Calmato

Ik heb inderdaad een kabeltje om jouw zender aan die van Berto te koppelen, als het goed is moet dat gewoon werken. Ik zal hem a.s. woensdag wel meenemen. (€ 2,95 in een Franse supermarkt :D )
 
tiemoderksen zei:
Ik heb echt totaal geen geduld :P ik heb dat ding en ik wil gewoon zo snel mogelijk vliegen maarja aan de andere kant, ik wil nioets beschadigen.

Geduld is een schone zaak. Of je komt gewoon naar Utrecht, dan had je de hele week al kunnen vliegen ;)
 
tiemoderksen zei:
Ik heb echt totaal geen geduld :P ik heb dat ding en ik wil gewoon zo snel mogelijk vliegen maarja aan de andere kant, ik wil nioets beschadigen.

Hehe, we kennen allemaal dat gevoel wel. Ik heb mijn eerste calmato een beetje op dat gevoel gebouwd, elke keer als iets moest afvragen of dat noodzakelijk was omdat ik gewoon wilde vliegen, niet een kunstwerk maken :wink:

Daarom is mijn 2e calmato ook een stuk netter afgewerkt dan de eerste, daar heb ik wel de tijd voor genomen. Aangezien de eerste calmato crashte tijdens de maiden (niet door mijn rushwerk) weet ik niet of de nieuwe beter vliegt, maar hij ziet er wel een stuk netter uit. Ik zou zeggen, neem er de tijd voor. Een crash kan al in een heel klein dingetje zitten wat niet goed is bevestigd :(
 
Daarom is mijn 2e calmato ook een stuk netter afgewerkt dan de eerste, daar heb ik wel de tijd voor genomen. Aangezien de eerste calmato crashte tijdens de maiden (niet door mijn rushwerk) weet ik niet of de nieuwe beter vliegt, maar hij ziet er wel een stuk netter uit. Ik zou zeggen, neem er de tijd voor. Een crash kan al in een heel klein dingetje zitten wat niet goed is bevestigd
Hoe is het dan gebeurd die crash????
En idd ik geef maar een voorbeeld=problemen met je kwik link en je verliest je toestel in no-time!
(oorzaak van mijn 1e crash met calmato).

mvg sven
 
Die soldeerhuls brak doormidden bij het hoogteroer. Niet het schroefwerk van de quicklink, niet het soldeerwerk op de stuurstang, maar de soldeerhuls zelf brak doormidden.
 
Marc Wubbema zei:
Die soldeerhuls brak doormidden bij het hoogteroer. Niet het schroefwerk van de quicklink, niet het soldeerwerk op de stuurstang, maar de soldeerhuls zelf brak doormidden.

ben je nu aan het zeveren? :o
Dat is net dezelfde reden waarom mijn calmato crashte!!!
Al het soldeerwerk etc was nog in orde(ook na de crash) maar de draad van de soldeerhuls was doorgeknapt....
Oké, ik hoor steeds meer van dit probleem,volgens mij kopen we teveel soldeerhulzen die niet zo sterk gemaakt zijn....
Na de crash heb ik van iemand een soldeerhuls gekregen en ik moet zeggen is veel sterker!
Ik let er dus ook zowiso op als ik nog eens soldeerhulzen koop dat ze echt stevig genoeg zijn....
De soldeerhuls dat doorknakte,(ik had er nog 7 over ofzo) ik heb ze eens getest,ik pak er een tussen mijn vingers en met een beetje kracht(het minste dat ik duwde eigenlijk) plooide de draad en brak uiteindelijk af....
mvg sven
 
Hier hebben we het al in jou andere calmato topic over gehad sven, of was je dat nu al weer vergeten? :) We hadden idd dezelfde mechanische storing die leide tot de crash van't vliegtuig. Ik heb op de nieuwe calmato geen soldeerhulzen meer zitten, mijn nieuwe metalen quicklinks zijn net iets groter en gewoon op de standaard stuurstang van de calmato gedraait, en vastgezet aan de stang met CA, voor de zekerheid. Heb eigenlijk alles wat niet meer los hoeft, en makkelijk te vervangen is (zoals een stuurstang) met CA vastgezet, natuurlijk niet de stuurstang met servo-hevel verbinding, dat is met loctite vastgezet, en zelfborgende moeren aan de motorbevestiging en uitlaat ;)
 
Marc Wubbema zei:
Hier hebben we het al in jou andere calmato topic over gehad sven, of was je dat nu al weer vergeten? :) We hadden idd dezelfde mechanische storing die leide tot de crash van't vliegtuig. Ik heb op de nieuwe calmato geen soldeerhulzen meer zitten, mijn nieuwe metalen quicklinks zijn net iets groter en gewoon op de standaard stuurstang van de calmato gedraait, en vastgezet aan de stang met CA, voor de zekerheid. Heb eigenlijk alles wat niet meer los hoeft, en makkelijk te vervangen is (zoals een stuurstang) met CA vastgezet, natuurlijk niet de stuurstang met servo-hevel verbinding, dat is met loctite vastgezet, en zelfborgende moeren aan de motorbevestiging en uitlaat ;)

ow dat was jij,sorry je hebt gelijk :lol:
Ik heb gewoon een stuurstang met draad op en de kwiklink idd ook aan de stuurstang gesoldeerd.
Komt niet meer los:)
ps:gebruik jij dan m3 kwik links misschien???

mvg sven
 
Nee ik gebruik M2 quicklinks, maar die door hobby-in werden geleverd waren iets steviger en groter dan die ik eerst gekocht had in een lokale modelbouwzaak.
Ze pasten niet precies op de schroefdraad van de calmato's stuurstangen, dus daar zijn een paar tangen aan te pas gekomen, niet ideaal, maar met een beetje hulp van wat CA zitten ze erg vast :)
 
je kunt de antenne eventueel gewoon tussen de romp en vleugel aan de achterzijde laten lopen en dan met een plakbanje of elastiekje aan je kielvlak verbinden,

of los laten hangen,

of door een gaatje in de onderzijde (of zijkant) van de romp lijden en dan met stukjes plakband vastzetten verder.
 
Ik heb vandaag 2 mensen hun brevet zien halen met een Calmato. Verder volgen er vandaag wel 5 Calmato's rond op ons veld. Zaten ook wel wat laagdekkers bij. Toch wel leuk dat diezelfde kist zoveel mensen doet slagen! :D

gr,

niels
 
Toch wel leuk dat diezelfde kist zoveel mensen doet slagen!
Yep, teken dat het een goede kist is.

Bij ons vliegen er ook een stuk of 6 Calmato`s rond en voor zover ik weet 1 Sport.
 
Het aantal Calmato's begint bij ons weer een beetje af te nemen, mensen kopen natuurlijk ook ooit een 2e kist (en 3e en 4e enz), maar op het hoogtepunt waren er dagen dat er 5 aanwezig waren inderdaad. In totaal zullen er nu nog wel een stuk of 5,6 rondzweven. Is gewoon een goede trainer tegen een hele redelijke prijs.
 
@ Berto

Ik ben nu op het punt beland om de stekkertjes aan te sluiten, maar ik kom nu al in de problemen ermee want wat zit waar ;)? Verder zit die nu echt helemaal in elkaar en is het een kwestie van afstellene n vliegen..
 
Yep, anders ander plug en pray (of gewoon ff wachten en het woensdag avond doen ;-) )
 
accu --> schakelaar --> ontvanger

Bij futaba mag je 'm in de ontvanger in een willekeurig kanaal steken (wat je niet gebruikt voor andere doeleinden), dat zal bij Graupner ook zo zijn verwacht ik, maar ook dit staat gewoon in de handleiding.

Lees de handleiding. Als je dan nog vragen hebt, lees 'm nog eens. Kom je er dan nog niet uit, lees 'm dan nog een keer, maar dan echt ;)
 
hezik zei:
accu --> schakelaar --> ontvanger

Bij futaba mag je 'm in de ontvanger in een willekeurig kanaal steken (wat je niet gebruikt voor andere doeleinden), dat zal bij Graupner ook zo zijn verwacht ik, maar ook dit staat gewoon in de handleiding.

Lees de handleiding. Als je dan nog vragen hebt, lees 'm nog eens. Kom je er dan nog niet uit, lees 'm dan nog een keer, maar dan echt ;)
Handleiding staat werl een schema maar niet aangegeven wat wart is en waar het moet zitten..
 
Back
Top