Calmato ombouwen naar elektro

Discussie in 'Model elektronica' gestart door erikkou, 7 jul 2021.

  1. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    Ben op zoek naar info. Ik heb een oude Calmato en wil deze ombouwen naar elektro.
    Wie heeft de gouden tip welke motor ik daarvoor het beste kan gebruiken.
    Hij moet geschikt zijn voor 4S.
    Ik hoor het graag, alle tips zijn welkom
     
  2. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.868
    Locatie:
    Velserbroek
    iets van een 3548 / 900kv , 4s 11x8
    racestar BR4250 / 800kv, 4S , 12x7

    er is niet één gouden tip, er zijn veel setups die zullen werken
     
  3. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    4s setup is voldoende voor een calmato.

    Ik heb beide setups die wvr noemt en beide zijn zeer geschikt.
    De 3548 900kV heeft nu een 10x7 prop, hiermee gebruikt deze op de testbank 45Ampere en heeft 1800gram stuwkracht.
    Maar de 4250 motor is fluisterstil en vliegt relaxter, is wel zwaarder. Met een 12x6 prop gaat deze ook goed vertikaal:banana:.
     
    Cnn en wvr vinden dit leuk.
  4. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    bedankt voor de info. Ik sta open voor andere suggesties aangezien de 4250 niet leverbaar is in NL alleen via China maar dat is vanaf 1 juli niet echt interessant meer
     
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
  6. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb er stiekem nog 1 bijgezet.

    Een goede richtlijn voor een setup qua gewicht is:
    10% motor
    20% accu
    Totaal gewicht vliegtuig met alles erop en eraan is dan natuurlijk de 100%
     
  8. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    zou niet weten wat een Calmato weegt leeg zonder motor en accu
     
  9. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Calmato trainer? Dacht ongeveer vliegklaar op 1500-1700 gram

    Edit: net even opgezocht. 2500 gram ongeveer getallen hieronder aangepast.

    Word dus een motor van ongeveer 250 gram,
    Accu 500 gram

    Het is geen must. Meer een richting......
     
  10. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    nou dan heb ik wat huiswerk voor het weekeinde, bedankt
     
  11. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    7.814
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik heb er een gehad, zat behoorlijk stevig in elkaar.
    Mijn ervaring is, dat er een behoorlijk zware motor in moet vanwege het zwaartepunt. Lood, vind ik altijd zonde.
     
  12. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb een calmato laagdekker met een 4250 800kv motor. Ik vlieg hem op 4 en 5S, met een 12 x 8 prop.
     
  13. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    misschien een stomme vraag maar moet de stuwkracht van een motor nu gelijk of groter zijn dan het gewicht van het vliegtuig?
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.767
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Geen van beide: het mag óók kleiner zijn.
    Mijn Charter weegt 2,15 kilo en vliegt prima met ongeveer 1 kilo trekkracht...
     
  15. Vale Ouwe

    Vale Ouwe Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 feb 2004
    Berichten:
    6.317
    Locatie:
    Hell
    Enkel als je ongelimiteerd verticaal omhoog wil vliegen heb je een stuwkracht nodig die (minstens net iets) meer is dan het gewicht van het toestel.
     
  16. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.829
    Locatie:
    Nootdorp
    De brandstof Calmato gaat met de OS FXI al bijna verticaal. Past ook wel bij de kist.
    Tenzij je natuurlijk als een omaatje rondtuft
     
  17. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    net even mijn motor gemeten met de aangeraden prop van 13x6. Heb een Joker V3 4250 motor. Volgens de fabrikant de juiste prop. Alleen meet ik in stilstand 67A terwijl de motor maar kortstondig 65A mag hebben en continu 40A. Zit ik dus ruim boven. Ik weet dat stationair meten niet helemaal overeenkomt met in de lucht maar vindt de stroom nogal hoog. Beter overstappen naar een 12X6 of werkt dat niet helemaal op die manier
     
  18. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Hoeveel kv is je motor? En op hoeveel S (cellen) ga je vliegen?

    Buiten dat: een 13 inch prop is groot (lang) voor een Calmato, ik neem aan met een neuswiel. Dat wordt gras happen. Ik ben van 12x8 naar 11x9 gegaan om die reden.
     
  19. erikkou

    erikkou

    Lid geworden:
    31 jul 2019
    Berichten:
    53
    Locatie:
    almere
    De motor is 840Kv en vlieg op 4S
     
  20. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.229
    Locatie:
    Nunspeet
    Die 67A is piekbelasting die je in de praktijk maar kort hebt: met name bij de start. Het verschil met de aangegeven 65A is verwaarloosbaar.
    Je kunt de 13x6 in principe prima draaien, als het gras het toelaat. Anders zou ik een kleinere prop nemen met iets meer spoed, bijvoorbeeld een 12x7 of 8.

    Als je een Watt-meter hebt, dan kun je meten wat een andere prop doet. Zorg er dan voor dat de waarden van je 13x6 niet overschreden worden.

    Het gevolg voor het vlieggedrag: een grotere lengte geeft meer kracht bij opstijgen, een kortere prop met meer spoed geeft meer snelheid tijdens het vliegen.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina