Calmato

Ik woon in Huissen.. heb ze vandaag weer gebeld en ik moest een mailtje sturen ivm de verzending en dan zouden ze er later deze afgelopen dag op terug komen.. Weer geen mailtje van ze dus morgen weer bellen en dan maar me geld terug vragen want ik word hier echt schijtziek van.. Maarja en dan ? heb wel alle spullen al gekocht om de calmato in elkaar te zetten ?

Kan ik me goed voorstellen, dat jij er doodziek van wordt. De vraag stellen wat ze er denken te doen en vooral rustig blijven, uitleggen dat je graag dat toestel wil hebben omdat je op korte termijn ermee wil vliegen.
Dat ze ook toch wel een naam op te houden hebben.
Zeggen dat je niet boos bent maar uitleggen dat je toch graag je geld retour wil om ergens anders de Calmato te kopen bij een zaak die wel vlot kunnen leveren.

Succes en groetjes,

Ik heb hem nu dus echt binnen.. jaja je zou het niet geloven maar hij is er.. Is er mischien iemand die mij ook kan vertellen of er een propellor bij hoort te zitten want die zit er dus niet bij..

Hoi,

Proficiat !!!!
Bouwen en dan vliegen man.

De maat prop hangt af van de cc. van de motor. Bijvoorbeeld een .46 draait meestal op een 11x6. De spinner is een kwestie van smaak, maar een 50 mm spinner miststaat meestal niet. Moet vaak wel wat op maat gemaakt worden i.v.m. breedte en spoed (6 bijv.)van de prop.
Maar tabellen zijn overal te vinden, ook bij de gebruiksaanwijzing van de motor. Als het om electro gaat dan moeten andere maar even antwoorden.

Ok dit stond al in jouw draadje;
5) andere propellor. De GX-40 motor wordt standaard met 12x6 prop geleverd. Hoewel hij daar prima mee vliegt, is die prop eigenlijk te zwaar voor die motor. Een 11*6 of zelfs 11*5 doet 'm beter tot z'n recht komen. 11*7 mag ook, maar is alweer wat zwaar. Ik vind zelf de APC props fijn (stil), maar in principe is alles goed, als het maar een brandstofprop is. Als je de G-sonic prop van Graupner besteld, hou er dan rekening mee dat je ook het busje moet hebben wat tussen prop en motoras komt. Die kun je los bij Graupner bestellen en hergebruiken. Koop de propellor altijd per 2, er zal er ongetwijfeld eens eentje sneuvelen.

Succes

Goed plan.

Je hebt je toestel en kan aan de slag.
De problemen die jij tegen komt zijn allemaal al vele malen opgelost. Er zijn legioenen met hulpvaardige modelpiloten die je zullen helpen.

Hou ons op de hoogte.

Zo af en toe een foto???

Als er hier toevallig een handleiding in het nederlands is van dit toestel dan hoop ik de link te zien hier.. Want ik ga nu ff lijm,propellor en een lader halen.. Ik hoop dat hier zo een link staat..

Okeey ik heb nu alles gehaald.. maar die lijm kan je dat gewoon laag voor laag doen dus eerst de 1ne lijm erop en dan de andere lijm eroverheen ?? Vind het nogal een ingewikkeld bouwpakket :P
En de handleiding in het engels maakt het er ook niet makkelijker op ;)

Gezien het feit dat je het over lagen hebt; ga ik er vanuit dat je 2 componenten lijm hebt (epoxy).

Dat bestaat uit een deel hars (resin) en een deel harder. Over het algemeen wordt dat 1:1 aangemengt, maar lees even de verpakking of dat voor jouw epoxy ook geld.

Ikzelf gebruik de epoxy van Zap. Die zit in ronde doorzichtige plastic knijpflesjes. Voor gewoon lijmwerk pak ik een schoon A4-tje en trek daar uit beide potjes een even lange en dikke lijn op (je hebt dan dus 2 lijnen naast elkaar). Dat is een makkelijke manier om je epoxy in de juiste verhoudingen te mengen. Dan met een stukje resthout of spateltje de twee delen goed mengen.

Zet op het moment van mengen een kookwekkertje op de 'tijd van de epoxy', dus bv. als je 30 minuten epoxy hebt, zet je je kookwekker zodra je gaat mengen op 30 minuten. Je weet dan wanneer de epoxy is uitgehard.

Als het gemengd is, kun je de lijm gaan aanbrengen. Als het kookwekkertje gaat is het hard, controleer dan ook even of het restmateriaal op je papier ook hard is geworden.

Als je het wilt gebruiken om bv. een vlak brandstofbestendig te maken, is het handig om de flesjes voor het mengen even een tijdje in water te zetten wat net van de kook af is. De Epoxy wordt hierdoor warmer en viscoser (dunner). Als goedkoop alternatief kun je dan reepjes van een schuursponsje knippen en de epoxy daarmee al deppend aanbrengen.

Als je delen uit je engelse handleiding niet snapt, kun je ze ook hier posten, dan vertaal ik ze voor je.

Ik had nog even bij Kyosho gekeken voor een handleiding, maar zie dat die gekken even € 8,50 vragen voor het downloaden van een handleiding.. dat is echt van de ratten besnuffeld :(

Oh; vergeten nog; epoxy is geen lekkere lijm; als je er teveel mee in aanraking komt kun je er op termijn een nare allergie voor ontwikkelen. Dus zorg dat het niet op je vingers etc komt. Gebeurd dat toch, wassen met een goed ontvettende zeep (bv. dreft) en wat schuurmiddel, ik gebruik hier vaak gebruikte koffiedrap voor (uit het filter); dat schuurt de epoxy van je vingers af. Je gereedschap kun je schoonmaken met alcohol of spiritus. Met spiritus kun je ook eventuele overtollige epoxy verwijderen. Gebruik spiritus niet om het van je vingers af te krijgen, je verdund het namelijk met spiritus waardoor het dieper in de huid kan komen.

En dat is natuurlijk niet de nederlandse handleiding :|? Wat betreft delijm 'epoxy' heb ik net de vleugels gelijmt en dus gewoon de lijm op de vleugels gespoten en dat potje per potje.. Maar zoals ik al lees is dat niet de beste oplossing.

Wat staat er precies op het potje?

Epoxy moet je mengen.. anders harden er delen niet uit. Vertel op de club waar je gaat vliegen dat je dit zo gedaan hebt met je vleugel en laat het ding controleren. Ik vrees voor je dat het verstandig zal zijn het geheel weer los te trekken, of aan de buitenzijde te verstevigen met glasmat.

Les 1 in de modelbouw is: heb geduld. Als je niet precies weet hoe iets moet, DOE HET DAN NIET, maar ga eerst uitzoeken hoe het moet. Pas als je weet hoe het moet, ga je het doen.

Hehhe daar ben ik nu ook achter...
Maargoed ik geef het door waneer ik ga vliegen.. Ben nu bezig met de romp, aangezien ik nog niet kan boren :|

Hee Thiemo,

morgenavond op de hei, en de Calmato even meenemen dan kunnen wij je alle ins & outs laten zien van het bouwen van een Calmato.

Grt,
Berto.

Hmm ik zou wel willen maar ik moet om 7 uur beginnen :< volgende week hoop ik wel laat te kunne beginnen en dan kom ik zeker.. tot nu toe moet ik het zelf ff proberen zien te redden..Mocht ik problemen tegen komen dan zet ik ze hier neer..

Verstandig; heb ik nog een tip; als je het hier gepost hebt, wacht dan ook het antwoord af en ga niet zelf iets verzinnen ;)

Doe ik ook niet ;) ben nu bezig met het monteren van de motor.. De servo's heb ik nog niet geplaats aangezien ik hier nog geen boor heb. Dus die servo's komen zo wel. En natuurlijk dat leuke gekloot met de quicklinks :P

Metalen zijn beter.
Maar als het monteren je nu even problemen oplevert dan kun je zolang best de originle gebruiken.

Onze Calmato Sport heeft in de korte tijd van zijn bestaan al dik 4,5 uur gevlogen met de originele.
En om nu te zeggen dat wij er voorzichtig mee omgaan, niet echt............

Onze gewone Calmato heft er meer dan 10 uur mee gevlogen totdat we die opnieuw zijn gaan bespannen, toen heb ik het aangepast.

De Calmato van Gijs vliegt ook al 7 uur rond zonder problemen en die zijn geloof ik ook nog origineel.

Kijk de metalen versie is beter, maar origineel hoeft niet direct tot problemen te lijden.

Back