Calmato van kyosho

hallo ik ben harm jansen ik wil beginnen met modelvliegen en ben op clubs wezen kijken ,daar heb ik veel kyosho calmato vliegtuigen gezien.
zijn calmato's beginners vliegtuigen?
wat is ong. de aanschaf prijs van een calmato (met zender en alle start toebehoren )
wat voor een moter moet er op
zijn er arf. calmato's
wat zijn de minpunten van een calmato .

ik heb op het forum al wat rond gekeken en al wat over calmato's gelezen.

:!: :!: :?: :idea: :)

Harm,

Een calmato met motor kost 149 euro. Een goede radio (Robbe/Futaba Skysport met vier servo's en accu's) kost ongeveer 300 euro. dan nog de spullen om te starten en te tanken, bij elkaar zo'n 100 euro, en je bent er. Klinkt als veel en is ook veel, maar heel veel van deze spullen kan je veel langer gebruiken dan alleen het vliegtuig dus dat is een investering voor een langere termijn. De Calmato is een prima lestoestel maar ga wel bij een club leren vliegen want brokken maken is sneller gebeurd dan je kan vertellen....
Het is meer dan de gemiddelde ARF. Je hoeft alleen wat montage werk te doen en als je rustig en precies werkt ben je in een dag klaar. Bekijk vooral de Calmato's die je ziet vliegen eens goed van dichtbij en praat met de bouwers/piloten zodat je al weet hoe e.e.a. in elkaar steekt. Ik vind dit toestel een aanrader....

Hans Delemarre

Delcam zei:
Harm,

Een calmato met motor kost 149 euro.

En bij welke winkel heb je dat zien staan? Of bedoel je 2e hands?
De calmato is namelijk nieuw vanaf ongeveer € 120,- te krijgen (zie http://www.xs4all.nl/~hobbyin/index.htm ) :?
En een nieuwe motor van zo´n 6.5 cc (aanbevolen voor de Calmato) koop je niet voor € 29,- !

Ik ben (na veel vragen en piekeren)....ook van plan een Calmato te kopen. Scroll een stuk naar beneden op mijn draadje, dan vind je meningen over de calmato. Kijk anders eens op mijn draadje: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13144&highlight=leipieo

Hier wat info voor je over de calmato (wel in Engels):

Vliegtuig: Kyosho Calmato ARF

FEATURES:
Balsa sheeted foam wings
All wood fuselage and tail feathers
Aluminum landing gear with 2.5" (63mm) foam tires
Steerable nose gear with 2.5" (63mm) foam tire
Extensive hardware package and pushrods
No gluing required
Pre-applied red, white, yellow and orange trim scheme

INCLUDES (inbegrepen spullen):
Precovered wing, fuselage, and tail feathers
All hardware and metal pushrods
Aluminum landing gear with mounted tires
Full color decals
8oz (236cc) fuel tank
Instruction manual

REQUIRES (benodigdheden)
:
Engine: 2-stroke .40-.46 cu in (6.5-7.5cc)
Muffler: Stock muffler supplied with engine (engine mounts upright)
Radio: 4-channel
Servos: 4 standard size (1-aileron, 1-throttle, 1-rudder, 1-elevator)
Spinner: 2" (52mm)
Propeller: 10x6-12x6
Misc: Foam rubber, and all field equipment
Brandstof pomp voor methanol en benzine 12 volt €27,20

SPECS (specificaties):
Wingspan: 62.9" (1600mm)
Fuselage length: 49" (1250mm)
Center of Gravity (CG): 3.34"-3.5" (85-90mm)
Fuel Tank: 8oz. (236cc)
Control Throws:
Aileron, up and down: 0.27" (7mm)
Elevator, up and down: 0.35" (9mm)
Rudder, right and left: 0.59" (15mm)
Airfoil: Semi symmetrical high-wing
Weight: 5.2-5.5 lbs (2400-2500g)

Greetz!

je kunt ze soms als set(vliegtuig met motor) krijgen en dan kost de calmato 150 euro
ik heb hem btw bij w-w modellbau gezien voor 150 met een .40la Os-max motor : http://www.w-w-modellbau.de/

Ah in Duitsland zijn ze idd goedkoper. Even niet aan gedacht. Moet ik misschien ook overwegen om spullen vandaan te halen!

Ok back on topic:

Het enige nadeel dat in mijn draadje werd aangevoerd, was het feit dat de vleugels van de Calmato semi-symmetrische zijn, waardoor de aanvliegsnelheid tijdens het landen wat hoger is dan een trainer met vlakke onderkant vleugels. Maar daar zijn de meningen over verdeeld. Met een goede instructeur kan je altijd leren landen hoe hoog de snelheid ook is.

Greetz!

Semisymetrische vleugels en landingssnelheid hebben volgens mij niet veel met elkaar te maken.....als je wat meer up geeft bij de landing komt een Calmato net zo langzaam binnen. De winst van dit profiel zit hem juist in feit dat de Calmato veel neutraler vliegt bij snelheids wisselingen en daardoor bij het uit een bocht komen niet meteen wil klimmen zoals al die andere trainers doen. Ik vind een Calmato daardoor superieur in zijn vlieggedrag.

Hans Delemarre

PS het aanbod €149 inclusief motor heb ik destijds gezien bij Q te P

Hey Wartexx.

Ik ben ook 13 jaar. Wat leuk dat je ook iets aan Modelbouw wil doen. Ik ga binnenkort een helikopter kopen. Gr .Terry :lol:

voor datzelfde geld kan je die set ook in NL halen, oa bij hobbyin in waalwijk, dan heb je wel fijn nederlandse ondesteuning als er iets mis is.

de hype motor voldoet prima, alleen de eerste series waren wat luid qua herrie, maar nu komen ze voortaan met een andere demper en zijn het prima sets in samenwerking met de calmato.

Die informatie klopt helaas niet. Ik heb Hobby-in gemaild, maar ze verkopen de Calmato niet inclusief Hype motor! Dit schreven ze mij:

"we verkopen inderdaad de calmato, maar hype motoren verkopen we niet. als
alternatief verkopen we Irvine, OS, Super Tigre of Magnum motoren.

prijs Calmato: 119.50
prijs Irvine 46 (7.5cc) incl. demper : 126.60

mvg hobby-in"

Scheelt wel he qua prijs :(

Mmmm.... tis toch niet zo voordelig. Heb de leveringsvoorwaarden van modellhobby-shop opgezocht om te kijken wat de verzendkosten zijn vanuit Duitsland naar NL.... en die blijken standaard €12,90 euro te zijn.... en bij grote pakketten (groter dan 1.2 meter) komt daar nog 20 euro bovenop! Ik heb helaas niet de mogelijkheid om even heen-en-weer te scheuren naar Duitsland voor de spullen :( dus zijn de verzendkosten voor mij.

Kortom: € 32,90 verzendkosten + € 150,= voor de Calmato en Hype motor... komt neer op een totaalprijs van: € 182,90

Oftewel: ik ga de Calmato in NL halen en dan koop ik er een O.S. motor bij (a €85,=)... ben ik klaar voor €205,= en heb ik dus voor een meerprijs van € 22,10 een O.S. motor in plaats van een Hype.

Gerard_nl zei:
dat is inderdaad jammer ja, ik meende dat ie de complete set had.

Je hebt gelijk hoor, maar ze zijn mischien eventjes op bij Kyosho. De Calmato kost €149,- met motor, is in rood en groen verkrijgbaar.

Hoef je echt niet voor naar Duitsland........

Leipieo zei:
Nee, lees mijn andere bericht nou goed: ik heb naar Hobby-in gemaild en ze mailen toch echt terug dat ze die set niet aanbieden 8O
Ja..... s#%$ (censuur) happens! Als jij een andere winkel in Nl weet die die set toch voor 150 eypo aanbiedt... dan hoor ik t graag :)

En de O.S. max LA .40 kan je zonder demper voor 84 eypo halen. (zie: http://www.verspaget.nl/prijslijs/brandm.html#OS-MAX Plane ) De demper zelf kan je zelf wel fixen....of je kiest ervoor de O.S max LA .40 met demper voor zo'n 129 eypo te kopen (zie o.a. http://www.rcworld.nl/Motoren_Brandstof.htm )

Wat voor een kleur zoek je? rood of groen?

Bel eens met http://www.w-w-modellbau.de/
en vraag naar hun verzendkosten. Ze zitten in Duitsland maar zitten zodicht bij de grens dat ze ook wel eens vanuit Nederland versturen. Door effe te bellen weet je zeker wat de verzendkosten zijn. Die Calmato met motor kost bij hun idd 149 euro en met een beetje mazzel komt daar dan iets van 5-10 euro verzendkosten bij.

Hij vraagt of hij in Nederland te koop is... en ik weet dat dit kan, genoeg rode en groene Calmato's met motor. Zo van de plank.......

Theo Coenen zei:
Bel eens met http://www.w-w-modellbau.de/
en vraag naar hun verzendkosten. Ze zitten in Duitsland maar zitten zodicht bij de grens dat ze ook wel eens vanuit Nederland versturen. Door effe te bellen weet je zeker wat de verzendkosten zijn. Die Calmato met motor kost bij hun idd 149 euro en met een beetje mazzel komt daar dan iets van 5-10 euro verzendkosten bij.

Ik zal eens bellen!

Rob Keij zei:
Hij vraagt of hij in Nederland te koop is... en ik weet dat dit kan, genoeg rode en groene Calmato's met motor. Zo van de plank.......

Je doet wel erg geheimzinnig.... je kan ook simpelweg vertellen waar je ze kan halen? Groen?

Back