Calimero

• Topicstarter Topicstarter Fly-Freak
  • Startdatum Startdatum
Ben van plan om me eentje aan te schaffen komende tijd. Over het algemeen heb ik vol vertrouwen in de modellen van hoellein.
Dit is natuurlijk niet echt het antwoord waar je op zit te wachten. Kon het niet laten. ;)

Dat klopt :P !
Maar zodra je de Calimero (misschien??) hebt aangeschaft, zou je mij dan misschien de bouw- en vliegresultaten door kunnen mailen?
Mijn eerste model is de Blue Phoenix, ook van hoellein, maarja.. die heeft zijn tijd al wel gehad.. overal deuken erin :oops: , maar de modellen van hoellein vliegen inderdaad goed :lol:

Grtzz,
Fly-Freak :alien:

Dag Fly freak,

Ik heb het tuigje niet maar wel wat ervaring met microzwevertjes van dat slag. Ik heb even gekeken uit nieuwsgierigheid en het lijkt me dat dat ding lekker is om op de helling te zweven. Een vleugelbelasting van 20 gr/ dm2 is weliswaar niet erg veel maar voor zo'n kleintje eigenlijk te veel om thermiek te kunnen vliegen.
Ze geven dat zelf, in de tekst, ook wel aan. Zoek bij tuigjes in de Mosquitoklasse naar belastingen omtrent de 12 gr/dm2 voor vliegen in thermiek. Zelf bouw ik iets dergelijks op een gram of 10/dm2 en zorg voor ballast tot 18 gr/dm2, zodat het ding overal bruikbaar is. Door profielen met een dikte van tussen de 7 en 8 % maximaal te gebruiken lukt het om die dingen (zonder ballast) te vliegen tot 4Bft. Daarboven gaan er scheppen lood in. Met de Calimero lijk je die keuze niet te hebben. Dat in gedachten een heel leuk ding, lekker profiel ook voor groot snelheidsbereik.

Intussen ben ik de Calimero aan het bouwen en heb de vleugel helemaal af. Ik ben erg blij verrast over de precisie waarmee de onderdeeltjes (balsa en triplex over het algemeen) passen. De mogelijkheden om het model te configureren zijn eveneens legio:

- V-staart of normale staart;
- mogelijkheid voor slepen door ander vliegtuig (met ontkoppelheveltje gekoppeld aan hoogteroer);
- haakje voor bungee-launch;

Verder ga ik de staartbuis vervangen door koolstof, want het meegeleverde geval doet erg zwaar aan. Prachtig model dat erg snel te bouwen is. Ik hoop dat de vliegprestaties navenant zijn en houd je op de hoogte.

Eric

Dag Eric,
ik heb een tijdje geleden de Calimero én de Callistic van Hollein besteld. De Calimero heb ik nog niet veel gevlogen (handlaunched en een klein beetje helling) - ik vind hem niet zo stabiel. Een aanrader vind ik wel de Callistic. Deze is een stuk groter. Ik heb er ook een brushless (Apache) in gestopt en het ding vliegt als een speer. De Callistic heeft ook een zeer goed zweefvermogen. Met de brushless en een Lipo-3-set vliegt ie loodrecht naar boven en zijn 15 tot 20 stijgvluchten mogelijk. Het is natuurlijk geen hotliner. Sinds een deftige crash (2mnd geleden) vliegt hij wel een stuk minder.
Grts
Rudi

ikzelf heb geen ervaring met deze vlieger maar ik persoonlijk raad het je ten sterkste af,aangezien de staart die vorm heeft(zelfde vorm als die van de airblade) deze staartvleuegels vind ik persoonljk niet te vertrouwen,trekken vlugger scheef etc. jij doet wat je wil maar ik haal me nooit meer zo'n model...

greetz

Back