calmato met GX40 motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rogier, 22 mei 2007.

  1. Rogier

    Rogier Guest

    Ik ben van plan om een Calmato te gaan kopen. Nu zag ik op de website van Natterer Modelbau een Calmato staan met ee GX40 motor. De set kost samen 139 Euro. Niet veel natuurlijk inclusief een motor, vandaar dat ik me ook afvraag of het wat is. Kan iemand mij meer vertellen over deze motor? Is het wat? Raden jullie deze motor af? Op de club waar ik van het weekend was raden ze een Irvine motor aan.

    Ik hoor graag wat meningen van anderen.
     
  2. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen


    irvine motoren zijn nu ze bij os geproduceerd worden natuurlijk veel beter en hebben ook meer vermogen dan de gx40 motor die bij de calmato set geleverd word,maar om mee te beginnen is de gx40 zeker niet verkeerd.139 euro?? het word steeds goedkoper
     
  3. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    vandaag heb ik eindelijk de GX 40 motor opgehaald, en hij ziet er niet slecht uit, en alles is uitwisselbaar
    met een OS 46 SF. wel heb ik mij laten vertellen dat de motor goed is, weliswaar niet zo veel kracht of een
    OS, maar met moet de cone verwijderen die in het midden van de uitlaat gemonteerd is, wel natuurlijk
    een beetje meer lawaai.
    ik ga hem zeker uitproberen .
     
  4. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen


    zeg ber!

    hoeveel motoren en vliegtuigen hebt gij wel niet gekocht ondertussen en wat ben je er allemaal mee van plan..ben je een hele vloot vliegtuigen aan het klaarstomen voor een invasie?? ik neem morgen ook je os 46 mee
     
  5. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    ja ,ik heb nog een EXTRA 300 staan van JAMARA , nog een 2e CALMATO sport, en 2 super hots ( deze zijn nog wel in plankjes vorm) ook nog een DECLATON , dus ik kan nog een eindje verder hoor.
    Ja als je vrouw begint te zeggen dat je beroep modelvliegen is, dan weet je het wel zeker.
    en trouwens tot morgen he
    en lijk da Sam zegt : wohhh....
    laat het gras maar groeien
    laat het gras maar groeien
    laat het gras maar groeien
    rij het nooit meer af
    laat het gras maar groeien
    laat het gras maar groeien
    neej, ik rij het nooi meer af...
     
  6. drestar

    drestar

    Lid geworden:
    6 okt 2005
    Berichten:
    1.555
    Locatie:
    terneuzen



    hahahahah :lol:

    laat het gras maar groeien,
    laat het gras maar staan
    dat wat groeit lekker laten bloeien
    dan heeft niemand er wat aan
    en misschien komen er dan nog wel een paar koeien
    die vreten het maar kaal
    want mij kan het toch niet meer boeien allemaal...
     
  7. Benno Z

    Benno Z Guest

    Doen!!! Ik vlieg ook met dezelfde set (€ 100,00 showmodel, haha) en hij loopt als een tierelier. Berto vliegt overigens ook een Calmato sport met een GX40, zijn ervaring hoor je waarschijnlijk binnen nu en een paar uur :D
     
  8. Baron Bonanza

    Baron Bonanza

    Lid geworden:
    6 jan 2007
    Berichten:
    25
    Locatie:
    Bladel
    Dag Roger,
    Vlieg zelf ook met een calmato met GX.40 motor. Al meer dan 12 uur in de lucht. Perfecte combinatie.
    Verhouding prijs - kwalitiet een 10
    Baron Bonanza
     
  9. hezik

    hezik Guest

    Bij ons vliegen voor zover ik twee mensen met een GX 40, user Schroef op dit forum en Berto. Voor zover ik weet zijn beide tevreden over de motor en ik heb die dingen nog niets raars zien doen.

    Gewoon een prima motor dus, niets mis mee. Is 1cc kleiner dan de 46FXi en dus iets minder vermogen, maar echt zat voor een Calmato.

    Irvine maakt ook prima motoren, maar in het geval van de calmato zou ik zeggen dat de meerprijs van een Irvine of OS motor gewoon weggegooid geld is.
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    dus gewoon erop zetten, en vliegen ( 11X 6 prop ? )
     
  11. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Ik heb zelf de calmato met een GX 40. Het doet het prima, zat vermogen en loopt lekker. Even choken en met een starter een rang eraan geven en hij doet het. Ben er zeer tevereden over. Alleen de bijgeleverde prop is wat aan de grote kant, dus het gras mag niet superlang zijn.

    Succes,

    Julius
     
  12. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.030
    Locatie:
    evergem
    oei, geen lang gras
     
  13. Rogier

    Rogier Guest

    Bedankt allen voor de antwoorden. Aangezien de Calmato mijn eerste vliegtuig wordt denk ik dat de GX40 geen slechte keuze is. Weet iemand ook een goed adres waar hij in NL verkrijgbaar is? Ik koop hem liever in NL dan in Duitsland bij Natterer of een andere winkel.
     
  14. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
  15. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    TIP: bestel hem niet via internet maar ga even bij de winkel langs.
     
  16. hezik

    hezik Guest

    Zo'n beetje elke nederlandse modelbouwwinkel kan de calmato leveren. Robert wil hier geen winkelbesprekingen, dus misschien even het telefoonboek pakken en kijken voor een winkel bij je in de buurt?
     
  17. Benno Z

    Benno Z Guest

    Met een starter??? Helmaal niet nodig! Goed afstellen, 1 tik met de hand en hij loopt! (niet met de blote hand natuurlijk)

    Ja, een 11 x 7 leek mij in eerste instantie aan de grote kant maar hij vliegt er erg goed mee. Ik heb de neuspoot helemaal bovenin vastgezet (dus niet de schroefjes in de behorende uitsparingen) zodat 'ie iets hoger komt te staan. Eventueel kunnen er natuurlijk grotere wielen op gezet worden.

    Albatros in België verkoopt ze ook erg goedkoop...
     
  18. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
     
  19. hezik

    hezik Guest

    Meegeleverd wordt een 12*6, althans, bij diegenen die ik gezien heb wel.

    10*6 of 11*5 is een betere prop voor deze motor, hij komt dan echt goed op toeren. 11*7 is te zwaar, maar het vliegt wel.

    Met de neuspoot had ik hetzelfde gedaan en dat scheelt wel. Daarnaast ook een groter neuswiel monteren dan de andere wielen en het hoofdlandigsgestel iets doorbuiten en je Calmato komt ineens STUKKEN makkelijker los..
     
  20. bert de eerste

    bert de eerste

    Lid geworden:
    14 okt 2006
    Berichten:
    832
    Locatie:
    veen
    van de week de eerste calmoto met standaardmotor gezien en horen lopen met een 10x6 is het een prima motor
     

Deel Deze Pagina