Calmato

Hoe verder...

Ik vlieg nu al bijna twee maanden met een EasyStar om te kijken of na het rondscheuren met autootjes (1:10/1:8/1:5) in een grote zandbak de vonk van het vliegen oversloeg. *pats* Verkocht... ;) Na eerst wat geoefend te hebben op de sim de eerste week waat spektaculaire nose-in landingen in de klei gemaakt maar nu is het vliegen kinderspel. Zelfs bij windkracht 4 met een digitale camera aan boord is het nog te doen (plaatjes hier en hier). Maar de EasyStar is niet gemaakt voor het betere vliegwerk en ik heb weinig behoefte om de vleugels te modificeren voor meer controle. Die blijft dus puur voor luchtfoto's maken. :yes:

In de zoektocht naar wat anders wat leuk is om meer ervaring op te doen als rookie, staat de Calmato ook op de lijst met kanshebbers. Ondanks de folie die nogal eens loslaat denk ik toch dat de Calmato ten opzicht van snellere modellen een goede keuze is. Mijn voorkeur gaat uit naar een Calmato 1400EP omdat de vliegtijden voor brandstof in Heemskerk (ben sinds kort lid :thumbsup:) beperkt zijn en ik soms "even tussendoor" wil vliegen op een veldje zonder veel rompslomp en geluidsproductie. ;)

Omdat in dit draadje net zo slap geluld wordt als ons draadje van de offroadclub, stel ik mijn vraag hier maar. ;) Moet ik kiezen voor een hoog- of laagdekker? Een hoogdekker is wat stabieler maar de laagdekker vind ik wat mooier.

Als je al overweg kunt met de Easystar ga dan lekker voor de Calmato Sport :D

Op dit moment bij verspagert modelbouw: calmato sport incl. brushlessmotor 129.95
Bij de modelbouwwinkel om de hoek (RC Speedworld) kost-ie € 139,00 maar vanwege het autoracen en clublidmaatschap (en support van de lokale winkel ;)) krijg ik 10% korting en kost dan dus zelfs iets minder. :D

Als regelaar zat ik te denken aan een Graupner 70A Brushless en als LiPo een Graupner LiPo 3S/3400mAh. Ik ben niet Graupner-minded maar heb daar heel goede ervaringen mee. :yes:

Nu een grote groep offroad-rijders gaat vliegen, is de eigenaar ook over en gaat nu dus vliegtuigen verkopen. De Easystars was de eerste stap, maar meer zal ongetwijfeld volgen. :lol:

Laatst bewerkt:
Benno.. Weet jij toevallig nog waar jij die ontvanger toen had gehaald? Ik hou het waarschijnelijk nog 1x bij een normale calmato, nou kan ik er 1 voor 190 euro krijgen met servo's erin maar geen ontvanger.

Neee, Tiemo bedoelt echt Benno ;-)

Maar ehhh Tiemo wat ben je nu moeilijk aan het doen?!?!?! ga gewoon naar een modelbouwshop en koop daar en ontvanger en klaar!!!!!!!

Zij kunnen je best een ontvanger verkopen die werkt.

wat voor Prop heb je op je Calmato Sport

Ola, misschien niet helemaal het juiste draadje, maar misschien dan toch weer wel... :???:

Als beginner ben ik maar netjes begonnen om een P47 Razorback van GP in elkaar aan het zetten, maar gezien dat dit nog wel even tot na de zomer duurt heb ik een ARF gekocht. Logisch natuurlijk want met het lekkere weer wil je niks anders dan lekker buiten spelen... ehh.. ik bedoel vliegen natuurlijk.

Naar huis met een Calmato Sport om mijn vliegbrevet te halen en dan weet ik gelijk hoe een laagdekker vliegtuig vliegt. Handig voor straks met de P47.

Nu heb ik op het moment een SuperTigre .42 moter 6,55cc Nitro motor erin hangen. Dit is een 2de hands motortje dat ik gekregen heb wat het prima doet. Afgelopen weekend is het vliegtuig voor het eerst de lucht in gegaan en vliegt super stabiel met een 11x6 prop. Alleen een beetje langzaam voor mijn smaak ;) Daarom wil ik een andere prop erop zetten. Nu werd er door een modelbouw winkel in Amsterdam een 10x7 aangeraden om het max uit het motor te halen.

Mijn grote vraag dan is ook wat voor Prop heb je op je Calmato Sport zitten met wat voor motor en waarom?

Berto ik was afgelopen week in duitsland en daar heb ik een aantal foto´s gemaakt die jij ook wel mooi zou vinden. Probeer ze zo snel mogelijk te plaatsen.

heb nu al 2 vluchten erop zitten met de calmato sport en vind het fantastisch!
heb er een 11x6 prop op zitten en vliegt (naar mijn gevoel toch) zaalig...

geluk dat ik fms heb om toch wat de landingen te oefenen want deze zijn toch niet makkelijk (ben dan ook helemaal alleen begonnen zonder club en hulp van buitenaf, eerst elektro en dan nu nitro...)

hoeveel % nitro zit er best in de benzine voor de OS 40 (6,5cc) motor? ik heb voorlopig een mengsel van Tornado met maar 1% nitro in, is dit ok?

binnenkort weer vliegende :) Heb een (alweer) een calmato
Alleen nog kleine dingetjes veranderen eraan zoals metalen kwiklinks.

Btw hier zijn de foto's:
1213124409-570.jpg

12131246050.jpg

1213124658-990.jpg

1213124719-980.jpg

Laatst bewerkt:
Hee Tiemo,

Woensdag ook weer van de partij :thumbsup:

Mooi man en je hebt zeker teveel gemist.

Zeker neem ik dat mee.. Woensdag 25 graden :)
En Berto ik weet wat ik heb gemist heb gister bijgepraat met Benno, waaronder die landing waar het gas open bleef staan "applaus" :)

Ik heb alleen 1 probleem. Nadat ik ben verhuist ben ik bepaalde dingen vergeten mee te nemen :( heeft iemand morgen mischien nog 2 ringetjes voor de vleugels (voor onder de schroeven) En wat kan ik voor 1x gebruiken om me batterij + ontvanger in te wikkelen ?

Back