calmato 60 sports

Heren,

Bij een calmato 60 sports met verbrandingsmotor heb ik 5 servo's S3001 van futaba en een R6206SB ontvanger van futaba. Dit is een 2,4ghz systeem.

Nu is mijn vraag wat voor ontvanger accu raden jullie mij aan?
-nimh eneloop 4 of 5 cellen?
- 2s lipo met bec of ubec of sbec

Ik heb al gelezen dat een eneloop niet zo goed zou zijn omdat die niet genoeg stroom aankan.
En een ubec zou storingen geven. En een bec geeft teveel warmte.

Alvast bedankt!

Gerry

ubec en bec is hetzelfde. alleen is de ene een schakelende versie en de andere niet.

Zelf heb ik een trainer met 4 s3001's en een ontvanger, in deze setup wordt er na een vlucht of wat 100 ma terug geladen in de accu.

Zelf heb ik dit met een lipo opgelost, omdat ik deze toch had liggen. en de bec had ik ook nog liggen.
op deze manier weet je zeker dat de ontvanger altijd 5 volt gaat krijgen.
een 2.4 ontvanger gaat bij de eerste dip onder de 4 volt in reboot..

2000 mah accu is meer dan genoeg voor een middag vliegen, ook eneloop.
Gebruik ik in al min vliegtuigen, zonder problemen.
Gr rinie

De pijnpunten bij eneloops komen naar voren bij veel vragende setups, schijnbaar
in mijn heli trek ik met gemak 3 a 4 ampere, de pieken zijn nog en stuk hoger
Daar zitten 5 digitale servo's in, waarvan 3 tot 2 ampere per stuk kunnen vragen

waarschijnlijk gaan bij die waardes de eneloops inzakken

Ik denk dat je met eneloopjes niet in de problemen gaat komen, de servo's zijn analoog en die verbruiken veel minder dan de modernere digitale servo's. Gisterenavond eens even de eneloops aan de tand gevoeld, ik had ook de draadjes gelezen over ontvangerakku's. Mijn testopstelling was 5 towerpro standaardservo's sg-5010, belast met 1 kilo aan iedere servo (pakken suiker aan een touwtje) op 1 cm afstand van as van de servo. Digitale voltmeter erop gezet, half lege/ongeladen eneloops. Deze gaven onbelast 5,1 volt aan en belast kwam ik op 4,6 volt uit en inderdaad na 5 minuten zie je het dan sneller teruglopen naar 4,2 volt. Die kilo belasting per servo is best wel erg hoog en het inkakken van het voltage valt dan reuze mee, ik denk dat een dergelijke belasting in de praktijk bijna niet voor komt. Met grote 3D kisten met digitale servo's ga ik mee in de gedachte dat eneloops daarvoor minder geschikt zijn. Verder kan het geen kwaad om alle stuurstangen eens na lopen op zwaar lopende stuurstangen. Met name die Calmato's hebben daar nog wel eens last van, ik schuurde ze altijd met waterproof 400 en dat scheelde aanmerkelijk, dat zwarte laagje voelt ook plakkerig.

Inderdaad voor normaal gebruik zijn eneloops voldoende ook bij flybar heli's.
Ga je fbl vliegen of zware 3 d vliegtuigen zou ik een bec nemen met een 2 cell lipo. Of 123 cellen. ( vlieg met zowel heli als vliegtuig)
Gr rinie

4 zit een beetje dicht bij die 4volt grens

5 zou een stuk meer veiligheid geven

Inderdaad voor normaal gebruik zijn eneloops voldoende ook bij flybar heli's.
Ga je fbl vliegen of zware 3 d vliegtuigen zou ik een bec nemen met een 2 cell lipo. Of 123 cellen. ( vlieg met zowel heli als vliegtuig)
Gr rinie

Heb je toevallig wel eens een logger aan de heli gehangen?
Even nieuwsgierigheid..

Mijn heli is fbl, en er zit een dorstige setup op
Ik vlieg niet 3d, gewoon sport
Ik meet recht op de accu, dus op 8 volt al een verbruik van 3 ampere.
De lipo zie je niet eens een krimp geven

Maar ben wel eens benieuwd wat een eneloop met een dergelijke stroom doet..

Voor een gewoon vliegtuig met vier stuks S3001, is een pakketje 4S Eneloops gewoon voldoende hoor....
Zolang de roeren niet zwaar lopen moet het gek gaan als de stroompieken boven de 500 mA uit komen.

Je kunt 5S gebruiken als je je daar lekkerder bij voelt, maar nodig is het niet.... Ook niet met een 2.4 gieg ontvanger.

Als je het nu echt niet vertrouwt, ontlaad je je pakketje tot bijvoorbeeld 25%, of 4.5 Volt, en ga je eens lekker een kwartiertje alle roeren bewegen, kijken of je een reboot uit kunt lokken. Denk het niet, maar je weet dat alleen zeker als je het probeert....

Groet, Bert

Flybarless is een groot verschil in verbruik dan fb met heli.
In mijn raptor vloog ik met standaard analoge servo's 2000 mah accu , zonder problemen 4 keer op een middag.
Met fbl is een ander verhaal, digitale servo's met ruim 10 kg stelkracht moet ergens vandaan komen, , daar heb ik geen logger voor nodig.
Gr rinie

Back