R
robert zeeland
Guest
Heren luchtvaart-techneuten!
De Calmato is gebouwd (nou ja... 't is meer klikken eigenlijk-alles past zzeer goed-) en hij vliegt netjes rechtuit.
Maar bij een nose-dive landing (kist overtrok, hoogteroer uitslag VEEL te groot) van een metertje breek het neuswiel de klap. Da's mooi natuurlijk, ware het niet dat het kunststof blok waarin de poot scharniert OOK breekt (de eerste doos met calmato die in pijnacker over de toonbank kwam, daar miste dit onderdeel uit; breekt wel vaker af kennelijk...)
Wat te doen:
1-tweewiel landingsgestel van maken, i.c.m. spriet in tail
2-motorsteun/poot-in-1 monteren
3-het afgebrokkelde restant wat het draaipunt vormt ingieten in epoxy en opnieuw monteren in/op de bestaande inserts
Ik probeer eerst optie3.
Als ik de poot uit het restant verwijderen en deze invet met vaseline, terug steek, van een luciferdoosje o.i.d. een gietmal maak,krijg in de poot dan nog eruit getrokken, of moet ik een een ander vet nemen als lossings-spul??
Optie1.
Wat zou de positie van deze 2poot ongeveer zijn? En, is het bij zo'n model en hobbelige landingsbaan nodig/raadzaam om een bestuurbaar achterwieltje te hebben. (motor6,5cc)
In de zoekfunctie leerde ik dat bij taxien/starten het goed is om flink wat 'up te geven (met 3poot). Me dunkt dat daarmee de stuurfuncionaliteit van een neuspoot behoorlijk terug loopt c.q. het niet echt noodzakelijk is OM te kunnen sturen met een voorwiel... Wie kan daar in het kort nog eens iets zinnigs over zeggen?
Nou, 's kijken of die epoxy-job wat wordt!
sportieve groet, robert
ps: als je zelf eens zo'n kist 'bouwt', lijm of baricadeer dan meteen de tank zorgvuldig.... hij schiet snel los, en daardoor kan na beschadiging van een br.slang je hele model vollopen met brandstof...
De Calmato is gebouwd (nou ja... 't is meer klikken eigenlijk-alles past zzeer goed-) en hij vliegt netjes rechtuit.
Maar bij een nose-dive landing (kist overtrok, hoogteroer uitslag VEEL te groot) van een metertje breek het neuswiel de klap. Da's mooi natuurlijk, ware het niet dat het kunststof blok waarin de poot scharniert OOK breekt (de eerste doos met calmato die in pijnacker over de toonbank kwam, daar miste dit onderdeel uit; breekt wel vaker af kennelijk...)
Wat te doen:
1-tweewiel landingsgestel van maken, i.c.m. spriet in tail
2-motorsteun/poot-in-1 monteren
3-het afgebrokkelde restant wat het draaipunt vormt ingieten in epoxy en opnieuw monteren in/op de bestaande inserts
Ik probeer eerst optie3.
Als ik de poot uit het restant verwijderen en deze invet met vaseline, terug steek, van een luciferdoosje o.i.d. een gietmal maak,krijg in de poot dan nog eruit getrokken, of moet ik een een ander vet nemen als lossings-spul??
Optie1.
Wat zou de positie van deze 2poot ongeveer zijn? En, is het bij zo'n model en hobbelige landingsbaan nodig/raadzaam om een bestuurbaar achterwieltje te hebben. (motor6,5cc)
In de zoekfunctie leerde ik dat bij taxien/starten het goed is om flink wat 'up te geven (met 3poot). Me dunkt dat daarmee de stuurfuncionaliteit van een neuspoot behoorlijk terug loopt c.q. het niet echt noodzakelijk is OM te kunnen sturen met een voorwiel... Wie kan daar in het kort nog eens iets zinnigs over zeggen?
Nou, 's kijken of die epoxy-job wat wordt!
sportieve groet, robert

ps: als je zelf eens zo'n kist 'bouwt', lijm of baricadeer dan meteen de tank zorgvuldig.... hij schiet snel los, en daardoor kan na beschadiging van een br.slang je hele model vollopen met brandstof...