calmato sport ( laagdekker ) of graupner cap231

hallo,

ik zou graag eens de mening hebben van de gevordere orde hier.
ik had de calmato sport laagdekker (E129,oo) op het oog en zou die ook volgende week gaan kopen.
nu zag ik bij een shop online de graupner cap 231 voor de prijs van E79,00.
aangezien ik nog beginnende ben wat zou de juiste keuze zijn en waarom.

dank voor jullie reacties en hier mee wens ik iedereen de beste wensen toe

Ik zeg niks.................................................................

of toch, Calmato.............................................

De Cap, want die modellen van Kyosho zijn zeer matig met de kwalteit van de folie. Dan ga ik er voor het gemak maar van uit dat Graupner Oracover gebruikt.

grtz! Erik

he Erik toch, ik wil ook wel eens met een Calmato vliegen..........

Als ik mij niet vergis ging het om een Calmato EP1400 sports, dus de electrouitvoering. Trouwens in de meeste chinees/engelse bouwbeschrijvingen van kyosho staat dat je de folie het beste kunt na strijken en dan afwerken met blanke lak. Dit is bij de vertaling naar de duitse beschrijving weggevallen of vergeten.

Off topic:
Ik volg die Kyoshofolie-discussie (gelukkig) op afstand maar als je moet nastrijken en ook nog eens lakken ben je toch wel érg ver van de ARF-gedachte verwijderd, niet?

Tja, dat is nu zoiets.....

Aflakken bij de fabriek voor het transport lijkt me ook geen goede optie. Als je eens bekijkt hoe heet/koud het kan worden in zo een zeecontainer (Wij houden het in de zomer maar een half uur vol als we een container laden terwijl die in de volle zon staat), dan is het eigenlijk best logisch dat ze de modellen bij de fabriek niet aflakken. Het nastrijken en dan pas aflakken is dan dus de beste optie. Een veel betere optie zou idd zijn dat men betere folie gaat gebruiken, maar dan gaat de prijs denk ik ook drastisch omhoog.

bij deze zal je weinig last hebben van de folie, er komen trouwens geen brandstofresten op
de folie, ik heb nu ong een 30 tal vluchten met de trainer, en ziet er nog even goed uit.
de rimpels die er in waren bij het uitpakken, zitten er nu nog altijd in, ik laat alles zoals het was, want ik kreeg de indruk bij mijn calmato brandstof na het NASTRIJKEN, de folie begon te lossen .( nl de laag KLEUR- DOORZICHTIGE FOLIE )

Hallo allen:

Ik ga binnenkort ook met de calmato vliegen,brandstof versie, en mij is verteld om hem na te behandelen met spanlak.is dit een goede optie of zijn er betere oplossingen.

Groet:Orinoco

Mmm, spanlak lost op in methanol, lijkt me geen goede keuze.
Het enige dat zou kunnen helpen is een transparante twee componenten acryl lak zoals gebruikt door autospuiters.
Afgezien daarvan vind ik het overspuiten van plasticfolie een beetje dubbel werk.
Als het vlug moet, het verder niet uitmaakt hoe het er uitziet en dat het geen constructiesterkte geeft, dan gebruik ik folie zonder verder gedoe.
Als het wel mooi moet worden en blijven (mijn wedstrijdmodellen), zijde/papier, spanlak, en het tweelagen kleur/blank acryl lak systeem.

Ik heb ze beiden!

De CAP moet bij mij nog vliegen, overigens.
Ze zijn eigenlijk onvergelijkbaar; de CAP is een zeer licht gebouwd aerobatic model dat met een 100 grams buitenloper op 3 cellen prima vliegt, erg mooi is van vorm en afwerking, maar ook kwetsbaar. Leuk voor er bij dus, maar niet als kist voor elke dag / elk weertype.
De Calmato Sport van mij is dus de grote brandstofversie die ik electro vlieg op 5 cellen. Qua lipo met name een stukje duurder (motor valt wel mee: 2 tientjes duurder dan bij de CAP). De Calmato is meer een ideale clubkist die onder verschillende omstandigheden gevlogen kan worden en ook prima vliegt.

De CAP zal wel meer plezier geven met vliegen, want de Calmato is toch wat rustiger. Ik heb een Micro Showflyer gehad, dus ik kan mij wel voorstellen hoe die CAP straks vliegt. Verder is de CAP natuurlijk een prima ding om snel even in je kofferbak te leggen als je weinig tijd hebt.

Blijkbaar ga je voor de 1,40 m e-versie.

Ik heb de hoogdekker hiervan gezien en gevlogen. Vergleken met de CAP zijn deze ietsje steviger van opbouw; er is minder aandacht besteedt aan de laatste grammetjes besparen.
De CAP is wel een stukkie mooier en minder trainer-achtig; meer aerobatic!

Over de folie bij Kyosho zou ik me niet zo'n zorgen maken; ik vlieg al 3/4 jaar met de Calmato en heb nergens last van - het voordeel van electro zullen we maar zeggen. Als het ooit los gaat zitten, haal ik wel een rolletje Oracover.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/showthread.php?t=48804

Laatst bewerkt:
dat maakt het er allemaal niet makkelijker op hahah.
die folie als ik het goed begrijp is niet zo van belang omdat het elektro kistje is.
tevens ben ik nog erg beginnen en wil ik wil je die gunst niet ontnemen met zoon kistje te vliegen theo.

Maak je niet te druk om het folie. Ik lees zoveel tegengestelde berichten en denk inderdaad dat de brandstof de echte boosdoener is (en oorzaak van meer problemen).
Ik ben nog steeds blij met de aanschaf van de Calmato. Vind het een mooi vliegtuig en ziet er degelijk uit als ik 'm vergelijk met anderen.

In de handleiding staat dat je de vleugeldelen nadien in moet spuiten met Polyeurethane en dat kan je kopen bij de modelbouwspeciaalzaak. Als je geen risico wilt nemen kan je dat dus doen. Zelf heb ik het niet gedaan.
Een electro is stil, je zit er veel minder met je handjes aan, maar vooral schoon!
Volgens mij kan er bij normaal gebruik weinig mis gaan.
Ik ga je op de hoogte houden de komende maanden en zal na elke vlucht foto's maken. Nemen we de proef op de som.

Back