calmato met GX40 motor

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door Rogier, 22 mei 2007.

  1. Tjen il-Vec

    Tjen il-Vec

    Lid geworden:
    13 okt 2004
    Berichten:
    805
    Locatie:
    Ook ergens geloof ik
    Of dit:

    [​IMG]

    Niet helemaal scherp maar wel duidelijk lijkt me... heb er al tig vluchten mee gevlogen zonder problemen whatsoever! Regelmatig gecontroleerd en het is nog steeds duurzaam. 15 min werk om de originele te vervangen voor deze kogellinks. Deze passen op de originele stuurstangen dus hoef je verder niets te vervangen!

    Of je moet willen solderen en daarvoor nieuwe stuurstangen kopen :|




    Tjen il-vec

    8)
     
  2. Benno Z

    Benno Z Guest

    En waar haal je die?
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    In elke goede modelbouwzaak (of berto van BosModelAir even vragen ;-) )
     
  4. Marc Wubbema

    Marc Wubbema Guest

    En dat was nou net de reden van mijn calmato crash. De soldeerhuls waar de quicklink aan zat bij het hoogteroer brak doormidden bij aanvliegen voor landing (lees doormidden en niet dat het soldeerwerk het begaf). En er zijn meer mensen die hetzelfde gehad hebben. Ik zeg niet dat je de plastic quicklinks niet moet vervangen, dat zeker wel, maar bij het hoogteroer denk aan die ball links of schroef de metalen quicklinks direct op de stuurstangen. Het schijnt te doen te zijn met een bankschroef en tang :)
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Klopt maar dan ga je een beetje om problemen vragen.

    Je gaat namenlijk het draad van de kwiklink en het draad van de stuurstang beschadigen waardoor op den duur slijtage kan onstaan en alsnog je kwiklink eraf kan vliegen met alle gevolgen van dien.

    De ball-links zijn de beste oplossing.
     
  6. sven311

    sven311

    Lid geworden:
    21 nov 2006
    Berichten:
    1.403
    Locatie:
    Liedekerke(België) (model wings ternat)
    ik spreek ook uit ervaring :mad:

    mvg sven
     
  7. Marc Wubbema

    Marc Wubbema Guest

    Ik heb de metalen kwiklinks nu helemaal klem zitten om die stuurstang, tang aan de stuurstang, andere tang aan de quicklink en maar draaien. Zit muurvast, en voor de zekerheid maar even secondelijm in de naad van de quicklink en voor en achter de quicklink gesmeerd, komt niet meer snel los nu :)

    Het zal wel niet perfect zijn, en helemaal nieuwe stuurstang met schroefdraad is natuurlijk beter, maar die quicklinks gaan er niet zo maar afvallen nu. En loshalen was ik toch al niet van plan.
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Ik begrijp dat ge-etter met soldeerhulzen niet. Je pakt gewoon de originele calmato stuurstang, snijdt daar passend draad op (zal M2 zijn), zet daar quicklinks op en als je tevreden bent met de trim, soldeer je die vast.

    Wil je dat niet, pak dan gewoon een goede kwaliteit nylon quicklink. Die zijn vaak wel goed te krijgen in een maat die op de Calmato past. Desnoods pak je een M2 en draai je die er met enige geweld op.
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Tja, niet iedereen heeft M2 snijplaten :wink:

    eh, als je toch M2 gesneden hebt hoef je ze ook niet meer vast te solderen, gewoon een M2 moertje als borg en klaar :roll:
     
  10. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    zo is het m2 snijden, metalen kwik link + borgmoertje , geen secondenlijm, geen solderen.
    en bij ons op de club vliegen er CALMATOS, met in mijn ogen brollinks, waarvan er ook nog niets is afgebroken .
     
  11. Rogier

    Rogier Guest

    Inmiddels heb ik de Calmato aardig in elkaar! Mooie kist! Nu nog even zorgen dat de electronica goed zit en dan de motor ff in laten lopen. Ik kreeg het advies op de club om aan de onderkant van de vleugels een versteviging te maken over de plek waar de beide vleugels aan elkaar zitten gelijmd. Ik heb thuis nog wat polyester met een glasvezelmatje liggen. Is dit geschikt om dit te gebruiken??
     
  12. Julius Monchen

    Julius Monchen

    Lid geworden:
    20 jan 2007
    Berichten:
    986
    Ik heb dat ook gedaan..... maar dan aan de boven en onderkant. Een stevig glasmatje is goed (heb dat ook gebruikt) maar ik zou geen polyester gebruiken. Koop in de modelbouwzaak Z-POXY (2 componenten lijm) 5 minuten versie. Maar de 30 minuten versie is eventueel ook goed. Zorg ervoor dat je op de plaats waar de glasmat komt de folie hebt verwijdert, anders verbind je de vleugeldelen niet goed. Als je wat lijm op de rest van de folie lekt is dat niet erg; je haald het er met een beetje spiritus/wasbenzine en een doek zo vanaf.

    Succes,

    Julius
     
  13. hezik

    hezik Guest

    Mits je de vleugels met epoxy gelijmd hebt (de spie ook) is een glasmat bij een calmato totaal overbodig. Zonder glasmat kun je 'm al van forse hoogte recht naar beneden sturen, volgas, en dan vol up trekken.
     
  14. Rogier

    Rogier Guest

    Sven, waarom verkies jij epoxy boven polyester? Als ik aan de onderkant de strip die ik plak niet breder maak dan wat er in de cockpit verdwijnt, kan polyester toch ook gewoon? Volgens mij is het net zo stevig. Toch?
     
  15. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    Ja , dit dacht ik ook alvorens men de vleugelsleutel kan breken van de calmato moet je al een ferme krak zijn .
    heb nog geen enkele weten breken aan de vleugel. ( wel met storing aan DE DUIM )
     
  16. Huibert

    Huibert

    Lid geworden:
    5 sep 2005
    Berichten:
    2.996
    Locatie:
    IJsselstein
    Polyester wordt bikkelhard, het hout kan daardoor op de rand hiervan afbreken. Tevens is polyester zeer aggressief op schuim, dus ietsje wat bij je piepshuim kern kan komen sloopt je vleugel.
     
  17. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    bij calmato is er geen schuim meer, ribben vleugel, en trouwens was deze vroeger beplankt
     
  18. Rogier

    Rogier Guest

    De Calmato van tegenwoordig heeft inderdaad geen schuim meer. Ribben en in het midden (midden van de totale vleugel, dus de 2 delen aan elkaar) zit een balsa plankje van ongeveer 10 breed. Minj idee was op op beide vleugels ongeveer 3 cm van het folie te verwijderen, zodat je centraal 6 cm 'kaal' balsa hebt plus een klein gleufje tussen de 2 vleugel delen. Als ik daar nou een klein dun strookje glasvezel met polyester over doe, zit het volgens mij zo vast als een huis en breekt het echt niet zomaar af. Toch?
     
  19. simendewulf

    simendewulf

    Lid geworden:
    5 okt 2004
    Berichten:
    3.032
    Locatie:
    evergem
    dit kan je doen, maar dan moet je de folie verwijderen, en juist de bovenkant van de vleugel brengt ook niet veel op
    dus ( volgens mij laat het maar zo ) is sterk genoeg
     
  20. Rogier

    Rogier Guest

    Ik wilde uitsluitend de onderkant van de vleugels doen, want daar komt de meeste druk op te staan. Bij de club adviseerden ze me dit, dan zou hij zeker door de keuring komen qua vleugel.
     

Deel Deze Pagina