calmato + der kleine rc uhu

hallo,
ik ben een zeer enthousiaste beginner wat het zweefvliegen betreft! ik vlieg al lang met nitro en onlangs ben ik overgeschakeld naar elektro en die laatste wil ik combineren:

ik heb 'der kleine rc uhu' gekocht en wil die achter mijn calmato hangen om zo omhoog te gaan

een bouwverslag ga ik niet maken want die is er al en ik heb een deel van mijn leerlingen (ik geef les) bij de bouw ervan betrokken (ik denk dat de microbe zal overslaan!)

kan ik een aantal tips krijgen van jullie (aangezien ik geen zweefvliegervaring heb )
wat betreft het sleeptouw, bevestiging en het loskoppelen...?

kan ik zelf iets maken om een hoogtestart te maken, hoe ziet dat eruit?

alvast bedankt!!

Laatst bewerkt:
Ik begreep dat je een zwever ook gewoon met een stuk touw en klittenband omhoog kunt trekken (oppervlak van het klittenband afhankelijk van het gewicht van het vliegtuig). Vervolgens dus simpel een stukje onder de neus plakken en een stuk met een oogje aan de sleeplijn. Op hoogtevervolgens een looping of stevig up trekken en je bent zonder problemen los.

Ikzelf heb dit ook nog niet geprobeerd, maar dit wordt mogelijk mijn sleepconstructie voor mijn Bird of Time 3m zwever bij een op stapel staande sleepdag de 29e van deze maand (zie draadje).

Verder heb ik geen ervaring met slepen, maar mogelijk is dit een goede en snelle oplossing. Verder is een originele of zelf gemaakte sleepkoppeling natuurlijk ook een mooie optie, maar dan heb je daar weer extra ruimte en weer een extra servo voor nodig.

In dit draadje wordt ook iets genoemd:

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://www1.nl2.conrad.com/xl/2000_2999/2300/2390/2390/239062_BB_00_FB.EPS.jpg&imgrefurl=http://www.modelbouwforum.nl/forums/zweefvliegen/41713-bouwverslag-ask-13-van-lenger-2.html&usg=__HmsXgHmfrNhIzs76ICI7BiVcAHU=&h=350&w=151&sz=11&hl=nl&start=28&um=1&itbs=1&tbnid=aHfJtL3GvAihDM:&tbnh=120&tbnw=52&prev=/images%3Fq%3Dsleepkoppeling%2Bzwever%2Brc%26start%3D20%26um%3D1%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26ndsp%3D20%26tbs%3Disch:1

Verder even zoeken naar sleepkoppeling hier op het forum of via google.

Laatst bewerkt:
Sleepkoppeling met klitteband werkt perfect. Ik laat mijn Easyglider op dergelijke manier slepen en nog nooit problemen gehad.

dit lijkt me een zeer leuke, originele en makkelijke oplossing! zal dit zeker eens uitproberen...

zat al met allerlei mogelijke oplossingen in mijn hoofd met een retractservo + haakje dat opengaat maar klitteband is toch wat eenvoudiger!

bedankt voor jullie reactie

de kleine rc uhu is bijna af...alleen weet ik niet welke ontvangerbatterij ik erin moet steken voor de 2 x 9gram servo's...

ik probeerde al een 7.4V 2s lipo maar dat ging echt niet goed en mijn 4.8 2500mAH pakket kan ik niet plaatsen anders ligt het zwaartepunt niet goed...

kent iemand een oplossing?
misschien 3 x AA 'tje aan elkaar tapen?

ondertussen heb ik van een kapotte lipo een cel kunnen recupereren en het werkt! beetje solderen en zelfs het zwaartepunt ligt goed...

nu rest mij nog één vraag: hoe laad ik een 1s lipo op?

Als je met 2s lipo's wil werken, dan kan dat als je een ubec gebruikt. Deze zijn vrij goedkoop te bestellen op Hobbyking. Hiermee kun je schakelen tussen 4,8 volt of 6 volt.

Een cel lipo werk ook. Ik weet alleen niet hoeveel energie twee 9 grams servo's en de ontvanger consumeren.

Voltage : 3v ~ 6v
Weight: 9g / 0.32oz
Speed : 0.12 sec/60(4.8V)

zijn de gegevens voor één servo

de ontvanger is een 6kanaals esky

maar ik heb een cel van 2200mAh dus die zal wel efkes meegaan hoop ik...:)

Ik ben benieuwd hoe het slepen werkt met een toestel zonder rolroeren. Ik heb zowiezo geen enkele sleepervaring, maar dat lijkt mij toch een potentieel probleem.
Ben dus wel benieuwd naar de ervaringen.

Het klinkt raar maar afgelopen weekeind heb ik het volgende van een ervaren sleper geleerd.
Slepen zonder rolroeren gaat goed als je bijna loodrecht omhoog kunt.
Nauw ......dat kon die Ibis als de beste

eigenlijk had ik daaraan nog niet gedacht, dat zal waarschijnlijk niet simpel zijn om die kleine uhu mooi omhoog te slepen....de praktijk zal het moeten uitwijzen...

Back