) werken ook prima en ook niet duur. Ook geen probleem als ie niet meer goed sluit, pak je gewoon een nieuwe........
bij mij gingen de potjes ook altijd dichtzitten en die tubes lijmen ook goed dus die koop ik altijd per 20 voor 2 euro. werkt gewoon goed en niet duur. dichtgelijmd??? pech, gooi ik dan gewoon weg ;)

>10 antwoorden en nog steeds niet de enige echte meest geweldige oplossing!?!

INJECTIE NAALD!
Gewoon een normale zoals in het ziekenhuis, enige probleem is eraan komen, ik krijg ze via-via maar het is echt ideaal.
Perfecte dosering, kan zelfs onder het folie geprikt worden. Er zijn verschillende diktes en lengtes voor verschillende diktes lijm.
Hij verstopt makkelijk (een balsa stokje erop prikken zodat je je er niet aan prikt) waardoor je potje lijm langer meegaat.
En door hem even warm te maken met een aansteker ontstopt hij en is hij weer te gebruiken.
Past perfect op een zap potje.

Injectienaalden koop je gewoon bij de apotheek (en kosten maar een paar cent per stuk, worden meestal per 100 verkocht .... voor € 3,-- tot € 10,-- afhankelijk van de dikte) wel even shoppen want er zijn apotheken die wel de hoofdprijs vragen ....

Idd spuiten. Ze werken ook goed met witte houtlijm en epoxy -zonder de naald wel te verstaan. Op m'n werkbank staan altijd spuiten met houtlijm, kan je perfect rupsjes mee leggen of kleine druppels mee doseren. Ook voor epoxy een mooie oplossing om kleine hoeveelheden te doseren.
En je hoeft nooit te wachten tot de lijm uit de tube komt, wat tijdens koudere tijden soms wel eens wat tijd vraagt.

Hallo,

kijk eens aan de tips stromen binnen, daar kunnen we wat mee.
Ik wist niet eens dat de Wibra CA verkocht ... :rolleyes:

Dat van die injectienaalden is ook een strak plan, ivm doseren een prima tip ! Bedankt.

Grtz,
Menno

Hier nog een armoezaaier: tubetjes ook bij de Action en de Zeeman heel goedkoop. Met die laatste heb ik een hele Easystar in elkaar gelijmd (zonder kicker) en dat heeft de eerste crashlandingen i.i.g. goed gehouden.....

Dirk

Ha die Dirk,

armoezaaier ? als je die lijm niet zo goedkoop kon kopen, hield je minder budget over voor andere leuke modelvliegspulletjes ... :mrgreen:

Dat is best belangrijk voor een wat mindere piloot, zo helpen we elkaar aan een beetje goede tips :)

Grtz,
Menno

Back