Geachte Lezer, wie kan iets (benzinemotor) netjes met ontsteking inbouwen in een Calmato 60 uiteraard tegn vergoeding vr.gr Willem Dorleijn.
Inbouw is gelijk aan een methanolmotor, de inbouw hiervan staat als het goed is in de beschrijving. Motor op een passende motorbok plaatsen. Enige is de ontsteking die extra is, die is echter klein, kun je gemakkelijk bij de motor plaatsen. Het geheel is in een paar uurtjes te realiseren. Succes en grt, Arnoud.
Dag Willem, Nieuw hier? Welkom geheten op het prachtige forum! Methanolmotor... of toch echt benzine? Dan is dit de draad der draadjes... Indien echt RON 98 in de vaatjes getapt wordt... dan nog zeker zelf te doen... Deze man heeft voorbeelden te over... https://www.modelbouwforum.nl/threads/test-methanolmotor-op-benzine.243104/ Extra inbouwplaatjes en oplossingen wil hij vast posten. Gaat het om methanol... wat soms verward wordt met benzine... is het wat eenvoudiger te doen... en nog steeds niet veel bijzonders... Instructie volgen, en anders om hulp vragen. Nieuw in het vliegen? Sluit dan aan bij een club. Lessen is beter dan zelf leren. Stuk is immers stuk en dat is secondewerk bij geen ervaring... Gooi je vragen in de groep, en de antwoorden komen vanzelf. Ga je de kist vanaf nieuw opbouwen, kan je overwegen een bouwdraadje op te zetten in "Bouwverslagen-vliegtuigen" Calmato's zijn er veel gebouwd. Hoogdekkers en Sport... die laatste als .40 en .60 modellen. (een standaard Calmato als .60 of zelfs .120 was leuk geweest... prima als sleepkisten...) Gr Bas
Pas nog een 8 cc evolution benzine torretje in een calmato sport 40 gezet, je kan het incl ontsteking netjes inbouwen in het motorruim . Laat maar weten als je wat plaatjes wilt
Het gaat hier om een omgebouwde gloeiplugger, te weten een ASP 52. Willem, gewoon de originele tank er uit halen want die is toch veel te groot, de ontsteking onderin het tank compartiment leggen (een beetje achteraan, zo dicht mogelijk tegen het vleugelspant aan), en dan een ongeveer half zo grote tank daar bovenop plaatsen (plm 150 ml is genoeg). Daarmee heb je makkelijk een kwartiertje vliegtijd. Dan heb je ruimte zat, geen enkel probleem. Ontsteking NIET bij de motor plaatsen, want dan krijg je problemen met het zwaartepunt Maar ik meende dat het een Calmato 40 was?