Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Lunteren
    Misschien zijn ze vergeten om een looien propeller bij de doos in te doen? :D :D
     
    Hans V vindt dit leuk.
  2. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Ze zijn helemaal vergeten een propeller erbij te doen. Ik heb er zelf een gekocht en daar het lood op geplakt (wel stevig natuurlijk, en opnieuw gebalanceerd).
     
  3. MicropropSport

    MicropropSport Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    9.756
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nee... het is de hot glue. Soms meer dan nodig en soms te weinig tot niet...
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.240
    Locatie:
    groningen
    Jazeker, jazeker, hij heeft gevlogen.

    Non-event, paar tikjes trim up, verder weinig aan het handje.

    GEEN bewegende beelden.

    Na de Super 60 is dit even een treetje hoger, en dat is precies wat ik wilde.

    Maar inderdaad: een hele goede vlieger.

    Motor moet even een tandje domp hebben, ringetje er achter doen.


    jan.
     
    MicropropSport, Hans V en Arnold 85 vinden dit leuk.
  5. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Ik heb er gisteren ook eentje ingevlogen voor een clublid. Het is zijn eerste houten toestel.
    Idd een non-event. Die dingen vliegen zo goed...
     
  6. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nou, gefeliciteerd!!
    Domp en zijwaartstelling zijn kleine dingetjes die ook naar smaak ingesteld moeten worden, net als zwaartepunt en roeruitslagen.
    Nu veel uurtjes maken en het gewoon zien als een leerlingkist, dus een stukje gereedschap.
    Probeer wel jezelf te dwingen om het vliegtuig te blijven besturen en niet achter het vliegtuig aan te sturen en bij het landen een punt op het veld bepalen waar je hem tot stilstand wil hebben en niet gewoon zomaar ergens neerploffen.
    Als je je dat aanleert kan je echt op elk veld, hoe klein en vreemd ook, landen.

    GJ
     
  7. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.240
    Locatie:
    groningen
    Nou . . .

    Er was vandaag ook iemand op het veld die een laagdekker Calmato had omgebouwd van 10cc (!) 4-takt naar electro.

    Ik zag 'm de kist balanceren op z'n vingertoppen, en bij nameten lag het zp op plm. 11 cm.

    Ik zeg nog . . .

    Dat liep fout af.


    Precies. :thumbsup:

    Was het niet Ron die laatst een link had naar een soort oefenprogramma voor de iets gevorderde motorvlieger?

    Ben ik wel benieuwd naar . . .


    jan.
     
  8. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Oordegem
    Wil je mijn oefenprogramma horen? Vliegen, vliegen, vliegen.
    Bevalt het weer je niet? Vliegen!
    Kater van de avond ervoor? Vliegen!
    Geflitst door de politie? Vliegen!

    Je hebt de ideale kist om uren te maken.
    Gisteren bij dat invliegen toonde ik mijn clubmaat dat je bvb perfect een rollende cirkel ermee kan vliegen. Daar is hij nog lang niet aan toe maar de kist kan het wel.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Basiswet.... als het zwaartepunt enigszins in de buurt ligt waar het moet liggen vliegt het wel.
    Maar als je er dan 3cm vanaf zit, dan moet er toch wel een belletje gaan rinkelen?
    Dat is gecrasht is is leergeld..

    Wat Dries zegt... vliegen, vliegen en jezelf dwingen dingen te doen.
    Niet gewoon dom rondjes rechtsom vliegen omdat dat lekkerder is dan linksom.
    En voor jezelf bepalen, ik ga nu dit, dit en dit doen.
    Landingcircuitjes altijd netjes aanvliegen, laatste leg op de juiste hoogte dan staat de kist altijd op hetzelfde punt op het veld.
    En niet bang zijn voor rollen, loopings, rugvlucht.
    Altijd op grote hoogte doen als je angst hebt en dan steeds lager..
    De kist kan alles, nu jij nog.

    GJ
     
  10. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Lunteren
    Zou het wat zijn om een wedstrijdprogramma van kunstvlucht erbij te nemen? Oefening voor oefening, in volgorde van moeilijkheid.....mijn kennis ontbreekt om er een net lijstje van te maken. Iemand?
    Te beginnen met rol en looping??.....enz.
    Bekijk bijlage 323108
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2019
  11. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    10.240
    Locatie:
    groningen
    Dag Arnold, de bijlage opent niet . . .

    Knipsel.PNG

    Is dat het zelfde stuk waar Ron ergens op doelde?

    Ben daar toch ook nog wel benieuwd naar.

    Maar, eerst maar eens het ding (beter) leren kennen . . . :)


    jan.
     
  12. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Je kan inderdaad een wedstrijdprogramma kunstvlucht erbij nemen.
    Maar je kan zelf ook een volgorde opstellen.
    De grootst gemaakte fout die ik bij vliegers zag die al een tijdje hun brevet hadden was dat ze niets meer deden dan dat ze comfortabel vonden.
    Dus eigenlijk leerden ze niets bij maar vlogen op routine.
    Als je dat dan doorbrak dan ging het helemaal fout, dan waren het gewoon weer beginners.
    Daarom, blijf jezelf uitdagen, je hoeft helemaal geen strakke loopings of rollen te vliegen maar probeer wel gewoon steeds weer jezelf uit te dagen.
    En.. Bertus zal het eens zijn.
    Leg een bierviltje of zo op het veld en zorg dat je daar op land en rol dan door tot een ander vastgesteld punt.
    Klinkt heel lullig maar als je op een ander veld gaat vliegen en dat blijkt ineens een postzegel te zijn dan is het goed om te weten dat jij dat model wel op die postzegel kan landen.

    GJ
     
  13. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Lunteren
    Op een of andere manier kan ik in een post later geen afbeeldingen of bijlagen meer plakken. Need valid forum id. Zegt ie.

    Screenshot_20190603-095222.jpeg
    Misschien als iemand hier wijs uit kan worden en aan kan geven in welke volgorde het leren kunstvlucht (dat staat toch voor perfecte controle!) vliegen te behappen is?
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik vind kunstvlucht geen perfecte controle.
    Kunstvlucht is een ingestudeerd programma.
    Een computer zou dat ook kunnen vliegen.
    Perfecte controle is als je je model onder alle omstandigheden kan redden en veilig aan de grond kan krijgen.
    Bij kunstvlucht weet je dat als je het ene figuur gedaan hebt welk figuur er achteraan komt en wat je uitgangspositie is.

    GJ
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    22.554
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Kweenie….

    Het grootste probleem wat ik bij mezelf detecteer als het gaat om landen op een "vreemd" veld, is het gebrek aan kennis van de lokale omstandigheden (dingen als oriëntatiepunten aan de randen van je blikveld, hoe de wind zich lokaal gedraagt etc etc).
    En met de nieuwste aanwinst (Saphir) blijk ik om een of andere reden, hopelijk tijdelijk, volledig mijn calibratie voor wat betreft afstand en snelheid kwijt te zijn: ik "zie" het domweg (nog) niet. Best raar, want ik vlieg met zowel grotere als kleinere kisten en daarmee heb ik nooit de indruk gehad moeite te hebben met de inschatting.
    Sowiso is die Saphir niet echt op een postzegel te landen....
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Wat ik geleerd heb met wedstrijden vliegen is dat het eigenlijk niet uitmaakt waar je vliegt.
    Als de basis goed is en je je model kent dan maakt het echt niets uit.
    Je vliegt je landingcircuit niet echt op afstand maar op tijd.
    Zoveel seconden naar links, zoveel seconden naar voren, zoveel seconden naar recht, zoveel seconden naar achteren en dan zoveel seconden voordat ie voor je voeten ligt.
    Afstand heeft daar niets mee te maken.
    De eerste keer dat ik in heuvelachtig gebied vloog (Bad Bruckenau) was best raar.
    Wat bergen op de achtergrond, een boompje wat naar mijn gevoel veel te dichtbij stond.
    Maar als je dan gewoon op die seconden vliegt dan land je de kist gewoon op de centimeter op de stip, exact op de seconde dat ie daar moet liggen.
    In noodgevallen (stilgevallen motor of geen energie meer) dan wordt het anders maar ik heb zelfs een kist noodgedwongen geland, in de cirkel op zo'n 100 meter afstand, of erger nog, in een weiland, een meter of 200 meter van me af.
    En hij was nog heel.
    Dat is gewoon je model kennen, dus vlieguren.
    Maar bij lessen leerden wij iedereen, hij moet daar de grond raken en daar stilstaan.
    En zelfs met de de meest vreselijk kisten kan je op een postzegel landen, als je aanvlucht maar goed is.
    Als je van een grote hoogte aan komt duiken dan kan je nooit meer op tijd de snelheid eruit halen dus, dat heb ik ook Wil geleerd, ruim je laatste leg (beentje) aan komen vliegen en dan heb je tijd zat om alles te plannen en plof je elk normaal model op de stip neer.

    GJ
     
  17. Niek

    Niek Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.773
    Locatie:
    Almere
    @arnold,
    Zo, doe gelijk maar effe t laatste proffesionele A programma..

    Mij valt op (ben club instructeur) dat veeel piloten jaren na hun prevet programma ( looping, procedure turn , vrille enz )
    niet eens meer zouden kunnen afvliegen met hun huidige advanced whatever ragbak of full scale model.

    Bijv veel scherp afgestelde 3D helies bij ons (maandags avonds) die vanalles uithalen maar vraag je zon ervaren vent,
    doe effe t brevet voor boven de pionnetjes dan lukt dat niet meer.. ???

    Maar na al die jaren blijft voor de meesten het positioneren (waar vlieg ik, waar vliegt t dan (boven)) een dingjetje,
    en afhankelijk van de wind t juiste circuit met zijn allen dezelfde kant op ("ja maar ikke kan alleen maar rechtsom")
    en op elkaar blijven letten ("laanding!" ho! Let op; Piet is zn brokken daar ergens bij elkaar aan t zoeken..)

    Bij veel club is een hek of duidelijke afstandelijke scheiding tussen terras, pits en vliegbedrijf een noodzaak.

    T gekste wat ik daarmee heb meegemaakt zijn ervaren A vliegers, die bij een klein veldje in zeeland hun dure 2x2m bakken door de crosswind niet goed geplaatst kregen en dus bij de landing in de wind dan maar een stukje over t dak van de plaatselijke container keet rolden..
    En ikke in C met landing wel beoordeeld mn mpx dubbeldekkertje schuimpje crosswind op veld netjes vooor de jury geprakt.
    Waait om, pootjes boven.. 0 punten, boehoe
     
    Laatst bewerkt: 3 jun 2019
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    12.008
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ja Niek, een goede piloot heeft geen vol gfk F3A glasbak nodig om punten te scoren.
    Maar helaas zit het tussen de oren bij veel mensen dat ze beter gaan vliegen met een dure kist terwijl je als beginner in het C-Programma beter een Calmato Sport achtige kan nemen.
    Daar leer je veel beter van vliegen omdat ie minder neutraal is als een echte wedstrijdkist.

    GJ
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    870
    Locatie:
    Lunteren
    Ja zeg......als je de bomen wilt raken, moet je op de maan mikken......zoiets :D

    Goed dat je het zegt, ik wist niet dat er 3 soorten programma's waren.
    Hier het c programma dus:
    Hier kan ik ook nog wijs uit worden. Mooie plaatjes.... 't komt goed!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    MicropropSport vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

    WillydeWoofer

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    3.610
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Als ik goed opgelet heb;
    Tijdens het landingscircuit verlaag je de hoogte (is ook snelheid) en de snelheid. Als je dat goed doet, landt het toestel bijna zichzelf.
    Alle andere manieren (ik land hem wel even) verhogen het risico op schade.
    Ik beweer op geen enkele manier, dit perfect te kunnen.
    Jan kan toch al vliegen?
     

Deel Deze Pagina