Calmato

Discussie in 'Beginners' gestart door tiemoderksen, 16 jun 2007.

  1. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Okeey ik heb dus een nieuwe hobby ontdekt en dat is modelbouw vliegen.. Na hier al een aantal post gedaan te hebben Calmato
    Heb ik dus de calmato gekocht.. Nu zou ik alleen graag willen weten wat i nog meer nodig heb om te kunnen vliegen.? (vliegen lukt wel)
     
  2. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    veel plezier met repareren (vliegen lukt wel)

    nog nodig,

    motor
    zender
    ontvanger
    5 servos
    accu voor ontvanger
    brandstofpomp
    startaccu

    dan kan je je vluchtje van 4 seconden maken als je vliegen lukt wel zonder ervaren hulp bedoelt :D
     
  3. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Ten eerste, als ik dat vliegtuig heb dan kan ik vlieghulp krijgen (wat ik ook doe)
    de motor die zit erbij geleverd.. enigste wat ik moet halen is de zenderset en starttoebehoren.. Ben benieuwd heb hem nu besteld en ik zie wel wat ik erbij moet kopen. Oftewel servo's? Acuu, brandstofpomp,startaccu.

    Wat zou je zo ongeveer kwijt zijn voor zenderset,acuu,brandstofpomp,startaccu?
     
  4. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    een 200 schat ik.
     
  5. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Deze spullen zijn allemaal te koop bij dre plaatselijke hobby zaak ?
     
  6. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Ja hoor, maar dat kunnen berto en Onno je denk ik prima uitleggen op een donderdagmiddag, gaat veel vlotter en bovendien heb je een leuke vliegmiddag...

    Stefan

    Niet dat we hier geen vragende beginners welkom zijn hoor... :lol:
     
  7. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Nja zodra ik me vliegtuig binnen heb dan maar gewoon een keer op een donderdag komen en dat berto of benno dan opgeven wat ik nodig heb voor me vliegtuig ?
     
  8. hezik

    hezik Guest

    Nou dat betwijfel ik hoor, als Berto gaat vliegen vraagt hij vaak eerst wel van al die gevallen ook alweer de zender was..

    Dat is natuurlijk onzin, natuurlijk kan Berto je vertellen hoe en wat. Daar kun je rustig op vertrouwen. Onno ook hoor.

    Je hebt dus de Calmato met GX40 motor. Dat is een prima keuze.

    Wat je nog nodig gaat hebben:

    1) 4 servo's, de gewone standaardservo's zoals ze bij elke zenderset zitten, voldoen. Vaak zitten er bij een zender 3, je zult er dan nog 1 los moeten bijkopen. Je hebt er vier nodig, voor: aileron, richtingsroer, hoogteroer en gas. Futaba 3001, 3003, Grauper C577 (geloof ik); allemaal prima.

    2) goede quicklinks. De bij een Calmato geleverde quicklinks zijn niet denderend, ik heb er inmiddels 2 naar beneden zien komen doordat die quicklinks faalden, en heb op dit forum tenminste nog 1 ander persoon horen vertellen dat dat gebeurd was.

    3) grotere wielen, met name het neuswiel. Is niet strikt noodzakelijk, maar maakt het toestel wel veel handelbaarder op de grond. Een standaard 7,5cm wiel voor het hoofdlandingsgestel en een 8cm wiel voor de neus is redelijk ideaal.

    4) ontvanger. Zal bij de zender meegeleverd worden, mits je een set koopt, wat in jouw geval denk ik gewoon het meest handige is.

    5) zender. Hier zal Berto je genoeg over te vertellen hebben. Een veel gebruikte en goede beginnerszender waar je even mee verder kunt, is de Graupner MX12

    6) schakelaar (stroom). Zit vaak bij de zender meegeleverd

    7) Accupakket. Gewoon een standaard (bv Graupner) 4 cellig accupakket met een capaciteit ergens tussen de 1500 tot 2500 voldoet prima.

    Met bovenstaande spullen is het vliegtuig an sich vliegklaar. Aan toebehoren heb je dan nog nodig:

    0) lader. Om je accus op te laden. Soms zit er bij een zender wel een lader, maar een relatief waardeloze. Veel meer dan een transformatortje is het niet. Nadeel daarvan is dat je nooit kunt zien hoeveel je laadt en al snel je accus gaat overladen, wat niet goed is voor je accus. Dit is een investering waar veel beginners over struikelen, maar geloof mij, koop gewoon gelijk een goede lader want anders doe je dat na 1 of 2 maand toch wel. De ultramat 14 is hier erg populair, ik zou zelf de simprop intellispeed bipower kopen. Beide zitten rond de 80 euro, beide zijn op 12v en 240v aan te sluiten, met beide kun je alles laden wat een beginner maar zou willen laden, echter de simprop kan ook ontladen. Daarnaast vind ik 'm mooier, om te zien, maar dat is natuurlijk een totaal onbelangrijk en subjectief iets.

    1) iets om je gloeiplug mee aan te drijven. Dat kan heel chic via een losse accu (meestal een loodaccu), via een power panel en een gloeiknijper, maar ik persoonlijk vind de losse gloeiplugknijpers met ingebouwde accu makkelijker, handzamer. Als je die dingen wel oplaad voordat je naar het veld vertrekt, kun je daar de hele dag probleemloos mee starten

    2) brandstofpomp. Een electropomp is wel mooi en handig, maar zeker niet nodig. Ik gebruik nog hetzelfde handpompje (Graupner) wat ik kocht toen ik begon, en dat bevalt prima.

    3) startstok/vinger. Ga die motor niet met je blote vingers starten. An sich zal het bij een 6,5cc en verstandig gebruik niet zo'n vaart lopen, maar het kan toch fors pijn doen en flinke wonden veroorzaken, zeker als je een scherpe APC of Graupner G-Sonic prop gebruikt. Ik vind zelf een startstok makkelijker, maar een vinger (rubber dop voor op je vinger) is ook prima. Let er dan wel op dat de dikke ribbels aan de achterkant van je vinger komt, daar sla je dus niet mee. Die is bedoeld om je vingers te beschermen als de prop rondkomt.

    4) brandstof. Ik heb goede ervaring met Coolpower 5%, maar er zijn meer wegen die naar Rome leiden op dat vlak. Meer dan 5% nitro is in elk geval zeker niet nodig, zonder nitro kan ook. Met nitro heb je een iets betere stationairloop en wat meer vermogen

    5) andere propellor. De GX-40 motor wordt standaard met 12x6 prop geleverd. Hoewel hij daar prima mee vliegt, is die prop eigenlijk te zwaar voor die motor. Een 11*6 of zelfs 11*5 doet 'm beter tot z'n recht komen. 11*7 mag ook, maar is alweer wat zwaar. Ik vind zelf de APC props fijn (stil), maar in principe is alles goed, als het maar een brandstofprop is. Als je de G-sonic prop van Graupner besteld, hou er dan rekening mee dat je ook het busje moet hebben wat tussen prop en motoras komt. Die kun je los bij Graupner bestellen en hergebruiken. Koop de propellor altijd per 2, er zal er ongetwijfeld eens eentje sneuvelen.

    6) een spinner. Heb ik er nooit op gehad, maar als je het leuker vind staan, go for it. Kan ook makkelijker zijn mocht je een startmotor willen gaan gebruiken

    7) startmotor + bijbehorende accu. Zeker NIET nodig, maar kan wel makkelijk zijn. Zonder gaat echt prima en is volgens sommige mensen zelfs beter, omdat je je motor dan beter leert kennen.

    8 ) Superlijm. Ik weet niet meer of bij een calmato de roeren al af-fabriek gelijmd zitten, maar zo niet, de CA-scharnieren MOET je lijmen met DUNNE CA.

    9) Epoxy. Hiermee lijm je de vleugels aan elkaar (inc. vleugelspie), lijm je het stabilo in de romp, enzovoort. Ik zou de ZAP 5 minuten en ZAP 30 minuten epoxy nemen. Gebruik de 30 minuten voor al het structurele lijmwerk aan het toestel (vleugels, stabilo, etc), de 5 minuten kan straks mee in je startkoffer, want die ga je nodig hebben om je landingsgestel er opnieuw onder te lijmen.

    10) plankje balsa 1.5mm, plakje balsa 4mm (maten zijn richtlijnen). Gewoon makkelijk om te hebben voor reparaties

    11) driehoekslatjes (niet van balsa). Voor verstevigingen en reparaties

    12) goed hobbymesje. Meest gebruikt zijn de exacto mesjes. Bij elke hobbyzaak goed verkrijgbaar. Neem ook gelijk een setje reserve-mesjes mee.

    Eventueel kun je ervoor kiezen om de vleugelbouten en boutjes van het landingsgestel te vervangen door breekbouten. Ik persoonlijk zou dat niet doen, zie het voordeel niet, alleen nadelen, maar zoals zo vaak zijn de meningen daarover verdeeld.

    Het probleem is dat er op de stuurstangen van de Calmato's geen metrisch draad zit. Veelal zullen dus de goed verkrijgbare quicklinks in NL niet passen. De oplossing hiervoor is met een snijsetje M2 draad op de stangen te snijden en dan standaard M2 quicklinks te plaatsen met een borgmoertje.

    Wat betreft startspullen.. een kist met powerpanel en accu, startmotor en accu, brandstofpomp etc, is allemaal heel mooi en makkelijk, maar ook een hoop sleepwerk. Met een handpompje, een gloeiplugknijper met ingebouwde accu en een startstok kun je exact evenveel en de laatste twee steek je zo in een broekzak als je met draaiende motor richting startbaan gaat. Hoef je niet helemaal terug te sjouwen als hij onverhoopt afslaat.

    Reken er op dat je uiteindelijk nog wel 300 euro kwijt zult zijn, als niet meer, aan al dat kleine grut.

    Die 300 euro is een koopje voor de vele uren lol die je er aan gaat hebben!
     
  9. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Thnx voor het hele verhaal en ga er zeker wat aan veranderen als ik hem heb,nu zijn er wel een paar andere dingen:
    Deze heb ik dus gekocht
    [​IMG]
    Maar zoals het staat beschreven op die site:

    Omschrijving: Zeer fraai beginnerstoestel, wordt geheel compleet geleverd incl motor (Kyosho GX40), excl zenderset en starttoebehoren. Spanwijdte 160cm, vlieggewicht ca 2300gr

    Exclusief zenderset dus die moet ik nu ergens vandaan zien te te toveren :|
     
  10. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Waar ik van plan ben om te gaan vliegen is bijna geen gras te bekennen maargoed dat ter zeide..Ik heb dit vliegtuig gekocht en wil er eigenlijk zonder teveel aan rotzooien mee vliegen :$ aangezien ik slechte ervaringen heb met teveel rotzooien aan kisten. Maar die zender plus bovengenoemde kan ik bij de plaatselijke hobby winkel kopen?
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Tiemo,

    Geweldig dat je ook een Calmato besteld hebt :thumbsup:

    Om het voor jezelf (en ons ;-) ) overzichtyerlijker te houden zou ik als ik jouw was nu in 1 van de 2 draadjes blijven posten.
    Nu vraag je in 2 draadjes eigenlijk hetzelfde en op den duur zijn wij (en jij) het overzicht kwijt met wie nu wat gezegt heeft.

    Zender? heb je dat al aan Benno gevraagd?
    Anders even vragen waar hij hem vandaan had.

    Qua modificaties zullen we je dat allemaal even vertellen en laten zien op het veld, gaat veel sneller en makkelijker op het veld, je ziet dan direct wat we bedoelen (al zijn veel modificaties overbodig, die van ons vliegt standaard rond op de kwiklinks na (de Sport is nog helemaal standaard :lol: ).

    Mocht je donderdags komen dan hoeft ie van jouw nog niet direct te vliegen je weet dat je met onze Calmato aan de kabel kan.


    Dit is een chicken stick:
    [​IMG]
    Gewoon een stok met een rubbertje om de motor aan te slaan.
    Je kan ook met je blote vingers starten maar dat wil wel een vieze tikken geven tegen je vinger of erger.
    Mijn advies dan ook koop zo`n chicken stick (of leen hem van de overige vliegers zolang ;-) )

    Dit is een gloeiplug:
    [​IMG]
    Die zit in de cilinderkop van je motor geschroefd en ontsteekt de brandstof zodat je motor blijft lopen.
    Om te starten moet je hem aansluiten op een gloeiakku en klem, je start dan de motor en zodra die geodloop ontkoppel je de klem.
    De gloeiplug blijft dan vanzelf gloeien (vandaar ook de naam) waardoor de motor blijft lopen (en soms niet :roll: ).


    Gewoon veel komen als wij (of anderen) er zijn, dan leer je het meeste en makkelijkst omdat we direct kunnen laten zien wat we bedoelen.

    Tot ziens op de Hei.
     
  12. J o h a n

    J o h a n

    Lid geworden:
    5 sep 2002
    Berichten:
    1.202
    Locatie:
    Het Oldambt

    Vertel eens eerlijk, wat ben je van plan?

    En natuurlijk, zenders verkopen ze wel bij modelbouwzaken.

    Johan
     
  13. Rogier

    Rogier Guest

  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Zie mijn PB tiemo hoop dat je er wat aan hebt.
     
  15. Benno Z

    Benno Z Guest

    Pfff, 1 dag niet op het forum en meteen mis ik weer van alles :wink:
    Welkom Mr. Calmato, dat is nummer 6 op de hei :D
    Ik heb bij de Modelbouwshop 5 soldeerhulsjes voor 1,95 gekocht met M2 draad, hierop kun je normale kwiklinks schroeven. Dit is de goedkoopste en makkelijkste optie vind ik zelf.

    :offtopic: Hee Tiemo, heb je mijn mailtje nog ontvangen? Ik heb namenlijk nog geen reactie gezien.

    @ Berto, ik had jou ook twee mailtjes gestuurd en ook geen reactie ontvangen, misschien gaat er iets fout bij mij? :eek:ntopic:
     
  16. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    NOu ik heb al aardig wat informatie en zodra ik het vliegtuig binnen heb ga ik zeker eens wat rond bestellen. En hopelijk kan ik dan aankomende donderdag of volgende week donderdag weer bij jullie langs komen om dan te leren vliegen :) wat natuurlijk een hele leuke hobby is :)
     
  17. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Okeey ik ben dus van plan om alle onderdelen die ik nodig heb om te vliegen met me calmato te gaan bestellen bij Quartel te veenendaal. De onderdelen die noem ik hieronder:

    4 servo's (maat +/- 40 x 20 mm)
    universele acculader
    Startplug
    Brandstofhandpomp
    ontvanger accu (2000 mAh)

    Nu ben ik niet zo bekend met deze site en hoop ik dat jullie me hierbij een beetje de weg kunnen wijzen op deze site:

    http://www.quartel.nl/
     
  18. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.823
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    hezik, mooie lijst, zekers mooi compleet.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.812
    Locatie:
    Zeewolde
    Hee Tiemo,

    je hebt maar 3 servo`s nodig als je een nieuwe komplete zenderset koopt, zit er 1 in de set.

    brandstof is ook wel belangrijk ;-)


    Hoop je donderdag weer te zien.


    @ Benno,
    mails ontvangen alleen niet thuis geweest.
     
  20. tiemoderksen

    tiemoderksen

    Lid geworden:
    19 mei 2007
    Berichten:
    317
    Als ik deze week me toestel binnen heb dan ben ik zeker donderdag van de partij.. Maarja met alleen die brandstof en de 3 servo's ben ik er toch nog niet ;)?
     

Deel Deze Pagina