Calbra pro,

• Topicstarter Topicstarter duinvlieger
  • Startdatum Startdatum
D

duinvlieger

Guest
beste lezers,

ik heb een calibra pro electro zwever van robbe, op het moment zit er een robbe 420/8 als moter in en 10 nc cellen, model heeft al enige tijd niet gevlogen en wordt nu dus weer opgeknapt.

de vraag is wat gaan we met de aandrijving doen?
is het nog waard om de zelfde motor te gebruiken en zo ja met welke setup lipocellen/regelaar.
en zo niet wat zou een mooi vervangende set zijn met borsteloze motor.

graag wat hulp daar we nog weinig ervaring hebben met borsteloos en lipo.

vr, gr. Tim

Heyy Tim,

Ik vlieg op dit moment een calibra van robbe.
De bevat een kontronik fun 480-28 met een 4.2 vertraging op een 15x10 prop.
Ik heb hier met 10 nimh gevlegen en vlieg nu 4xa123 hiermee gaat de calibra moeiteloos recht omhoog mits hij een redelijk snelheid heeft.
Dit goedje trekt zon 55-60 ampere .

Zie deze url voor alle specs: F5B.nl

Groeten Mark

Hallo Tim,

Ik heb recent een "oude" Calibra Pro gekocht en ben deze aan het opknappen.
Ik heb de, in mijn ogen, lelijke folie verwijderd, de romp her en der gerepareerd met epoxy en weefelsdoek en strak gemaakt.
Ik moet deze enkel nog spuiten.

Omdat de neus vrij smal is past daar vrijwel geen buitenloper in.

Als motor heb ik een oude Kontronik KBM39-1400 binnenloper en KBM39-1600, beide met vertraging 1:3,7 op de kop getikt.
Deze passen goed in de neus.

Als accu heb ik net een Rhino 4s besteld en als ESC het ik nog een YGE60 liggen.

IK heb nog geen idee welke propeller hier het beste bij hoort en wat de prestaties zullen zijn.

IK ben van plan meerdere propellers (maten) te bestellen en kijken welke er voor zorgt dat het maximale stroomverbruik onder de 60A blijft. Dit i.v.m. de maximale stroomsterkte voor de ESC en de motor.

Om dit te kunnen meten heb ik ook een Watts Up besteld.

Als mijn Calibra klaar is zal ik wat foto's maken en je laten weten hoe hij vliegt.

Groeten van Jan

Die KBM39-1600 3.7 zou mooi op 4S kunnen, met een 16x16 RFM (Rudolf Freudenthaler) klapprop.

Groet,
Gerben

Hallo Gerben,

Bedankt voor de tip.

Ik ga die propeller bestellen en meten wat het stroomverbruik wordt.
Ik vind het zonde als mijn YGE60 doorbrandt.

Mijn bestelde Rhino lipo heeft 2250mah en 40 C, dus dat moet geen probleem zijn.

(de YGE60 ESC heb ik trouwens 2 jaar terug van GJVO gekocht en tot nu in een thermiekzwever gebruikt. Ik ga nog wel een YGE optokoppler bestellen en een aparte ontvangeraccu)

Gr. Jan

Die YGE60 kan makkelijk wat meer stroom hebben, zeker in een hotliner. Mijn YGE120 had geen enkele moeite met 150A+.
In F5B wordt bijvoorbeeld de CC125 op stromen ruim boven de 200A gebruikt. Bij het gebruik in een hotliner, waar de motor alleen volgas aan of uit staat, hebben de regelaars een behoorlijke marge.

Groet,
Gerben

Zoals beloofd hierbij wat foto's van mijn Calibra.
Hij heeft nog niet gevlogen, maar is wel bijna klaar.

Ik heb toch eerst maar de 1400 toeren/volt Kontronik ingebouwd. Ik hoop dat zo de overstap van een trage termiekzwever naar een semi hotliner wat kleiner is.
Met deze motor en een 14,5 x 10 prop geeft de WattsUp een stroomverbruik van 32 A aan bij gebruik van een 4S lipo.

Ik moet de romp dan goed vasthouden omdat de prop er dan erg hard aan trekt.
Eerst maar eens kijken hoe hij zo vliegt en dan eventueel een grotere prop en de 1600 toeren/volt motor inbouwen.

Gr. Jan

rbxfdc.jpg

De neus los van de romp. De neus zit met twee inbusboutjes vast. Ik heb de kop daarvan zoveel mogelijk afgevijld om de weerstand te verminderen.
Tegen het klitteband dat in de romp zichtbaar is wordt de YGE60 regelaar "geplakt"

ir5ac8.jpg

De 4s accu in de accubak. De accu kan t.b.v. het zwaartepunt in de bak verschoven worden. De accu wordt met klitteband en een bandje vastgezet.
De ontvanger zit in de staart. De 350 mAh ontvangeraccu zit ook in de accubak.

nyehxc.jpg

De Kontronik KBM39-16 reservemotor met afgeknipte sensordraad.

depmp4.jpg

Een kijkje in de neus met zicht op de Kontronik KBM39-14 motor. Hier zit de sensordraad nog aan, maar wordt dus niet gebruikt. De motor draait evengoed perfect.

Hier nog twee foto's en wat gegevens.

ff21pl.jpg

14m4b5j.jpg

De romp incl. stabilo, alle apparatuur, lipo en ontvangeraccu weegt 1150 gr.
De vleugel 650 gr. Vliegklaar gewicht dus 1800 gr.

Het stabilo en vleugel heb ik van de folie ontdaan en daarna een aantal keren met poriënvuller behandeld. Ze zijn nu mooi glad.
Omdat ik niet zo'n held ben met bespanfolie heb ik voor deze oplossing gekozen. Bovendien vind ik de houtkleur met de witte romp wel mooi.

Gr. Jan

Mijn Calibra Pro is klaar.

ibf6tk.jpg

29lyetk.jpg

Ik heb wel de accubak moeten aanpassen omdat het zwaartepunt te ver naar achteren lag.
Volgens een website

Google Afbeeldingen resultaat voor http://www.wt-modellbau.de/img/content/17267_17269.gif

zou het zwaartepunt op 80 mm moeten liggen.
Ik heb de accubak naar voren verlengt zodat de lipo 2,5 cm verder naar voren kan. Zwever ligt nu horizontaal als ik deze op mijn vingers laat balanceren (vingers op 80 mm van de voorlijst)

Nu nog wachten op een mooie dag voor de maiden flight.

Duinvlieger en dzjaivnt; hebben jullie foto's van jullie Calibra's en tips voor de maiden flight?

Gr. Jan

Maiden flight

Hij heeft gevlogen.

Omdat het weerbericht voor vanochtend leek mee te vallen de stoute schoenen aangetrokken en naar het veld gegaan.

Met een ferme zwiep en half gas koos de Calibra het luchtruim. Omdat het er goed uitzag (zwever brak niet uit of zo) volgas gegeven.

De Calibra ging bijna verticaal verder.
Een heel verschil met mijn thermiekzwever (Multiplex Alpha Cup 27)

De Calibra houdt er duidelijk de gang in, maar vliegt verder goedmoedig.

Na een paar keer stijgen de landing ingezet.
Er stond weinig wind en ik heb nog geen flaps ingesteld. Na nog een extra rondje was de Calibra laag genoeg voor de definitieve landing. Deze verliep perfect dus alles is nog heel.

Omdat het wat ging spatteren ben ik gestopt.

Aanpassing voor de volgende vlucht is de accu iets naar voren te verplaatsen.
De Calibra had namelijk de neiging wat te pompen.
Ik neem aan dat dat door een te achterlijk zwaartepunt komt.

Verder uitvogelen hoe ik de flaps ingesteld krijg op mijn Multiplex Royal Evo 7.
Ik heb daar wel al wat over gevonden op het forum, maar ik ben er nog niet uit.

Wordt vervolgd.

Gr. Jan

Hallo Jan,

Gefeliciteerd!
Pompen wijst normaliter op iets teveel uptrim. Een ter achterlijk zwaartepunt herken je vooral aan kritisch vlieggedrag, hoge gevoeligheid op t hoogteroer en wat gemakkelijker overtrekken.
Als je wilt ben je zaterdag van harte welkom op de F5B wedstrijd in Stompetoren (Alkmaar), kunnen we je Calibra bewonderen en je eventueel adviseren over een en ander. Je kunt natuurlijk ook gewoon een rondje meevliegen, erg leuk!

Groet,
Gerben

Hallo Gerben,

Bedankt voor je tips.
Ik wacht nog even met de accu naar voren doen en ga eerst wat meer down trimmen.

Ik kom a.s. zaterdag zeker in Stompetoren kijken, maar moet op tijd weer weg dus zelf vliegen zit er niet in.

Ik ga me bekwamen in het vliegen en hoop volgend jaar een aantal F5B wedstrijden mee te vliegen.

Ik heb net een ander hotliner model gekocht. Het is weliswaar een oud model, maar heeft nog nooit gevlogen.

De vleugel is styropor/abachi en is 1 delig. Ik ben van plan deze te glassen.
Het stabilo is geprofileerd en is ook van styropor/abachi.
De romp is glasvezel met koolstof versterkt.
Alles oogt en voelt veel professioneler dan de Calibra Pro.
Ik ben van plan daar de Kontronik KBM39-16 in te zetten i.c.m. 5S.
Het model is de Topaz Ecstazy. Op internet is daar weinig over te vinden.

Tot zaterdag en groeten van Jan

15ovzp5.jpg

Jan,

Leuk dat je zaterdag komt!
Als je wilt kun je ook de eerste 2 rondes mee vliegen en alsnog op tijd naar huis gaan. Er is geen substituut voor ervaring. Maar alleen als je je daar lekker bij voelt.

Die Topaz ziet er leuk uit. Ken het model verder niet. Ik vermoed dat het een schuim/abachi vleugel is. In dat geval zou ik daar een ligger in maken van carbon rovings en staand balsa. Is even een klusje, maar je loopt geen risico meer dat de vleugel breekt. Heb iets dergelijks eens in een Coyote vleugel gebouwd en dat is erg goed bevallen. Kan het je zaterdag wel even uitleggen. (als er niet al een degelijke ligger in zit natuurlijk)
Stabilo goed profileren dat er een goed profiel op zit. Niet alleen neuslijstje afronden, scheelt je een boel weerstand.

Groet en tot zaterdag,
Gerben

Hoi Gerben,

Ik heb pas 1 vlucht met de Calibra achter de rug en oefen liever eerst.
Ik kom zaterdag alleen naar jullie vliegkunsten en de techniek van de modellen kijken.

Over de Topaz XTC:

In de Bauanleitung (zie 2 posts hoger) staat dat er in de 1 delige vleugel al een "Holm" zit.
Volgens een internetvertaalprogramma is dit een langsligger, dus dat scheelt weer.
Het glassen doe ik voor extra sterkte en voor een strakke, gladde afwerking.

Het stabilo is al geprofileerd. Het bestaat uit een hele dunne styropor kern en beplanking.
Alles voelt veel lichter aan dan de Calibra.
Het is echt een mooi kistje dat ik voor weinig heb kunnen kopen.
Zoals gezegd nog helemaal nieuw. Nooit gevlogen.

Er zat trouwens ook een mooie motor bij.
Misschien iets voor jouw budget hotliner?

SPEED GEAR 700 BB Neodym 2,7: Graupner 1721 - Hobbydirekt Modellbau

Gr. van Jan

Jan,

Klinkt misschien een beetje hard, maar die motor is een mooie herinnering aan vroeger, niet geschikt voor hotliners.
472gr..sorry maar beetje zwaar. Moderne F5B motoren zitten zo rond de 330-350gr.
En dan brushed, deze motor zou ik niet veel meer dan 40A doorheen willen jagen, bij 3S lipo, oftewel 440W...
Voor relatief weinig geld heb je een behoorlijke buitenloper die veel meer zal presteren dan deze motor bij een lager gewicht.

Groet,
Gerben

Gerben,

Het was ook als grapje bedoelt.
Wist zo gauw niet hoe ik er een smily bij kon zetten.

Ik kreeg de motor erbij. Ik had de hoop dat ik de vertraging op een brushless kon zetten, maar ik denk niet dat dat lukt.
Misschien leuk voor een Vintage hotliner?

In de XTC komt de Kontronik KBM39-16 (zie foto's in post bovenin) op 5 of 6 cellen.

Gr. Jan

Haha, ok.

Wou het al voorzichtig brengen om teleurstelling te voorkomen. Blijft lastig in te schatten hoe iemand iets bedoeld op het internet :)

Groet,
Gerben

Back