Calmatow 'eigen' ontwerp sleper

Discussie in 'Sleepvliegtuigen' gestart door ruud01, 14 mrt 2017.

  1. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Ongeveer 1,5 jaar geleden ben ik begonnen met het Cad tekenen van een uitvergrote versie van de wel bekende Calmato. Omdat ik totaal geen verstand had van Cad tekenen ging dit met veel vallen en opstaan. Maar na vele uren achter de computer toch tot een resultaat gekomen wat richting de CNC machine kon. Na het frezen van de onderdelen ben ik begonnen aan het model te bouwen en kwam al snel achter de nodige problemen die ik tijdens het tekenen niet voorzien had. gelukkig was dit allemaal op te lossen met wat zaag en schuur werk. Ook was het model met een vleugel uit een stuk (225cm span is meer dan mijn bouw kamer hoog is kwam ik achter). allemaal qua bouw nog niet super maar ik ben trots op wat ik allemaal geleerd heb en het model vliegt en hoe! een basic trainer van 225cm span met een AXI F3A motor jeti spin 99 regelaar en 10s accu. samen goed voor bijna 3kw. en dat in een model van 5kg. Slepen van een 4 meter zwever rond de 5kg is rond half gas en gaat met zoveel gemak. Het grootste wat ik toe nou toe gesleept heb is 6.20 meter en 10kg met een goede zweef en sleep pilot is dit te doen maar is ongeveer de max.
    Het model is naast het slepen een speeltje om mee vliegen kunstvlucht gaat leuk en starten en landen is zeer zeer makkelijk door het lage gewicht.

    Door dit succes en met de nieuwe kennis opzak ben ik begonnen om het model overnieuw te ontwerpen en weer te bouwen. dit keer met als doel een dusdanige hoge bouw kwaliteit dat ik het model ook als CNC kit kan leveren aan andere mensen. Onder tussen is het teken en bouw werk klaar en het 'productie' model heeft gevlogen. Dit model heeft de vleugel in 2 delen voor het gemak met bouwen en vervoeren
    Je hebt geen figuurzaag meer nodig tijdens de bouw een hele stap voorwaarts in mijn teken kennis.

    Voor mensen die het model met een brandstof motor willen vliegen heb ik een romp gemaakt met een aangepaste neus voor motoren tot +-1200 gram.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    In de volgende post zal ik foto's van de bouw plaatsen.
    Als mensen interesse hebben in de kit is het makkelijkste mij even een PB te sturen.
     
    Laatst bewerkt: 15 mrt 2017
    Andrey, serge pot, Justus en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Bouw van de romp.
    De romp word in twee delen gebouwd als beide delen klaar zijn worden deze aan elkaar gelijmd

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De neus van de romp is voorzien van een groot luik om de accu makkelijk te kunnen plaatsen. om toch genoeg stevigheid in de neus te houden word er met de accu plaat en de bodem van de romp een box gemaakt. deze zorgt voor genoeg stijfheid in de neus. Ook is er al rekening gehouden voor de sleephaak servo in het een na achterste spant.

    [​IMG]

    De achter kant van de romp is erg open gehouden om gewicht te besparen. hierdoor worden de hoogte en richtingsroer servo's in de staart geplaatst wat gewicht bespaart en de stuur stangen makkelijk en spelingsvrij maken. De bovenkant van de romp is dicht gehouden omdat met intensie sleep gebruik hier vaak de sleeplijnen tegen aankomen en op deze manier geen schade aan de romp komt.
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  3. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    De vleugel is een klassieke houtbouw vleugel. Alleen is de balsa vulling tussen de hoofdliggers vervangen door een triplex plaat met sleuven waar de ribben komen. op deze manier is er minimaal meet werk nodig voor de bouw van de vleugel.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    serge pot en ISOLA2 vinden dit leuk.
  4. Emanuel

    Emanuel

    Lid geworden:
    9 feb 2011
    Berichten:
    1.731
    Locatie:
    Waalwijk
    Ziet er erg goed uit Ruud. Zal ook een fijne kist zijn om vliegles mee te geven.
     
  5. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    het leuke is dat Ruud nog niet met zijn eigen creatie heeft gevlogen.... de eer van de eerste vluchten is aan mij geweest :D

    De Calmatow is zeker een fijne les kist, enorm stabiel en voorspelbaar, mooi stal-gedrag, starten en landen is echt makkelijk.... je mag wel een keer komen voelen hoor !

    voor les vliegen zou je met een berg minder vermogen uit kunnen, kleinere prop er op....
     
    Tug.NL vindt dit leuk.
  6. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Stabilo ook afneembaar te maken?
    Past in een kleine auto?
     
  7. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.869
    Locatie:
    Velserbroek
    je bent modelbouwer of je bent ARF vlieger... :D alles is te maken, maar out-of-the-box is het gewoon fixed...
     
  8. hoeby

    hoeby

    Lid geworden:
    20 jun 2010
    Berichten:
    979
    Mooi ontworpen.
    wel rare website waar je het model kan verkrijgen.
    foam to air. Volgens mij zit er weinig foam in het model
     
  9. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    Winfied zijn eerste CNC machine kon alleen depron frezen. Hij is dus ook begonnen met foam (depron) indoor modellen, hieruit is de naam foam2air ontstaan.
    Sinds hij een nieuwe CNC machine heeft kan hij alle materialen frezen maar de naam is gebleven.
     
    Tug.NL en wvr vinden dit leuk.
  10. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik heb hier een Calmato hoogdekker.
    Een oude kist die ik opgelapt heb.
    Met de bedoeling zwevers tot 2kg te slepen.
    Ik heb hem uitgerust met een motor met een vermogen van 770 watt.
    Deze week de eerste proefvluchten gedaan.
    Schroef 11-6 en batterij turnegie 4s 4000ma.
    Vliegt uitstekend autonoom maar bij het slepen ontbreekt het hem aan power.
    Zou dit op te lossen vallen met een schroef van 12- 6 of 13- 6.
    Graag advies.

    Motor D3548-5
    770watt
    ESC 70A
    Regelaar 100A
    Lipo 4s 4000ma

    Het kan moeilijk aan de vliegeigenschappen liggen want zonder zweeftoestel aan zijn staart vliegt de kist outstanding.
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.694
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Volgens mij is je prop te klein. Kun je de stroom (kort!) meten bij volgas, terwijl het model op de grond staat?
    Denk dat dit in de buurt van de 50A moet uitkomen. Zo niet, meer diameter op de prop.
    Wat je nodig hebt is een max. vliegsnelheid van 10% boven de prettige sleepsnelheid.
    Dus je gaat voor de max. propdiameter bij de spoed die je de juiste vliegsnelheid geeft.
     
  12. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.065
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    Gezien het aantal cellen en het opgegeven vermogen van de motor ben ik het eens met Bruno dat de stroom zo rond de 50 ampère uit moet komen (even daargelaten dat HK vaak optimistisch is over het vermogen).

    Waar ik ook wel benieuwd naar ben is het eigen gewicht van de Calmato. 4S kan, maar is zeker niet riant om zwevers tot 2 kg te slepen. Maar liever rustig en realistisch omhoog dan dat lelijke verticale "takelen"o_O
     
  13. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Even naar de basis, om nog te kunnen slepen met een beetje marge heb je voor motorkist en zwever samen minimaal 150W/kg nodig.

    Met deze prop en goede lipo´s zit je rond de 600W. Bij oudere lipo´s natuurlijk minder.
    600W / 150W/kg = 4kg.
    De Calmato zal grofweg 3kg wegen.
    Dat betekent dat je een zwever van (4kg-3kg=) 1 kg nog comfortabel kunt slepen, daarboven moeten beide piloten goed op elkaar ingespeeld zijn en erg netjes sturen, met een behoorlijk vlakke klimhoek.

    Met een 12x7 en ongeveer 800W zal het een stuk beter gaan. En als de motor gewoon voorop in de open lucht hangt heeft hij daar geen moeite mee.
    Een goede prop zal ook helpen, ik heb goede ervaringen met Xoar en Fiala. Eventueel kan APC-Electric ook.

    Groetjes,
    Gerben
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  14. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Dat is een erg mooie kist!! Het is dat ik al zo'n grote bovendekker heb... :)

    Een beetje off-topic, maar ik zie dat je / jullie ook een laagdekker Puma hebben getekend en te koop aanbieden als kit. Kan ik daar ergens een bouwdraadje of wat meer info / ervaringen o.i.d. over vinden?
     
  15. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    ik had ze gezien, en dat ziet er erg goed uit, vandaar ook mijn interesse naar vliegervaringen, fimpje o.i.d. :)
     
  17. ruud01

    ruud01

    Lid geworden:
    7 aug 2003
    Berichten:
    369
    bij ons op de club vliegen er een aantal rond.
    Ik kan wel even kijken om een filmpje te maken.
    Of je kan altijd langs komen om te kijken
     
  18. aurectar

    aurectar

    Lid geworden:
    16 dec 2007
    Berichten:
    2.462
    Locatie:
    Kortrijk
    Ik doe binnen afzienbare tijd een nieuwe test met een prop van 12-6 af 13-6.
    Ik heb de stroomsterkte gemeten vol gas (11-6) en ik heb een waarde van 37A.

    De zwever die ik er aan hang weegt 1500gr.
    Het betreft een Astroflight Monterey.
     
    Laatst bewerkt: 22 jun 2017
  19. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    36A is minder als verwacht. Misschien kv van de motor iets lager dan aangegeven, of de lipo een beetje 'tam'.
    Anyway een grotere prop zal helpen.

    Maar je hebt wat meer spoed nodig, om te zorgen dat je op vliegsnelheid nog voldoende trekkracht overhoudt.
    Een 13x6 trekt misschien statisch iets harder (ook niet altijd het geval), maar op vliegsnelheid zeker minder dan een 12x7 a 12x8.
    Met te weinig 'pitchspeed' heb je een sleper waarmee je of vlak met redelijk snelheid kunt vliegen maar niet omhoog kunt, of heel dicht tegen de overtreksnelheid moet vliegen om trekkracht te hebben om omhoog te komen. Is erg oncomfortabel slepen kan ik je uit ervaring vertellen.

    Groetjes,
    Gerben
     
    ron van sommeren en wvr vinden dit leuk.
  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Want spanning en Kv hebben grotere invloed op motorstroom dan men doorgaans aan neemt.

    Stroom is evenredig met kwadraat van spanning.
    Halve spanning geeft kwart stroom.
    10% lagere spanning geeft 20% minder stroom. Handige tabel.

    En stroom is evenredig met Kv³.
    Halve Kv geeft achtste stroom.
    10% lagere Kv geeft 30% minder stroom.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina