Calmato, stuurstang lopen zwaar..

• Topicstarter Topicstarter robert zeeland
  • Startdatum Startdatum
R

robert zeeland

Guest
Goedendag heren!
De metalen stuurstangen lopen wel erg zwaar in hun kunststof buitenkabels, hoe krijg ik die soepel?
De verenstalen stang van het richtingsroer heb ik opgepoetst met commandant, en vervolgens langs een dik potlood gewreven; 'ie loopt al een stuk beter, maar volgens mij kan het beter. Ik heb het nog niet met vaseline of ander smeermiddel geprobeerd, want ik weet niet zeker hoe verenstaal op termijn reageer met vetten en zuren.

Beste groeten,
robert z

ps: welke woorden kan ik intypen v.w.b. dit onderwerp in de zoekfunctie?

Geen smeermiddelen gebruiken, die koeken allemaal na verloop van tijd vast in de mantel en dan ben je verder van huis.

Welk type stuurstangen zitten erin?

top!

Theo, ik heb 'lubra-rapid' gebruikt, en de stangen lopen als nooit te voren. Dit is een spuitbusje met "vetloos smeermiddel" voor sloten, etc. Ik hoop dat het geen vuil aantrekt of gaat opdotten. Maar if-so, ik kan alle stangen er nog weer eens uithalen.

Wat voor kabel/pijp systeem het is weet ik niet. Wat ik zie is een kunststof witte buitenmantel+verenstaal binnenstang.

bedankt zover, als u nog goeie ideeen hebt, hoor ik het graag.

Beste groeten,
een herintreder(die het dit keer even wat beter aanpakt hopelijk)

ps:theo, ken je...
http://www.benbucklevintage.fsbusiness.co.uk/kitlists/free_flight_kits.htm#hepcat
Als je dit geinig vind..... ik heb tekeningen+doos van een Graupner Kapitan uit '57 ,een vrije vlucht 2dekker. Schitterend, 'ajje d'r van 'out" (hahaha!)

geland!

Gebak!! Vanmiddag m'n nieuwe Calmato voor het eerst zelfstandig geland!!!! :D :D :D

Met dank aan:
RonSchmid van FirstFlight(aanrader), voorzitter Henk(de'binnenprater'/instructeur) de broeders Geuze (waarvan ik de kunst afgekeken heb), ruudDriesen (moral support), Hans Goudswaard (fine tuning), Nico van Kooten(grondtechneut), de firma Quartel, onze lieve Heer en J.deWind (zon resp. 2bft uit de goeie hoek)

Proost!!!

groeten uit zonnig zeeland,
robert :D :D :D

Back