calibreren van Robbe ALC8500

Ik heb sinds enige weken een ALC8500 lader van robbe. Goed ding maar kanaal 1 heeft een afwijking van +0.06V en kanaal 2 van -0.14V. Op zich niet zo'n probleem voor NC en NiHM maar voor Lipo niet echt handig. Het ene kanaal overlaad de cellen met 0.06 volt en het andere kanaal laadt maar tot 12.46 Volt. Dat is dus niet echt vol.

Weet iemand van een manier om deze offsets weg te regelen of de lader opnieuw te calibreren?

Groeten,

Ad

Hoe weet je dan zo zeker dat deze kanalen een afwijking hebben, hoe heb je dat gemeten?
De ALC 7000 moest je zelf calibreren, met de 8xxx series heb ik het nog niet geprobeert.

Je pakt een accu pakket, meet met een goede multimeter de spanning, sluit hem aan op kanaal 1, leest de voltage af op het display, sluit aan op kanaal 2, lees waarde af, haal pakket van lader en meet voor de zekerheid nogmaals na met de multimeter.

Ik merkte het voor het eerst toen ik mijn lipo pakketten na het laden controleerde op onbalans en de pakketten van kanaal 1 en 2 duidelijk andee voltages hadden direct na het laden.

Horens,

Ad

Bij de 7000 moest je de twee pijltjestoesten tegelijk indrukken en dan de power aanzetten. Ik heb het net op mijn 8000 geprobeert maar dan komt hij in een testmode te zitten. Misschien is de 8500 net iets anders dat het daar wel bij lukt...
In de bouwbeschrijving staat wel hoe je moet kalibreren maar niet hoe je in dat kalibreer menu komt als ik het goed voorheb?

Beste mensen, pas op met "rommelen" aan de instellingen (calibratie) van je lader. Slechts heel weinig mensen hebben thuis een voldoende nauwkeurige multimeter om dit te kunnen doen.
Zelfs het meten zoals Ad al gedaan heeft zegt niet zo veel. Weet je bijvoorbeeld wel zeker of je meter wel klopt? Volgens mij is de kans dat je meter een afwijking veroorzaakt groter dan de werkelijke afwijking is.
Vertrouw je het toch niet dan kan je beter de lader naar de fabriek sturen voor calibratie. Als je ergens een meter kan lenen of ergens werkt werkt waar men voldoende nauwkeurige meetapparatuur gebruikt dan kan je misschien zelf wat proberen. Voorzichtigheid blijft geboden, je molt je dure LiPo's vrij makkelijk en in het ergste geval kan er ook nog brand ontstaan.

Ik was zelf ook al van het gedacht dat je er best niet teveel ligt mee te prutsen. Maar het is dan ook moeilijk de kennis te staven van iemand met een probleem op het forum. Ik heb zelf mijn eigen ALC nagemeten toen ik hem kocht en dat klopt toch allemaal goed. Het zou me dan ook verbazen dat het bij die van robbe niet goed gebeurd is die calibratie maar niets is onmogelijk natuurlijk.

Ik beweer niet dat ik weet wat de absolute fout is van de lader. Ik weet alleen wat de relatieve fout is tussen de 2 hoogvermogen kanalen. Door de meting met 2 verschillende multimeters te controleren ben ik er van overtuigd dat kanaal 1 en 2 een relatief verschil van bijna 0.2 volt hebben. Ik vind dat eigenlijk wel te veel voor een lader van >300€.
Eigenlijk wil ik alleen de spanningscalibratie van deze 2 kanalen wijzigen. De stroom calibratie ziet er wel goed uit en komt ook niet zo nauw. De spanningscalibratie van de 2 laag vermogen uitgangen (3 en 4) ziet er veel beter uit. Deze zijn binnen 0.01 hetzelfde.
Ik kan zonder problemen aan een meter komen die voldoende precies is om de calibratie zelf uit te voeren moet alleen weten hoe ik in het calibratie menu kom.
Ik zal de 2 pijltjes uitproberen maar volgens mij kom ik dan in de "firmware update vanaf DOS" mode.

Back