Calif, speedkist?

Wij (Team Kampen) hadden het idee om een Zwoadrittl te bouwen volgens de bouwtekening van FMT 6/2012. Na het doorpluizen van het Duitse draadje hebben we de Chinese motor hier voor aangeschaft.
Deze dus:
Turnigy 500 H3126 Brushless outrunner 1600KV
Volgens onze Duitse vrienden zou je met deze motor op 5S en een 7x13 prop ergens boven de 300 km per uur uit moet kunnen komen.
Nu kwamen we boven op de zolder ook nog een Calif tegen. Zou deze om te bouwen zijn naar een speedkist met deze snelheid? En welke prop/accu combinatie zou daar het best voor zijn?

De Calif is als ik me niet vergis de electro-versie van de befaamde Opus-zwever.
Mooie hotliner!

Ik denk dat je daar wat meer vermogen in moet stoppen als de 2/3 voor een vergelijkbare snelheid. hij is een stukje groter. Waarom vliegen jullie deze niet als hotliner, naast de V-Max Evo III?

Groet,
Gerben

Ik kwam met een zelfde motor (maar op 6s) met n 6x6 ook rond de 300 uit..dat was dan wel in een funjet...

De Calif is als ik me niet vergis de electro-versie van de befaamde Opus-zwever.
Geen idee, zou ik Frans moeten vragen

Ik denk dat je daar wat meer vermogen in moet stoppen als de 2/3 voor een vergelijkbare snelheid. hij is een stukje groter.
Het is de bedoeling om low budget een speedkist te maken en deze lag er.
Dan kunnen we er snel mee aan de slag. De vraag is wat zou met de genoemde setup voor snelheid gehaald kunnen worden

Waarom vliegen jullie deze niet als hotliner, naast de V-Max Evo III?
Geen idee. Wij dachten dat deze niet snel genoeg zou zijn. Het profiel is RG15, wat toch een oud profiel is? De snelheid is er toch redelijk snel uit.

Voor prop-advies als speed-kist zou ik even in het Funjet Ultra draadje kijken, daar gebruiken ze deze motor regelmatig..

Toch lijkt het me geen verkeerde 'instap'hotliner, je moet er wel wat gewicht in stoppen, maar dan moet hij prima lopen. Betekent ook dat je gewoon een wat zwaardere motor kunt gebruiken, zodat je bij wat hogere vermogens niet direct de motor affikt. De Neus is ook nog vrij dik, dus er past een stevige diameter motor in, das ook wel lekker.

Als jullie zin hebben in een experimentje heb ik nog diezelfde motor op een Kruse Introgear liggen, die een behoorlijke klapprop rond kan draaien. Kun je voor me testen als je zin hebt.. (moet je wel een Unilog hebben, anders kan er niet zinvol getest worden). Een regelaar heb ik er ook nog wel bij denk ik.

Groet,
Gerben

Mooie hotliner!

Ik denk dat je daar wat meer vermogen in moet stoppen als de 2/3 voor een vergelijkbare snelheid. hij is een stukje groter. Waarom vliegen jullie deze niet als hotliner, naast de V-Max Evo III?

Groet,
Gerben
Klopt... werd met 30 nicads gevlogen indertijd...:

Calif.jpg

En profiel is RG14 , niet 15. Was lange tijd mijn beste thermiektoestel...Ging ook best goed in de rakken...

Hallo Gerben,

Er ligt ook nog wel een fun 600/17
Ik weet niet de specs van de motor maar dat moeten we dan ff opzoeken
kan natuurlijk ook een reisenauer vertraging op wat betreft de ruimte.

Frans.

Zit er op die Fun een gearbox?

Het is net wat jullie willen, speedkist of hotliner...

Gerben

Als je die Turnigy motor al hebt liggen dan zou die er gewoon eens instoppen en gaan vliegen... (denk wel aan goede koeling!).
Voor echt hoge snelheden heb je denk ik een wat grotere motor nodig (Scorp 4225 of 4235 bijvoorbeeld), maar begin eens met wat je hebt zou ik zeggen..

Gerben

Ik vloog met een 4025, was al een heksentoer om die erin te krijgen (met kabels binnen) en is uiteindelijk zijn dood geworden...

De buitenloper monteren zoals ik op mijn Zipper heb gedaan, de motor voor het spant zetten. Dan heb je ook geen gerommel met de motordraden. De Duitsers doen dat bijna allemaal op hun speedkisten. Je hebt dan ook een optimale koeling van de motor.

Ik zit er al een hele tijd over te denken om die Zipper om te bouwen naar speedkist. Moet dan alleen een nieuw stabilo (v-staart) hebben dat de krachten kan weerstaan........

Back