Calmato 1:1,35

Hans Meij zei:
Ger Kovacs zei:
Hans Meij zei:
Heb nog steeds niet beslist over de motor, maar weet nu wel hoeveel gewicht ik kan hebben voorin.
1850gr!
Ehh 3W 28cc ?
Of zenoah 26cc ?
Grtz Ger.
Wordt de Laser 300V die je er nu al voorop ziet liggen of een MVVS45. Als ik hem in wil zetten als sleepkist lijkt benzine, de MVVS dus, mij wat comfortabeler.

Hans, met die laser 300V, ga je daar de space shuttle mee omhoog slepen? :wink:
Allebei zijn het bullen van motoren.
8O

Groet Ger.

Jep, video ken ik. Vliegtuig beetje jammer, motor gewoon briljant! Maar ik denk dat de L. 300V wel in je behoefte zal voorzien zowel qwa uiterlijk als vermogen toch?

Wel een hele leuke aktie deze Calmato XL :wink:

Tjen

8)

P.S. als er een wedstrijd gehouden zou worden wie de mooiste hobbykamer in bezit heeft zul je vast en zeker een dikke prijs in de wacht hebben gesleept 8O

8)

Is hij in verhouding niet erg overpowerd? Als een normale calmato van 1,6 meter al met 5cc tweetakt vliegt...........

:offtopic: <droommodus> de kist uit het filmpje ga ik ook ooit eens bouwen, vind um wel mooi :wink: </droommodus

Nu weer :ontopic:

niels steigenga zei:
Is hij in verhouding niet erg overpowerd
Nee hoor. Als je wilt dat hij vliegt als een Calmato met 8cc heb je nodig:

8 * 1,35 ^ 3 * 1,5 * 1,25 * 1,25
8cc maal schaal tot de macht 3 maal 1,5 (ivm viertakt) maal 1,25 (omdat het een laser is) maal 1,25 (omdat het een tweecilinder is) => 46cc en dat is het zo'n beetje.

Klinkt logisch maar lijkt toch veel zo veel groter is hij nog niet! Maar met een 8cc op een calmato breken de vleugels eraf met maar een beetje teveel up. Met een 6cc heb ik iemand ze vleugels eraf zien vliegen in een rechte vlucht!

waarom eigenlijk maal 1,25 omdat het een laser is? Slechte prestatie? :wink:

gr,

niels

niels steigenga zei:
Met een 6cc heb ik iemand ze vleugels eraf zien vliegen in een rechte vlucht!

Niet liegen Niels :teacher:
(je bedoelt toch die van Maryam?)
Daar stond ten eerste een 7,5 cc op, bovendien hadden ze daarvoor en daarna met dezelfde vleugel probleemloos gevlogen. Waarschijnlijk had ze de vleugel gewoon niet goed gemonteerd :roll:

(als je niet deze crash bedoelt, heb ik niks gezegd :wink:)

Als iemand van een calmato de vleugels afbreekt, heeft hij het zelf gedaan.

Ik vlieg met een OS 46 Fxi (7,5cc) met zo'n uitlaat-verleng stukje (weet de naam niet) een een 11x7 en hij gaat een meter of 30 verticaal. Als ik bv. een hoge hoed doe en dan ook 30 meter volgas naar beneden kom knorren (de motor wil dan al domweg niet meer harder draaien) en 'm dan vol up trek, gebeurt er... niets.. hij komt dan gewoon weer level. Dat is met maximale uitslagen op alle roeren.

De vleugel van een Calmato is praktisch onverwoestbaar, zeker als je 'm, zoals ik, in het midden nog glast.

Nou, met alle respect hoor, maar een charter-ribben-vleugeltje vlieg je met een calmato dwars doorheen zonder er wat van te merken hoor ;)

niels steigenga zei:
..... Maar met een 8cc op een calmato breken de vleugels eraf met maar een beetje teveel up. Met een 6cc heb ik iemand ze vleugels eraf zien vliegen in een rechte vlucht!......

Dan mag ik wel oppassen met m'n 13,5cc Saito op m'n Calmato Sport die een 13x7 rondsleurt :wink:

Fraai is anders maar het gaat er wel bruut uitzien.
mot2.jpg

mot1.jpg

Tjen il-Vec zei:
Dan mag ik wel oppassen met m'n 13,5cc Saito op m'n Calmato Sport die een 13x7 rondsleurt :wink:

Hmm das lekker :D.....

Hans en ik hebben vorige jaar twee calmato vleugels gesneden. Ik ben vandaag begonnen met een calmato sport op dezelfde schaal 1:1,35. Wordt wel een 2kW brushless motortje ipv deze brute Twin

Hans Meij zei:
Fraai is anders maar het gaat er wel bruut uitzien.
mot2.jpg

mot1.jpg

Machtig mooi man, die motor zit prachtig in het zicht, de zwever's zullen een nummertje moeten trekken, die willen allemaal door die schitterende Giant Calmato omhoog getrokken worden.
Ehhhh, maiden :?: binnenkort :?: ik heb gehoord dat we een schitterende nazomer/herft krijgen :D .

Groet Ger.

Back