CAD programma

Discussie in 'CNC' gestart door trebor siuhyn, 18 sep 2011.

  1. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Ik wil een 3D freestafel maken en heb daarom een CAD programma nodig.
    In mijn bedrijf had ik een mooie proffesionele tafel en een perfecte CAD tekenaar die mij het werk uit handen nam:oops:.
    Ik heb echter de zaak verkocht en ben nu aan het genieten van mijn vrijetijd en kan weer meer bezig zijn met de hobby.
    Ik wil alleen niet steeds weer moeten terug vallen op mijn oud collega's ook al vinden die dat geen probleem.

    Ik wil nu dus zelf een CNC tafel maken met een werkvlak van 1800 mm bij 1000 mm. Nu heb ik dus ook een CAD programma nodig in eerste instantie dacht ik aan Solid Works deze had ik ook op de zaak echter ik moet leren CAD tekenen heel vroeger heb ik eens met auto CAD gewerkt maar dat was 20 jaar terug.

    Ik was dus een beetje aan het rond neusen op het web en alle programma's vinden zich zelf het beste. Op de zaak heb ik voor Solid works gekozen omdat mijn collega dit een geweldig programma vond en tja hij moest ermee werken ik niet en ik heb nooit klachten over zijn werk gehad. Maar ik zat nu te denken is dit ook de eenvoudigste. Ik kwam op het web BricsCAD tegen een eenvoudige versie van autoCAD en Solid Edge tegen en de rest natuurlijk maar om me het niet te moeilijk te maken dacht ik laat ik het eens de gebruikers vragen.

    Dus bij deze wat is een goed CAD programma wat ook nog makkelijk te leren is.
     
  2. Blue Falkor

    Blue Falkor Guest

    Ik gebruik solid works 2005. Verder heb ik wat ervaring met autocad en Catia. Mijn voorkeur gaat uit naar solidworks. Het is erg intuitief.
     
  3. Blue Falkor

    Blue Falkor Guest

    Overigens ben ik erg geinteresseerd om uw ( mag ik je zeggen?) project om een freestafel te maken te volgen. Het volgende kwam ik vandaag nog ergens tegen:
    CNC polystyreen-snijder
    het is niet hetzelfde maar de techniek is bruikbaar.
     
  4. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    BricsCad

    BricsCad is niet echt een eenvoudige versie van Autocad hoor :)
    Het is een CAD-programma van een zelfstandig softwarebedrijf (Bricssys) met ongeveer dezelfde mogelijkheden (en bediening) als AutoCad, maar dan voor een tiende van de prijs.
    Er wordt al door vele grote bedrijven mee gewerkt.

    Er is overigens ook een native Linuxversie van.
     
  5. Micropuller

    Micropuller Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 jul 2004
    Berichten:
    6.399
    Net eens even gekeken, maar dat ziet er niet slecht uit zeg! Zeker voor dat geld het overwegen waard:Bricscad
     
  6. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    @Bleu Falkor je mag je zeggen anders voel ik mij zo oud;), die cnc snijder werkt eigenlijk op het zelfde principe alleen snijden doe ik nog lekker met de hand. Ik ben meer van de houtbouw dan van piep.
    Ik vind het ook leuker om iets zelf te maken dan te kopen daarom ga ik de tafel ook zelf maken, als dan mijn eerste Moscito CNC voorbij vliegt heb ik een dubbele er....e ( kijken kinderen mee:rolleyes:).

    @ Thieu zie je wel mij kun je alles wijs maken er was een persoon die mij vertelde dat BricsCAD simpeler in gebruik was.
     
    Laatst bewerkt: 18 sep 2011
  7. HieLieW

    HieLieW

    Lid geworden:
    22 sep 2008
    Berichten:
    122
    Locatie:
    Katwijk ZH
    Draftsight is gratis 2D-CAD software(soort autoCAD kloon), lijkt me het proberen waard. Dassault maakt ook Solidworks, waar ik veel mee werk. Solidworks is echter niet gratis, maar bied wel meer functies( het is 3D).
     
  8. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
  9. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
  10. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    @Prop-er Ik heb je lijstje eens op gezocht op het net en wat demo's bekeken.
    ViaCAD ziet er echt simpel in gebruik uit en daarbij is het ook geen duur pakket
    het pakket kost omgerekend € 182,00.
     
  11. prop-er

    prop-er Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 sep 2004
    Berichten:
    5.010
    Locatie:
    Moordrecht
    Ik heb het ook eens wat beter bekeken, en ViaCAD werkt inderdaad super intuïtief!

    Er zijn met enige regelmaat acties, waardoor je het pakket met flinke korting kan aanschaffen! Je ontvangt zo'n aanbieding vanzelf per email. Er is net een actie geweest, dus misschien duurt het nog even.

    Wat is precies het verschil tussen de 2D/3D en de Pro versie?
    Die 2D/3D versie is een stuk voordeliger, en volgens mij kan daar alles mee wat ik zou willen.
     
  12. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    @prop-er
    Ik was daar ook al naar aan het kijken toen kwam ik Shark FX ook nog tegen.
    Ik krijg echter geen contact met de firma ik heb nu de Nederlandse dealer gemailt met deze vraag.
     
  13. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Nou Prop-er ik heb het antwoord op onze vraag wat het verschil is tussen ViaCAD 2D/3D en ViaCAD Pro. dit was het antwoord van onze Nederlandse dealer ook hij wist het in eerste instantie niet en moest dit vannacht nabellen:rolleyes:

    Hierbij een lijst met extra's die u wel in ViaCAD Pro vindt, maar niet in ViaCAD 2D/3D:


    - Instellen meerdere Viewports tegelijk in het tekenvenster voor meer overzicht
    - Geavanceerd modelleren en analyseren van solids (zoals bend, tangent covers etc)
    - Geavanceerd modelleren en analyseren van oppervlakken (booleans, tangencies, etc)
    - Uitwisselen van .obj bestanden
    - Fotorendering

    Ik denk dat ik ga voor de Pro versie ik vind € 182,00 nog wel meevallen je moet hem dan wel in de VS bestellen de dowload versie want de Nederlandse dealer rekend gewoon 1 om 1 ofwel € 249,00 en bij de download versie zitten geen extra kosten bij zoals o.a. verzendkosten.:banana:
     
  14. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.273
    Locatie:
    Boskoop
    Hallo Rob,
    Ik heb ViaCAD 2D/3Dv7 een jaar geleden gekocht voor rond de 80 euro. Ik snap niet helemaal waar de prijs van 182 euro vandaan komt, op de website staat het te koop voor 99,99 dollar US.
    Ik ben wel tevreden over 2D, maar 3D werkt niet echt lekker. Ik werk nu met een gratis (legale!) Work in Progress versie van Rhinoceros, en dat is een wereld van verschil! Maar ik weet dat de volledige versie een relatief duur programma is.

    Ik moet er bij vertellen dat ik op een Mac werk, en daar was viacad sowieso een van de weinige aanbieders. Maar nu dus ook Rhino.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2011
  15. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Max-z het klopt dat de Viacad 2D/3D maar € 99,00 is maar ViaCAD pro een uitgebreider versie kost dus € 182,00.
     
  16. Thieu

    Thieu Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    6 jan 2008
    Berichten:
    1.440
    Locatie:
    Boxtel (MVC Boxtel) www.mvcboxtel.nl, al 60 jaar!
    Er lopen nu twee begrippen door elkaar; Een 'eenvoudiger programma' en 'simpeler in gebruik' :)
    Een eenvoudiger programma associeer ik met een programma met minder mogelijkheden, minder geavanceerd.
    Simpeler in gebruik is voor mij gebruiksvriendelijker.

    Het is maar net wat je gewend bent (ben zelf overigens niet zo'n tekenaar hoor) Bricscad heeft ongeveer dezelfde mogelijkheden als AutoCAD en mensen die Bricscad gebruiken zeggen vaak dat het wat gebruiksvriendelijker is als AutoCAD.
     
  17. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Thieu klopt er lopen twee verschillende termen door elkaar in deze topic.
    Het gaat er in ieder geval om dat ik opzoek ben naar een CAD programma wat Makkelijk te leren is ofwel gebruiksvriendelijk en zo als het ons Hollanders betaamd wil ik er wel alles mee kunnen. En gebruiksvriendelijkheid is maar precies wat de gebruiker ervaart.
    Ik heb vanavond mijn oud collega op bezoek gehad en hij is SolidWorks gewend hij heeft. Hij heeft met ViaCAD gespeeld met de demoversie en hij geeft dus aan dat het inderdaad simpeler in gebruik is. Hij geeft ook aan dat ViaCAD makkelijker te leren is dan SolidWorks. Echter ViaCAD kan ook niet zoveel als SolidWorks dan zou je van Shark FX moeten nemen.

    Ik ben ernu wel achter dat voor de hobbyist ViaCAD 2D/3D een super oplossing is je krijgt een CAD programma wat een goede prijs verhouding heeft. Wil je dan net iets meer dan pak je de "Pro" versie echter wil je uitgebreid allerlei berekeningen en annimatie,s wat bijvoorbeeld in Solidworks kan dan kom je bij de zelfde fabrikant bij Shark FX uit maar die prijs is ook 6x zo hoog.
     
  18. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik ben is in de weer gegaan met ViaCAD 2D/3Dv7 wel nog de demo.
    het vat me niet tegen al is het wel veel uit zoeken hoe en wat.
    het verschil tussen 2d/3d en de pro is me nog niet duidelijk.

    hier eenprobeerse.

    [​IMG][​IMG]
     
  19. trebor siuhyn

    trebor siuhyn

    Lid geworden:
    29 nov 2002
    Berichten:
    1.964
    Locatie:
    Eibergen
    Michel Pet ziet er goed uit

    de volgende items zijn extra

    Instellen meerdere Viewports tegelijk in het tekenvenster voor meer overzicht
    - Geavanceerd modelleren en analyseren van solids (zoals bend, tangent covers etc)
    - Geavanceerd modelleren en analyseren van oppervlakken (booleans, tangencies, etc)
    - Uitwisselen van .obj bestanden
    - Fotorendering

    Ik heb inmiddels de PRO besteld als alles goed is krijg ik hem woensdag binnen.
     
  20. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    ik ben benieuwd.
     

Deel Deze Pagina