Calmato .40 sport setup vraag

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Arnold 85, 23 jan 2017.

  1. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Goedenavond,

    Ik heb laatst een calmato overgenomen en ben nu aant uitdokteren hoe het eea werkt.

    De motor staat geen merk op, is van formaat 50-52 en weegt 350 gram inclusief het aluminium schotje. Zelf schat ik zo'n 1300 watt vermogen en rond kv=400 prop is 13×8 Welke motor zou het ongeveer kunnen zijn?[​IMG]

    De regelaar is weer een andere vraag....

    Als ik er een 6s accu aanhang stottert de motor bij het op gang komen vanaf stilstand, en bij abrubte gasveranderingen. Bij 3s geen last.
    Nu heb ik ergens gelezen dat de regelaar op een andere instelling moet. Wie weet hoe het menu van deze regelaar werkt?
    [​IMG]

    Groeten, Arnold
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Een 'dansje' tijdens starten van motor is normaal. Filmpjes?

    Heb je al stroom kunnen meten?

    Bij abrupt gas geven stijgt de stroom gedurende korte tijd even hevig, door die hogere stroom verzadigt de stator, regelaar verliest synchronisatie. Probeer eens een kleinere prop en/of spelen met timing.

    Vuistregel voor een redelijke motor: 3watt/gram.

    Vier eenvoudige methodes voor bepalen van Kv (in rpm/volt)
    www.bavaria-direct.co.za
    → motor constants
    → Kv
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Zo erg stotteren heb ik nog niet veel gezien.
    De motor trekt 38 ampere, met de 13×8.

    De kv ga ik proberen achter te komen......
    Bedankt voor de tips!
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
  4. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Kom ik toch weer op de regelaar uit....eerst maar eens proberen om een andere timing te krijgen.
    Is het menu aardig standaard? Ik bedoel in de zin van: menukeuze 5 is dat meestal de timing van de motor?
    Voordat ik de hele boel ontregel.....

    De motor heeft ook lange (3 jaar ongeveer) tijd stilgestaan. Misschien een stoffig koperwerk?
     
  6. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    Misschien eens testen met de prop erop.
     
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Al gebeurt......38 ampere met 13×8.
    Binnen doe ik nooit testdraaien met prop......veiligheid voor alles
     
  8. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Zolang de lagers niet roesten, niets aan de hand met stilstand.
     
  9. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Slechts een vuistregel, door temperatuur in de motor te controleren, temperatuur buitenkant is geen goede indicator, zou je het max.vermogen beter kunnen bepalen, wellicht dat de motor meer aan kan. Zie
    Running a motor on higher than recommended voltage.

    Hoe voelt de motor qua cogging, de magnetische hobbeltjes die je voelt als je motor-as met de hand draait? Minstens twee motordraden los nemen, en elkaar niet laten raken/kortsluiten. Bij erg hoge cogging trekt motor veel stroom om over de eerste hobbeltjes te komen en misschien heeft accu daar problemen mee. Loopt de motor dan zorgt het traagheidsmoment/vliegwielwerking van rotor+prop dat motor over die hobbels komt zonder die hoge stroom te trekken. Cogging is energie-neutraal.
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2017
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Geen manual meer van te vinden Arnold? Hype is natuurlijk stuk. Echt High-end was het ook niet. Verdwijnt vaak ook veel info bij het ter ziele gaan van het bedrijf.
    Mijn Hype Extra 330SC was in ieder geval 'junk', ingekocht in China. Hebben ze echt pech mee gehad.

    Lagers kan je smeren met motorolie, kom je daar niet bij, kan je de motor even uiteen trekken.
    Vaak geborgd met imbussen. Maar het zal wel niet nodig zijn. Smeren van kogellagers doet wonderen. Olie vinden ze veelal heerlijk. Ziet er uit als een eBay motortje, maar daar kan nog best een puist aan vermogen uit komen. Je kan denk ik wel een kv inschatting maken door rpm te meten bij een bepaald voltage. 350 gram aan motor? Zou het aantal watts best nog hoger kunnen liggen. Kan er pardoes 14 x 10 op... alleen zit je dan wellicht al gras te happen.
    13 x 10 zou ook nog wel eens een feestje kunnen opleveren.

    https://www.shamrock-maastricht.nl/Hype-Alpha-Control-Pro-80a-Hv-Opto-059-0082_4253.html

    Durft er nog wel een prijsje voor te vragen. Maar wellicht hebben ze er een kaartje voor, of een manual, voor een kopietje.

    http://www.rc-toy.de/059-0081+-+Hype+BL-Drehzahlsteller+80A+OPTO+Alpha+Pro.htm

    Hier lees ik dat er een programmeerkaart voor heeft bestaan.
    https://www.amazon.de/059-0081-Hype-BL-Drehzahlsteller-OPTO-Alpha/dp/B0037Y8RZQ

    Kijk ik hier... staat er bij de plaatjes een Hype kaartje... en die lijkt op de witte van HK.
    Bedoel... Het aantal regelaar fabrikanten is overzichtelijk. Zelfde kaart als de Hobbywing regelaars?
    http://picclick.de/Hype-Programmier-Karte-Alpha-Pro-Regler-für-BEC-262686734058.html

    De Hobbywing card...
    http://www.hobbywing.com/goodsshow.php?id=373
    En is de timing afstellen een fluitje van een cent geworden :)

    Zo nu een koppie thee!

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 24 jan 2017
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  11. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Bedankt voor alle hulp!
    Vanavond heeft op club iemand er effe naar gekeken. De soft start in het esc programma op extra soft gezet en toen was het over. Zo simpel kan het soms zijn. Komt erop neer dat de electronica zover op orde is. Nu nog tulpjes afwachten

    Eerst nog maar mn lopende projecten verder afmaken. Ik realiseerde mij opeens dat ik in 1.5 jaar tijd 5 motorkisten en 2 zwevers en een DLG in wording op de plank heb liggen......een hele verantwoording om vliegend te maken/houden

    Bedankt en groeten,

    Arnold
     
    Laatst bewerkt: 25 jan 2017
    MicropropSport vindt dit leuk.
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Uhm... da's heel normaal Arnold! Mooi dat het nu goed draait!
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.
  13. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Oké ha ha, dan weet ik dat
    Wel is het zo dat ik nu voorlopig week genoeg hebt. De kisten zijn niet allemaal luchtwaardig. Als ik er niet uitkom zal ik zeker weer eens om raad vragen. Daar is het forum voor en ik maak ook dankbaar gebruik van jullie kennis!

    Vooral deze calmato sport lijkt mij erg leuk om mee te gaan vliegen, ik heb namelijk nog nooit met een balsa motorkist gevlogen. Lijkt mij een mooie ervaring!

    Groeten, Arnold.
     
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Daardoor kun je in feite minder snel gas geven, en dat houdt eerdergenoemde (korte) piekstroom dan weer mooi binnen de perken.
     
  15. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    ff een vraagje..
    als ik je goed begrijp, staat je regelaar nu in de soft start?

    Mij is altijd geleerd dat een softstart op een vliegtuig niet handig is..
    als je "ff" snel gas wilt geven, gaat de motor even op zijn gemakje opstarten.
    kortweg, je hebt pas vermogen wanneer een spannende situatie nog spannender is geworden.

    officieel is soft start voor helicopters, om de tandwielen te sparen.

    Ik heb wel eens soft start op een kist gehad (per ongeluk), was toch spannend af en toe.
    en dan minimaal 4 keer op het veld komen, ding in de lucht gooien, om er achter te komen dat iemand de regelaar nog niet heeft aangepast ;-)

    tweede, hoe is het met je rem?
    meestal kun je in de regelaar instellen of de motor echt stil gaat staan bij geen gas, of dat hij "vrij" meedraait.
    Beetje wat je zelf wilt natuurlijk.
    maar een vrij meedraaiende prop werkt als rem, een stilstaande prop niet.
     
  16. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    De soft start merk ik eigenlijk niks van, als ik dat op de zender instel start de motor echt langzaam, dit kan ik zo niet merken nu.

    Wel hebben we de regelaar met een andere handleiding versteld, zou kunnen dat we per ongeluk de timing hebben verandert. Maar dat is een beetje giswerk.
    Hij loopt nu iig mooi!

    De rem staat er niet op, de motor draait gewoon uit.

    Arnold
     
  17. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    15.936
    Locatie:
    Rotterdam
    mooi dat hij nu goed loopt, is altijd een rottig zoekproces bij electro ;-)

    ik heb er dus wel eens eentje gehad die op de soft start stond.. duurde een paar sec voor de motor lekker reageerde.
    erg vervelend tijdens landing, en dan door wind erachter komen dat je snel door moet ;-)

    Dat met die rem, moet je eigenlijk eens proberen.
    ik heb bij mijn kisten gemerkt dat het heel wat weerstand scheelt.
    Oftewel, de kist zweeft een heel stuk beter bij stilstaande prop

    maar dat is gewoon een leuk testje om eens te doen.
    geen spoed of zo
     
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.171
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Op die prog kaartjes kan je toch ook nog pielen met de timing? Dacht dat dat er op stond in text?
    Die kaartjes heeft HobbyKing ook.
    De rem. Op een hotliner of zwever zet je een rem, ander is de gang er direct uit.

    Op m'n Rascal 40, zondagsvieger (is wat anders dan een zondagrijder...) heb ik de motor in de vrijloop, prop 13 x 12 klapprop, en dat is weer prettig en noodzakelijk bij het landen, daar het geval nogal blijft zweven, zelfs met die vrijloop, en dat op een baan van 150 meter, bij windstilte (toont wel mooi, maar toch...). Zuchtje wind scheelt al weer de helft. Weegt 3 klikogrammen... dus blijft maar doorgaan.
     
  19. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Je hebt gelijk Bas, de plaatjes waren te klein voor mn telefoon. Ik wist ook niet wat een programeerkaart inhield. Anders had ik nog kunnen vergroten. In mn onwetendheid gemist dus. We hebben wel het goede menu aangepast. Dat dan weer wel!

    Weer een stapje dichterbij: 2 metingen gedaan, toerenteller e-meter (raakt soms in de war van kunstlicht) en nog eens met de boormachine-methode. Beide komen op een stationair toerental per volt: 540 U / min-1 (voor het geval Ernst of Ron meelezen)

    Ik zou het kunnen proberen met 13×6 prop en 6s op deze motor. Word wel een beul van een kist......Ecalc wijzertjes tollen aardig de rechtse kant op.....De ampères die ik gemeten hebt vallen mij nog mee (40A) en mocht de motor of esc doorbranden, ik heb een losse ontvangeraccu.

    Verder is het gewicht 2750 gram. Kom ik op een vleugelbelasting van 66.2 gr/dm2. Leercurve gegarandeerd!

    Nu de spullen in de romp vastzetten en balanceren dan kan ie in de wachtrij voor de lente!

    Groeten, Arnold
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat kun je gebruiken als je aan je toerenteller twijfelt. TL-licht geeft een 'toerental' van 3000rpm. Netfrequentie is 50Hz, dat zijn 100 lichtpulsen per seconde, of 6000 min-1, 6000bladen min-1. En dat is weer 3000rpm bij een tweebladsprop.
    Ik weet niet of het met gloeilampen (thermische traagheid) en LEDs (elektronica) goed gaat.
    Het deelstreepje is overbodig maar zo netjes heb ik het nog nooit gezien op een forum :)
     
    Arnold 85 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina