Calmato

Heb er ff snel 2 genomen..

Foto__s_0051.jpg

Foto__s_0052.jpg

ivm met de staart,ik heb hem gelijmd ook he weet niet of het moet maar voor de zekerheid...
En voorboren,oeps heb ik niet gedaan ik merkte enkel dat de vijzen wat schuin trekken,voor de rest geen probleem :oops: Maar boor de gaten dus maar vooor met een kleinere boor ;)
ps:servo's plaatsen,heb je daar een boor voor nodig?:s
Ik heb gewoon met zo'n scherpe punt en klein gaatje gemaakt en zo de vijzen erin gedraaid(de vijzen draaien zichzelf dus in het hout).Ook had ik op een forum gelezen voor in de gaatjes ca te doen en te laten uitdrogen,dan terug de vijzen erin(dus niet invijzen als de ca niet droog is he....)Ik weet dat het niet nodig is maar dit is voor de zekerheid,zodat de vijzen niet lossen en dus spannen,zo kunnen de servo's niet plots beginnen"zwemmen" in hun voorziene plek.... Ik heb het toch zo gedaan en heb geen enkele servo losgezien. :wink:
mvg sven

arnold remkes zei:
He Tiemo,

Kun je niet wat foto's maken, dat is meteen een leidraad voor anderen!?!?

Klik HIER voor een link met foto's van het afbouwen van dit kistje (wel met eigen motor).

Ik heb overigens alle gaten voorgeboord zoals in de handleiding beschreven!

Ik heb ook een vraagje over de Calmato. Eindelijk maar toch heb ik hem nu bijna in elkaar zitten. Gelukkig weer wat tijd gevonden om ermee bezig te gaan. Nu vraag ik me af of jullie nog tips hebben voor het in laten lopen van de motor. Hebben jullie dit gedaan met de motor al op de Calmato? Hebben jullie dit uberhaupt gedaan? Het gaat om de GX40 motor die erbij zit.
Andere vraag is hoe ik het beste de motor neer kan zetten. Ik heb ergens iets gelezen van een paar graden naar rechts en iets naar onder wijzend... ??

Hallo Roger,

Voor het inlopen is het het makkelijkste als hij al gemonteerd zit, met de juiste prop er op. Dan kun je met je zender het gas regelen. De inloopprocedure staat duidelijk in de handleiding vermeld: Volgens mij de sproeier 2,5 slag open, starten, even warm laten lopen, vol gas geven en dan de sproeier dicht draaien zodat de motor net wel/niet staat te 4-takten (pruttelend geluid), niet vergeten de startplug er af te halen natuurlijk. Op deze manier 1 tankje laten draaien en bij de eerste vluchten de sproeier niet al te dicht zetten, maar een beetje rijk laten lopen.

Als het goed is zit de motor al een beetje naar rechts en naar onderen als je hem monteert, dus daar hoef je theoretisch zelf niets aan te doen.

Nou hij is gelukkig bijna klaar :D
Alleen nog ff de servo's aansluiten en de quicklinks erop zetten en dan is die klaar om te vliegen :D
Ben er echt trots op en hoop er zeker veel plezier van te hebben.. Ook probeer ik op de woensdag en donderdag zo te regelen dat ik 1 van die dagen laat kan beginnen met werken zodat ik gezellig kan vliegen.. Ennuh Benno, thnx voor je moeite!!

Ps: ik heb zo het idee dat de gloeiplug niet wilt opladen, aangezien het lampje op de adapter niet brand..?

@tiemoderksen:
Zelf heb ik niet die schroeven erin gezet, ik heb een stukje van de folie aan de bovenkant en onderkant van de stabilo weggesneden en die stabilo vervolgens met E-poxy vastgelijmt in de staart. Niet dat die schroeven er zo uit vallen, maar lijmen leek me een beter idee, als je het toch vast moet zetten ;)

Marc Wubbema zei:
@tiemoderksen:
Zelf heb ik niet die schroeven erin gezet, ik heb een stukje van de folie aan de bovenkant en onderkant van de stabilo weggesneden en die stabilo vervolgens met E-poxy vastgelijmt in de staart. Niet dat die schroeven er zo uit vallen, maar lijmen leek me een beter idee, als je het toch vast moet zetten ;)
Toch zou ik die schroeven er toch echt inzetten aangezien schroeven toch wat meer kunnen hebben dan alleen lijm tijdens een crash.

Heb je enig idee hoe goed mijn stabilo vast zit? Waar de stabilo in de staart zit, heb ik alle folie aan de bovenkant en onderkant weggehaald, vervolgens het hele zooitje in de staart gelijmt.

Nu wil je zeggen dat ie met 2 schroeven beter vast zit dan de hele oppervlakte die in de staart zit vastlijmen aan de staart?

Of wil jij zeggen dat je je vleugel niet gelijmt hebt, maar vastgezet met 3 of 4 schroeven? hehe ;)

Marc Wubbema zei:
@tiemoderksen:

wow dan krijg je mijn staart zeker niet los...
ik heb het goed gelijmd met epoxy+2vijzen erin....

mvg sven

Het stabilo zou ik sowieso lijmen zoals hier beschreven, dus folie van het stabilo verwijderen op de plek waar je een lijmverbinding wilt hebben.

Om het recht te krijgen, is het handig om eerst de vleugel op de romp af te monteren en het toestel dan op even hoge blokken zetten, 2 onder de vleugel en 2 onder het stabilo.

Als het stabilo goed verlijmd is, zijn de schroeven niet strikt nodig maar doen ze geen kwaad. Het is wel een extra borging.

Voorboren en dan de schroeven indraaien, uitdraaien, schoonmaken met spiritus, door de epoxy halen en indraaien.

Dat, of inschroeven, uitschroeven, dunne CA in het schroefgat, laten drogen, inschroeven.

De gloeiplug? Als je die bedoelt, moet je een plugstekker erop zetten die aangesloten is op een 2Volt Accu, zoals dit, alleen is hier de plug en accu samengevoegd:
glowstart.jpg

Deze kun je opladen met de bijgeleverde lader, hij bijvoorbeeld hobby-in kunnen ze je zo een plugstekker + 2 volt accu + oplader ervoor leveren.

Als deze erop zit, en aangesloten op een accu dan gaat de plug gloeien, en kun je de motor starten. Zodra de motor gestart is kun je dan de plugkabel eraf halen omdat hij zelf wel blijft gloeien als hij eenmaal draait (en de plug niet stuk is natuurlijk ;)) Pas wel op voor je vingers als je dat doet, die prop kan je lelijk bezeren (ervaring! :( )

Propellors zijn vingerkillers.

Ga nooit met een aantal mensen eromheen staan om wat te buurten tijdens het inlopen enz. maar doe dit met iemand die er verstand van heeft en in alle rust. Blijf je tenalle tijden concentreren op die propellor die met zo'n 10.000 toeren ronddraait zoekende wie hij kan raken bij wijze van spreken. Is er een modelvlieger die dat niet aan den lijve heeft ondervonden??.
In een onbewaakt ogenblik wijs je iets aan o.i.d. en "TAK" je hebt beet ( of de propellor) ,maar net hoe je het bekijkt.

Nogmaals voorzichtig en veel succes.

Back