Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.920
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan ben ik heel bot.... dan kunnen ze niet vliegen.
    Als je zoals jij of Jan weer net begint dan kan dat voorkomen maar iemand die ervaren is mag dat niet gebeuren.

    GJ
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.843
    Locatie:
    groningen
    Ik vind het zelf ook nogal onhandig . . .

    Is me in dertig jaar nog nooit overkomen!

    Anyway.

    Overigens, de prop is gesneuveld, en tijdens demonteren kwam ik er achter dat er een 12 x 6 prop op zat!

    Dat zou kunnen verklaren waarom loskomen zo moeizaam ging . . .

    Ik ga het nu eens met 12 x 7 proberen; scheelt denk ik een slok op een borrel.


    jan.
     
  3. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Ik heb er, op aanraden van Waalwijk, een 12 x 8 prop op. In de lucht voldoende (al houdt het niet over) maar voor loskomen van de grond heb ik (dat wil zeggen mijn instructeur) het hele veld nodig. Prima voor nu maar ik kan me voorstellen dat ik later wat meer vermogen wil.
     
  4. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.843
    Locatie:
    groningen
    Dat verklaart dus allemaal wel waarom ik met 12 x 6 amper de lucht in kwam . . .


    jan.
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Lunteren
    Ligt eraan wat voor een motor je hebt en hoe zwaar beide kisten zijn. Hoe zwaar is die van jullie? Jan en Gé?
     
  6. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Ik (en volgens mij ook Jan) heb een DPower AL42-7. Hier staan de specs;

    https://hobbyin.nl/product/al-42-07/
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.217
    Locatie:
    Velserbroek
    op hoeveel cellen Lipo?
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.843
    Locatie:
    groningen
    Ik op 4S.

    En inderdaad, ook een DPower AL42-7.


    jan.
     
  9. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Ik ook 4s 5000.
     
  10. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.920
    Locatie:
    Uithoorn
    Dan zou je pitch speed met de 6 inch ergens rond de 80 km/u liggen.
    Is genoeg om te vliegen maar als je weerstand hebt van het gras dan duurt het even voordat je lift onder je vleugels hebt
    Kan je er geen 13 inch op kwijt zonder de grond te raken?
    Dan heb je wat meer trekkracht.
    En anders zou ik inderdaad naar een 12x8 gaan, dan is je pitchspeed zo rond de 100km/u dus zal de kist beter versnellen.

    GJ
     
  11. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.792
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Wat is dat toch met electro? Dacht dat dat zoveel power had t.o.v. brandstof?
    Mijn Calmatootje, omgekat naar benzine (dus 20% minder vermogen dan met methanol) draait met een 11 x 5 moeiteloos zijn rondjes, en heeft nul komma niks problemen met opstijgen vanaf gras....
     
    toostbeek vindt dit leuk.
  12. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    657
    Locatie:
    Lunteren
    Hoeveel cellen vlieg jij, Bert? ;)
     
    Gé van Vliet vindt dit leuk.
  13. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    9.843
    Locatie:
    groningen
    Ik denk dat als blijkt dat Dennis zich vergist heeft en er moet een 12 x 8 op ipv. een 12 x 6, dan heb ik in een keer ruim 30% meer power. :)

    (Zal vast niet helemaal kloppen, maar bij wijze van.)

    Denk dat het loskomen dan wel goedkomt . . .


    jan.
     
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.920
    Locatie:
    Uithoorn
    Toerental...
    Die electromotor draait maar iets van 8000 rpm volgas.
    En jouw brandstoftorretje zal zeker 12000 draaien.

    Daarom zou het fijner zijn als op de electro calmato een 13 of beter nog, 14 inch prop kan.
    Dan heb je veel meer trekkracht en een electromotor kan dat aan, een brandstofmotor zou dat niet meer trekken omdat het koppel pas ergens bij 10000 rpm vrij komt.

    GJ
     
  15. Gé van Vliet

    Gé van Vliet

    Lid geworden:
    10 apr 2019
    Berichten:
    38
    Locatie:
    Woerden
    Mijn 12 x 8 draait inderdaad iets van 8200 tpm.
     
  16. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.920
    Locatie:
    Uithoorn
    Voor die motor en een 12x6 prop zou je eigenlijk op 5S moeten vliegen.
    Dan heb je geen problemen.
    Dan zit je op ongeveer 10000 rpm.

    GJ
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.792
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Gezien ik niet geheel onnozel ben waar het toerental, koppel, en vermogen aangaat, ligt de boel toch wel "iets genuanceerder":

    De motor heeft de "optie" om een bepaald vermogen te leveren (hij kan het, of niet,) maar de prop bepaalt welk vermogen er daadwerkelijk geleverd wordt.

    Een APC 11 x 5 op 12K rpm komt ongeveer overeen met 0,8 pk en een ruime 2,6 kilo statische trekkracht.
    Een 12 x 8 op 8200 rpm, uitgaand van dezelfde effectiviteit etc, is slechts 0,6 pk en ongeveer 2,2 kilo statisch.
    Een 12 x 6 op 8200 toeren, is zelfs maar ongeveer 0,4 pk en 1,8 kilo statisch.
    Betekent dat je in de lucht mischien met maar 0,3 pk ongeveer rondvliegt, en dat is ERG weinig voor een Calmato.

    De grap is: een brandstofmotor die op de grond onder zijn piekvermogen draait, toert op in de lucht en gaat daardoor méér vermogen leveren, want het is de motor die de OPTIE heeft om te leveren wat hij kan.
    Een electromotor, daar werkt dat ongeveer geheel anders, en die gaat, als hij optoert in de lucht, juist MINDER vermogen leveren (meet je stroom-opname maar statisch volgas, en vliegend volgas).
    En dat is waar een hoop mensen heel erg nat gaan bij de selectie van motor, want een brandstofmotor levert meer vermogen in de lucht dan op de grond, een electromotor juist minder.

    Ergo: als je maar 8200 toeren draait met je 12 x 8 en je klaagt over te weinig vermogen, moet je een motor kiezen met een hogere Kv waarde. Je kunt ook een grotere prop, of een hogere spoed kiezen, maar het hangt er maar net vanaf of je dat op je vliegtuig kwijt kan.

    Zoals ik het zie, moet er op die Calmato van Jan een motor met ongeveer 15% hogere Kv waarde dan er nu opzit, gewoon die 12 x 8 blijven gebruiken, en dan ga je een héél ander vliegtuig krijgen.....
     
  18. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    8.920
    Locatie:
    Uithoorn
    Bert, er zijn veel meer factoren die een rol spelen.
    Je zet bijvoorbeeld geen brandstofprop op een electromotor, een electroprop is efficienter maar kan de klappen van de ontbranding niet aan.
    En het probleem van een brandstofmotor is en blijft dat het koppel pas bij een bepaald toerental komt.
    Dus als je er een te grote prop op zet komt ie statisch nooit op het toerental waar het koppel zit dus levert ie geen vermogen.
    Helaas doet een electromotor dat wel, dus ook op de grond, bij de start, komt de electromotor op zijn toerental.
    Als je een te grote prop steekt zal hij dat ook proberen met als gevolg de magic smoke.
    Een brandstofmotor slaat gewoon af omdat ie stikt.
    En in de lucht komen beide motoren op toeren, een brandstofmotor voelt zich dan fijner, een electromotor kan juist problemen gaan geven.
    Een electromotor zijn stroom neemt af omdat hij maar een bepaalde spanning toegevoerd krijgt, niet omdat hij geen vermogen meer kan leveren.
    Al zou je de spanning verhogen dan gaat hij ook weer meer stroom trekken, dus vermogen leveren.
    Een brandstofmotor heeft dan in de lucht weer een maximaal toerental dus dat is zijn begrenzing.
    Dat zie je goed bij de speedkisten, daar wordt brandstof en electro gevlogen, soms zelfs met dezelfde modellen.
    De electrokisten zijn veel sneller, brandstof is al jaren geleden aan de limiet geraakt.
    Ze kunnen gewoon niet de prop goed krijgen zodat ze hem bij lage snelheid kunnen gooien en dan als ie eenmaal in de lucht is ook de hoge toeren te krijgen die nodig is om die 350+ te halen.
    Je zou dan iets van een 21" pitch prop erop moeten zetten en dat trekt die brandstofmotor niet bij lage toerentallen omdat hij onderin geen koppel heeft.

    En wat betreft het KV, ja, er moet een hogere KV motor op maar niet meer pitch.
    Dan ga je meer stroom trekken en dat wil je nou juist niet.
    Het is een bepaald toerental wat je wilt halen, dat zit zo rond de 10000.
    Daar pas je dan je motor en accu op aan.
    En dan ga je kijken wat voor prop je kwijt kan en wat voor doel het model heeft.

    Nu zitten ze eigenlijk te laag met het toerental, op 4S is dat zo 8000 rpm.
    En als je mindere accu's hebt zelfs 7500.
    Je wil een pitchspeed van ongeveer 100 km/u hebben bij de Calmato.
    Dat is bij 8000 toeren een prop van 8 inch pitch.

    De spanning moet nu gewoon hoger met die 12x6 en anders op 4S blijven en de pitch verhogen.
    Stroom zal dan statisch ietsje hoger worden maar in de vlucht gelijk zijn.

    GJ
     
  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    21.792
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nu heb ik weinig zin om een uitgebreid wellus/nietus gebeuren op te zetten, maar je bent wel enigszins aan het zwetsen, GJ... Zoek (bijvoorbeeld) maar eens uit waar modelmotoren in de orde van grootte van Calmato of dergelijke, hun piek-koppel hebben... Zou je wel eens van kunnen schrikken hoe ver "onderin" dat zit.... Namelijk meestal onder de 8000 toeren.
    Maar helaas: "koppel onderin" is volkomen betekenisloos bij propelleraandrijvingen vanwege de lastcurve van een propeller.
    En de stroom die een electromotor trekt, hangt af van de belasting die hij aan moet drijven, heeft niks met de spanning te maken.
    Spanning verhoogt (bij een gelijkstroommotor) het toerental, en een hoger toerental vergroot de belasting. Hogere belasting verhoogt de stroom. Niet de hogere spanning.

    Maar goed.... aangezien niemand, als de stofzuiger of waterkoker of wat dan ook niet krachtig genoeg is, zijn netspanning van 220 naar 380 verandert, en een prop in de orde van grootte van 12" ook niet echt supereffectief is bij 8000 toeren, lijkt het me voor Jan de kortste klap om een andere motor met een hogere Kv te plaatsen.
    Makkelijker dan op zoek te gaan naar andere LiPo's, en een andere motor een drop-in, plug&play oplossing is.
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl The First Aviators

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    576
    Locatie:
    Noordwest Veluwe
    Ik volg het met belangstelling. Mijn Calmato 40 sport heeft een Turnigy 4250 / 600kV. Ik kocht hem tweedehands met een 12x6E prop. Op 4S kwam hij nauwelijks los. Nu zit er een 12x8 op en dat gaat goed, maar niet spectaculair. Ik heb hem onlangs op 5S geprobeerd en daar werd hij merkbaar levendiger van. De vorige eigenaar schijnt met 6S en de 12x6 gevlogen te hebben: ik heb zo'n vermoeden dat dat ook wel wilde vliegen ;-)
     

Deel Deze Pagina