Calmato 40 laagdekker

Het materiaal is wel versterkt!
Dunne CA trekt overal in... plastificeerd.
Vertrouw je het hout niet, maak je een nieuwe.

Dat pignonnetje bij de motor... dat zijn maar piepkleine tandjes... alles daarbuiten is al sterker. Echt Jan.
Niet zo goed in balsa... maar in 0,8 mm berkentriplex al verduiveld goed.
Ook daar versterk ik de tap.
Bij het loshalen en weer indraaien zoek je met de schroevendraaier de ‘oude’ tap op. Anders boor je het gat kuis uit.

Ik zie nog een bouwfoutje!? Of is het een ringetje?
De tonnetjes zitten verkeerd om? Die holnietjes of eyelets!
Zo draai je bijkans de servo te vast op het rubber aan. De eyelets dienen als spacer zodat het rubber klem zit, maar meer ook niet. De bredere kop van de MPX parker overdekt beter dan de schroef, het rubber blijft verend en kruipt niet weg als pasta...

Zo zou het in algemeen gemonteerd worden...

2EE4BEED-4AF3-4B63-8593-9337CE0551DD.jpeg

10215ACD-0AB9-4B56-8EC7-AF37825F2543.jpeg

Laatst bewerkt:
Is geen ringetje, maar zijn servo-parkers. Die hebben een soort van button-head. Je kunt dus niet zien of de tonnetjes goed zitten. Het is wel een veel gemaakte fout.

Jan heeft 2 parkers ingeschroefd, type MPX... en de rest is M2 metrisch boutje... vermoed geen ringetje aldaar? Jan?

ARTF... de F is multi uitlegbaar, Jan, blijft regelmatig een gevecht met je eigen bouwstandaard.
Bij een Calmato niet te veel van aantrekken. Op elektro, flinke spoed op de prop gaat ze als de brandweer. De folie is echter niet echt UV vast... Maar je moet er flink mee vliegen.
Is een uitstekende reflextrainer, pretvlieger zonder knikkende knietjes...

Laatst bewerkt:
Is een uitstekende reflextrainer, pretvlieger zonder knikkende knietjes...
Daar is 'ie voor bedoeld (moet nou toch eindelijk eens een beetje echt leren vliegen . . . )

Gisteravond de servo's er uitgehaald en de zaak nog eens even bekeken.

Ja hoor!

120190506_205616_1557212456447_resized.jpg

Het is even zoeken naar het juiste perspectief, maar het boortje heeft het materiaal deels versplinterd. :mad:

Dus toch een kleine versteviging aangebracht, aan de voor- en achterkant.

20190507_223416_1557302924467_resized.jpg

Voelt voor mij toch beter. :)

jan.

Ik kom net terug van een paar daagjes vakantie en val meteen met de neus in de boter.
Hoeveel kracht denk je nou echt dat er op een servo komt te staan bij een Calmato.
Helemaal niks.
Je kan hem met 1 kilo servootjes vliegen.
Ik zette regelmatig de servo's gewoon met 2 parkertjes kruislings vast, zonder tule want het is geen brandstof dus die heb je al helemaal niet meer nodig.

GJ

In de trainers die ik heb gemold :D, zaten ook maar simpele-, goedkope servo's.
Zeker geen Graupners van € 35,00. Ik heb ze nagenoeg allemaal weggegooid.

Servo's inderdaad vastzetten met servo parkers, is eigenlijk de enig juiste bevestiging.
De retracts van mijn classic patterns zitten met dezelfde parkers vast, is nog nooit losgekomen. Multiplex heeft inderdaad hele goede servoparkers, gaan heel mee.

Voor een Calmato zijn de meest simpele en goedlkope (analoge) servo's geschikt. Een Calmato vliegt relatief langzaam, de roerkrachten zijn niet groot. Er zijn (online) diverse programma's waarmee je de benodigde servokracht kunt berekenen.

Succes en grt,

Arnoud.

Ze zitten nu met vier schroefjes/parkertjes in voldoende 'vlees' vast.

Spelingsvrij.

Fijn.

Mooi.

Zoals het hoort (naar mijn idee).

Vier gaatjes, vier schroefjes.

Het kan ook anders, maar zo kan het ook.

Ik zeg altijd maar zo: "It's a free country!". :)

jan.

Klopt, en er zijn vele clubs die keuringen hanteren. Als ik dan een kistje voorgeschoteld krijg waarbij servo`s met 2 parkers vast zitten, terwijl er 4 gaatjes zijn keur ik het af.

Rhelie begrijpt mij! :)

Maar nu even wat anders.

Trouble in paradise . . . :mad:

De montage liep tot nu toe vrij soepeltjes, maar de montage van de motor: daar gaat het mis.

De afstand van motorspant tot waar de propellor komt te draaien, is plm. 10 cm.

20190509_215144_1557431555511_resized.jpg

De lengte van de afstandhouders (?) plus motor propmenemer is plm. 8,6 cm.

20190509_215100_1557431553949_resized.jpg

Bevestigingdeel (boven) dat is meegeleverd door Kyosho (of heeft Dennis dat gedaan? Past precies!)

20190509_214701_1557431553045_resized.jpg

Bevestigingdeel dat is meegeleverd door D-power.

Wat nu?

Langere afstandhouders fabriceren?

Of zie ik iets totaal over het hoofd?

( :mad: Was net zo lekker bezig! )

jan.

Afhankelijk van je mogelijkheden:

-Paar langere aluminium bussen draaien
-Blokje hout van 1,5~2 cm dik er bij tussen

Klopt, en er zijn vele clubs die keuringen hanteren. Als ik dan een kistje voorgeschoteld krijg waarbij servo`s met 2 parkers vast zitten, terwijl er 4 gaatjes zijn keur ik het af.
Dat is simpel op te lossen door de gaatjes van de servo af te knippen.
1 zo'n schroefje goed gemonteerd dus in voldoende hout juist voorgeboord kan met gemak 5 kilo houden.
Als de servo rondom netjes opgesloten is zijn 2 schroefjes genoeg.
Zelf deed ik er altijd 4 in voor het geval er 1 los trilde.
De gaatjes vulde ik altijd met een drupje ca.
Maar al kon er om wat voor reden dan ook maar 3 schroefjes in zag ik daar met simpele kisten geen enkel probleem in.

Hangt van het zwaartepunt af Jan.
Als hij goed is als de motor tegen het schot zit zou ik de zijkanten wat inkorten.
Anders 4 stukjes aluminium gordijnroede van 10 mm vol laten lopen met epoxy of er een rond stokje in maken.
Gat van rond 5 er in boren en draaiend er door doen.
Wat is het probleem?

Of nog simpeler draadend van 5 mm pakken.
Intrekmoer aan de binnenkant van je motorschot.
Draaidend in de intrekmoer draaien.
Een ring tegen je motorschot dan een moet.
Dan op de juiste afstand weer een moer dan de motor er tegen dan weer een moer en klaar ben je.
Zo heb ik jaren met 5 kw vermogen op mijn piper gevlogen.
(Was wel dikker draad overigens en een dubbele moer als borging )

Laatst bewerkt:
Bij mijn Calmato zit gewoon een houten klos. Simpel en toch doeltreffend!

Zet ze maar goed vast! Better safe dan sorry zouden de Fransen zeggen! (:

Ik heb geen draaibankje dus ik moest het altijd met koopdingen oplossen.
Wat zou je denken van verlengmoeren ipv die aluminium bussen.
Dat is sterk en je houdt een beetje hetzelfde idee.
Wel de boutjes even een drupje locktite of eventueel nagellak geven ter zekering.
Is er rekening gehouden met motordomp en zijwaartstelling?
En nog iets, zet een stelring op de achterkant van de as van de motor, het gebeurt heel soms wel eens dat de as eruit getrokken wordt.
Kijk, daar let ik dan weer op, die servoschroefjes zijn totaal onbelangrijk, daar komt geen kracht op, maar je wil niet dat de prop en motorcan eraf kan vliegen als je voor je kist staat.
Dat is pas veiligheid.

GJ

Lees de manual... daar zou moeten staan hoever de motor moet uitsteken naar voren om in de hartlijn te komen met side thrust?

Afstandsmoeren, rondhouten klosjes, alu buisjes. Alles perfect. Onder buisjes altijd een brede ring bij het motorschot, anders stans/pers je het buisje in het zachte hout, en trekt de zaak scheef... en laat het los door inklinken van het hout... het werkt zich gewoon los.

Wat ook je ook gedaan werd is een PVC buisstuk gesandwitched met 4 draadeindjes.
Geeft ook een goede stabiele bedding.

Houten frivole klosjes kan je ook op de boorstand draaien. Net zo als je dat achterwieltje voor je dubbeldekker had gemaakt. Gewoon uit gestapeld multiplex of uit hardhout van de bouwmarkt... Of een bezoekje Ikea voor mooie elegante kastdeurknopjes als spacer...
Kan je kiezen uit Oisterwijk of elegante Jungendstil knoppies... Hindelopen, of stak Mies van der Rohe Bauhaus

Bij de Fabory heb je sorteerdoosjes met nylon busjes. Die zijn ook mooi en zuiver in de maat... in diverse afmetingen. Hoe groter de diameter, van de bus of klos, des te stabieler is de constructie...

Laatst bewerkt:
Back