Calmato 40 laagdekker

Discussie in 'Beginners' gestart door jan brilman, 5 mrt 2019.

  1. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Integendeel, dan zijn ze een paar seconden éérder leeg, want de spanning en stroomafgifte verandert er door, niet de capaciteit.
    Als een voorverwarmde LiPo een hogere stroom af kan geven, is hij éérder leeg, niet later....

    Maar je gaat wél harder, en daar gaat het de heren speedfreaks om....
     
  2. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.875
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Inderdaad,

    Voorverwarmen zorgt ervoor dat de interne weerstand afneemt.
    Vergelijking met water.
    Bij koude accu's staat de kraan een stukje open (weerstand).
    Bij een warme accu staat de kraan vol open.
    Dus je emmertje zal sneller leeg zijn (of vol, ligt eraan aan welke kant van de kraan je meet).
    In bepaalde klassen word daar ook mee gespeeld, wil je iets minder vermogen dan warm je ze niet te warm voor.
    Wil je een boost vermogen dan maak je ze warmer.
    Maar sowiezo nooit met een koude (kouder dan 28 graden) accu gaan vliegen want dan sloop je de cellen.

    GJ
     
  3. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Monteren van de Calmato verloopt goed.

    Ben er behoorlijk tevreden over.

    Servo's met zelftappertjes vastzetten doe ik niet.

    Dit gemaakt voor de aileronservo's:

    20190502_220112_1557135747396_resized.jpg

    Dubbelzijdig plakband . . .

    Dit voor de servo's in de romp (inslagmoerenwaren op . . . )

    20190505_223510_1557135748999_resized.jpg

    Zit me alleen wel af te vragen: dat framepje waar de servo's in de romp voor hooglaag en richting in moeten: is dat wel sterk genoeg?


    jan.
     
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Inslagmoeren op?
    Nadeel van zulke verlijming is dat het bij overtrekken zich loswerkt... en dan kom je niet meer bij dat verrekte moertje en moet je alles uitbreken.

    Neem servo parkers van MPX, dat zijn goede en is strek genoeg. Bestel een paar zakjes bij HobbyIn, die heeft ze...

    Zit dat frame vast in de romp? Of moet dat nog verlijmd worden?
    Je kan het dan aan weerszijden dun glassen... met 25 of 80 weefsel.
    G4 of lamineer epoxy...

    Zwakste schakel is dat dunne pignonnetje in je servo... of het heveltje op 2x M2 boutjes...

    Ik heb nog een tweede houderplaat, het geheel moet ook iets stijfheid aan de romp geven.
    Ik heb het gemaakt om het te willen doen. Afwerking.

    Gelamineerd op vlakke plank en een Ikea boterhammenzak als lamineer ondergrond. Spekglad en mooie afwerking. Aan die zakjes kleeft ook geen CA lijm... polyethyleen als ondergrond...

    B1DE8BF6-CCD1-4570-BEA2-4CBE0967E157.jpeg

    52A833B4-3A8E-4C97-82BF-72BF2598202D.jpeg

    Alles verder geschroefd met mpx parkertjes. Balsa balkjes over de lengte in romp, boorgaatjes versterkt met CA. Aan de klitteband van Okaphone hang ik ontvanger. Accu in schuimhouder. Mocht het de grond in knallen, dan kan het losschrikken. Alles vepakt in belletjes schuim...

    A19578D4-CE1E-4BB7-B929-3C75D0C2656D.jpeg

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2019
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Zit dat frame vast in de romp? Of moet dat nog verlijmd worden?
    Zit er al in.

    Ik zal een plaatje maken.


    jan.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dat heb ik vastgeparkerd. En is zo uitneembaar voor onderhoud.

    Is een epoxy romp... dan mag je alles zelf verzinnen...
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Snap ik niet....

    Een metaal schroefdraadverbinding is veel sneller geneigd los te trillen. Servo parkertjes zijn bij mij in 35 jaar nog nooit losgekomen....
     
    Vale Ouwe en MicropropSport vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Van de hele stuurketen. Waar is de verbinding het zwakst.
    De roerhevel! De kwiklink? Het M2 schroefdraad van het soldeerhulsje? De tandwielen van de servo?

    Een van de sterkere componenten zijn de 4 parkers waarmee de servo vast zit. Zelfs in dat houten plankje.
    Je moet het wel heel bont maken wil je een standaard servo uit de ophanging slaan.

    Helaas onlangs een buiteling met mijn mooie e-Rascal 40. Ging door mijn ziel.

    Stabilo en staart kuis afgebroken. Wat was er verder stuk?

    Gelukkig geen servo (Ja,ik doe een gear check).
    Wel een heveltje... kuis doormidden op het kwiklink boorgat... het M2 soldeerhulsje afgebroken op de draad. Zo zie je maar...

    Met de Rascal gaat het weer goed...
    alles nieuw opgebouwd en gaat binnenkort weer in de folie...
    Heeft wel bende tijd gekost.
     
  9. dries_neyrinck

    dries_neyrinck

    Lid geworden:
    14 aug 2013
    Berichten:
    2.650
    Locatie:
    Oordegem
    De piloot. Meestal is dat de piloot...



    En dit is natuurlijk dé manier om een lekker vliegende lichte kist als een Calmato Sport nodeloos zwaar te maken. Ganse volksstammen vliegen onbewerkt met zo'n ding.
    Het is geen 104" 3D kist waar die servo plots ik zeg maar iets 30 kg te verduren krijgt he....
     
  10. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    En dit is natuurlijk dé manier om een lekker vliegende lichte kist als een Calmato Sport nodeloos zwaar te maken. Ganse volksstammen vliegen onbewerkt met zo'n ding.
    Eh . . . wat wordt hier nou bedoeld? Dat mensen 'm gaan versterken/verzwaren?

    Anyway, zo zag het er uit,

    20190506_205616_1557212456447_resized.jpg


    En zo zit het nu.

    20190506_223530_1557212457555_resized.jpg

    Het merkwaardige feit doet zich voor dat de S3001 exact in het framepje past, en dat ik aan de achterzijde (staartkant) zo'n stukje hout met twee inslagmoeren onder tegen het hout kon plakken.

    Maar aan de voorzijde wordt het framepje ondersteund: bij het boren verdwijnt het boortje exact middenin het rechtopstaande hout!

    De zelftappertjes/parkers (is er verschil?) zitten daar nu in geschroefd, maar is dat nou nog wel stevig genoeg?

    Of toch de handel maar weer los schroeven, en aan de voor- en achterzijde dat rechtop staande hout verstevigen?


    jan.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.922
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Nee, integendeel... dat 99% van de modelvliegende mensheid zo'n ding gewoon "zo uit de doos" vliegt, omdat ze sterk genoeg zijn....

    Ja, echt... geloof de honderden jaren ervaring hier op het forum nou maar.... dat is ECHT stevig genoeg....

    Jeetje... ik ben zelf zo'n beetje de meest eigenwijze persoon die ik ken, en zelfs IK twijfel niet aan die "servo-parkertjes".... die zijn ECHT stevig genoeg, en met hele HELE ruime marge.... (dezelfde parkertjes zitten ook bij bijvoorbeeld de Futaba S9206, en die dingen trekken de klinkers uit de straat, maar ook daar houden die parkertjes het gewoon....
     
    dries_neyrinck en MicropropSport vinden dit leuk.
  12. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik ben wel zo eigenwijs om te denken dat we toch enigszins langs elkaar heen praten.

    Het parkertje gaat nu dus door de tule van de servo, dan zit 'ie geschroefd in plm. 3 mm van dat soort triplex 'hout', en dan in de kern van dat hout, dat er dan dus haaks op staat.

    Er is door de tule voorgeboord!

    Zal er vanavond nog eens aan duwen en wrikken . . .


    jan.
     
  13. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mijn Calmato schouderdekker, verbouwd tijdens de eerste revisie.
    Servo reeds 15 jaar op deze wijze.

    Aansturing met carbon stuurstangen, home made, lichter en sterker, buigen minder door. En goed gericht op de hevels. Kaars recht.

    1x de vleugel eraf gevlogen in de beruchte boom. Breekbouten stuk! De nylon soort.

    1x de boom in bij overtrek en slinkse wind... (kan ook mijn corrupte antenne van de zender zijn geweest) bomen van het clubgebouw. Niet heel veel later was de zendmodule doorgepijpt... Lande verticaal met een hoop takken lawaai en wildgeraas op de neuspoot... geen schade... rats!!!! Kon verder vliegen.
    Amper volk... ik mazzel! pfieuwwww...

    Maar die servo’s bullit proof.
    5 kg servo... overkillservo’s

    Calmato is 3 kg... en donderd gecontroleerd uit de lucht, maar ook dat is conform een of andere vliegkarakteristiek, gecontroleerd...

    A1920580-461A-4317-8AEE-03535ED05189.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 7 mei 2019
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.835
    Locatie:
    Nootdorp
    En kijk dan hoe de hevel op het balsa roer zit geschroefd. Wat zou sterker zijn denk je ?
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  15. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Deze heb ik wel vanaf den beginne geheel aangepakt.
    Het zo gemaakt dat de bout breekt op afschuiven. Als een schaar bij een klapper. Heeft dienst bewezen...

    E6C8D40B-7A0C-4B2D-B235-6E8DEEF0CC51.jpeg
     
  16. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Ik kan niet zien in hoeveel mm die parkertjes geschroefd zitten . . .


    jan.
     
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    3 mm baggerply... dat was 15 jaar gelee van iets betere kwaliteit dan nu. Plaatjes geproofd met G4...
    Mijn C vliegt natuurlijk op brandstof.
    Vettigheid komt bijna overal.

    Op de plankjes heb ik epoxy dwarsplaatjes gelijmd. Dat lag toen net binnen een meter voor het grijpen...
    vanwege de eigenzinnige maatvoering van een mpx servo... en de klunzige uitgang van de bedrading... andere inbouw...

    De inboringen met boor M1,5... optappen, versterken met secondelijm, natappen en eventueel CA herhalen en is de tapdraad versterkt.

    Dat overleeft iedere stuurmanskunst.
     
  18. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Dan is de tapdraad versterkt, ja.

    Maar het materiaal nog niet!

    Ik denk ook dat het allemaal wel zal loslopen, maar . . . ga vanavond toch even kijken.

    Een kleine versteviging is snel aangebracht.

    (Heb je altijd met die ARTF dingen: het zit nooit zoals je het zelf gedaan zou hebben. :mad:)


    jan.
     
  19. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.210
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Servoplaatjes ‘mag ik ook graag’ zelf maken... wanabe in control, zeg maar...

    Hier de toestand in de Rascal, heeft staartrevisie...

    Ook een kist van 3 kilo...

    Bekende parkers... omdat het los moet kunnen... en bij een klapper? Toch nog zelfs te sterk..

    525EC8CB-2808-4904-AB3A-DC8885BC2212.jpeg
     
  20. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.492
    Locatie:
    groningen
    Nog steeds slecht te zien in hoeveel mm hout de parkers zichzelf vasthouden . . .


    jan.
     

Deel Deze Pagina