Calmato 40 laagdekker

Voor ARF eerst de RFM! Want anders krijg je WTF.... :)

Lees ik in dat digitale vodje dat Manual heet... staat er niets meer over die motor-prop-motorschot maatvoering in.
Het dondert ze niets meer bij Kyoszooi... ARC prone...

Ik hou van complex... wel met Bas-proof nieuw motorschotje... 'Brommerfest' :confused::D
Just love Aerosave Moonshine!

DSC_3026-LR.jpg



Nog zo een tijdrovend spinsel... een DIY motorkappie...

IMG_1869.jpg



De servoplaathouders heb ik iets versterkt met vliegtuigtriplex... maar dat hangt van je foliebereidheid af...
Maar ze zijn ook gynacologisch wel aan te brengen met een dot epoxy... maar de zachtheid van het hout werd me daar iets te gortig...

IMG_1089.jpg


Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
zet een stelring op de achterkant van de as van de motor, het gebeurt heel soms wel eens dat de as eruit getrokken wordt.

Goed idee! :thumbsup:


Read the fucking manual :D
Die zegt er niks over.

Maar hoeft ook niet, heb een stukkie hout gevonden met de juiste dikte; komt helemaal goed.

Downthrust etc.: zou moeten deugen; correct ingebouwd? :confused:

Gaan we uiteraard checken.


jan.
 
Bas, 1e foto van post #81; ik zie dat je geen moer aan de achterkant tegen de inslagmoer hebt gedaan.

Is dat onzin, om die daar te plaatsen?

(Uiteraard trekt zo'n stuk draadeind zich wel vast, maar het leek me niet verkeerd . . .)


jan.
 
Nee, je hoeft een inslagmoer niet extra te borgen met een moertje.
Het rubber kan niet roteren omdat deze voorop is vastgezet. Maar ook omdat er voor en achter zelfde draad op zit. Dus niet als een want spanner, die zich zou kunnen loswerken in een zelfde draairichting
Kan derhalve ook niet lostrillen.

Wel kunnen de rubbers op den duur loslaten op de vulcanisering.
Dus ik controleer ze met zekere regelmaat.

Het brandstofvet onderhoud het rubber.

Gister eens een dB meting gedaan met de resopijp er op. Gemiddeld 80 dB
Volgas. Dat vlieg ik zelden.

Rubbers zijn er om het brandstofmodel stiller te krijgen.

Groet Bas
 
Bijna klaar. :)

Gaatjes bleken toch niet helemaal goed te zitten en te klein te zijn: opboren.

Dat wil dus niet (meer) . . .

20190513_202927_1557817434809_resized.jpg



Nieuwe maken!

En een uur later zit 'ie. :)

20190513_213014_1557817435869_resized.jpg


Prima.


jan.
 
Waarom niet uit vliegtuigmultiplex en waarom die layout van Slot Muiden? Haha

De nerf maakt het hout niet sterker.
Haal je de opdikking niet, stapel je bijvoorbeeld plaatjes opeen en verlijm je met 5 min epoxy. Gewoon vierkant, ronde hoekjes en moet het lichter... een groot rond gat on het midden.

Dit zal nu wel effe houden... maar je zag al dat het brak... zet wel een bredere ring tussen hout en afstandsbus!!!!. Bus werkt zich in het hout en de verbinding gaat zich loswerken. Bij een beetje trilling sneller dan je verwacht. Met een brede ring verdeel je de kracht beter. Hornbach is aan de overkant... en die heeft die met grotere flensmaat.

Op de busjes komt een hefboommoment te staan. Op de Kaag riepen wij vroeger... hout wijkt voor staal

Voor de rest keurig netjes...

Komt er nog zo een plastic kapje bovenop?
 
Laatst bewerkt:
Dat van die houtnerf: daar heb je wel een punt, ja . . .

Zoals het zit: dit is een voorlopige passing; ik moet de regelaar nog configureren en dan de kabels door het grote gat wegwerken.

Ja, passende ringetjes moeten nog gekocht.

Kapje is klaar. :thumbsup:


jan.
 
Waarom nu de zwaarst en slechtst mogelijke oplossing genomen die ook nog eens het meeste tijd kost om te maken?
 
Vele wegen leiden naar Rome..
Andere optie was een extra motorschot geweest. Meer naar voren en met epoxy verlijmd. Steun hoeklatjes om het schot extra te verzegelen... en daar pardoes de motor op.

Maar het zal wel werken.
Bij elektro heb je die rammelkrachten niet.
 
Of dit het meeste tijd kost om te maken, weet ik niet... Maar persoonlijk had ik bij de bouwmarkt een metertje rondhout 15 of 20 mm gekocht, en daar vier stompjes van, zeg, 20 mm gezaagd.... Boortje er door en klaar is kees.
 
Zet de motorregelaar in de koelwind. Dat vinden ze meestal wel lekker als het toerental gesmoord wordt. Volgas wordt een regelaar niet warm. Wel bij het terug regelen. Dan fêtteer je de FET’s flink [emoji39]
 
Of dit het meeste tijd kost om te maken, weet ik niet... Maar persoonlijk had ik bij de bouwmarkt een metertje rondhout 15 of 20 mm gekocht, en daar vier stompjes van, zeg, 20 mm gezaagd.... Boortje er door en klaar is kees.

Zo is het, eventueel een laagje grasmat er om om splijten tegen te gaan.
 
Ik zeg, alles eraf slopen en het geheel op verlengmoeren zetten.
Lichter, degelijker en makkelijker te monteren.
Plus dat je je zijwaartstelling en domp heel makkelijk aan kan passen.
Ander voordeel is dat je daar je regelaar ook nog aan kan hangen, dan word die ook lekker gekoeld.
Aan de andere kant vind ik het wel knap hoe je altijd de moeilijkste oplossing kan kiezen, vooral bij een beginnerskist die iemand zonder kennis zelfs in elkaar weet te frutselen.

GJ
 
Back
Top