camber,caster,toe-uitspoor

Kan iemand me wat helpen en begin niet te lullen over de zoekfunctie want die heb ik gebruikt alsook op het internet gekeken.
Als ik sommige pagina's op het internet mag geloven moet de voorkant( in de rijrichting gezien) van mijn voorwielen naar binnen wijzen.
Als ik foto's bekijk van onroadwagens en het is voor onroad te rijden van mij, staat de voorkant van de voorwielen naar buiten.
Hoe moet ik ze nu zetten om maximum grip te hebben zowel voor als achterwielen?
Slijtage kan me niet schelen ik wil grip.
Alvast bedankt en groetjes Kevin.

Ligt er maar net aan wat voor aandrijving je hebt.

Heb je achterwiel aandrijving, zet je je voorwielen iets naar buiten.
Heb je voorwiel aandrijving, zet je je achterwielen iets naar binnen.
Heb je 4wiel aandrijving, zet ze de voorwielen iets naar buiten en achterwielen iets naar binnen.

belgie he waar in belgie zaterdag en zondag klubweekend bij de baanbrekers in ruchpen kom maar kijken als het niet te ver is

groet marcel

maximum grip hhhhmmmmmmmdat willen we allemaal was dat maar zo makelijk er is geen makkelijke uitleg want instant gripafstelling bestaat niet (is al vaker gezegd geloof ik)
bigscale onroad
voorkant toe out (naar buiten toe een beetje )
camber 0 tot -.5

achter toe in (dus naar binnen toe)1 tot 3 graden ligt aan je banden het weer de baan temp en de vering
camber1 tot 2 graden ligt werderom aan de veren en de baan temp

het is moeilijk om je een 100 % afstelling te geven waarom ? nou als je hem vindt geef hem dan aan mij
er komt zoveel bij kijken
begin met je camber en toe uit spoor en de juiste banden zorg dat alles gelijk is zowel links als rechts
let op symptomen wat doet de auto gaat hij je aan de achterkant voorbij bij insturen of wil hij recht door met insturen dat soort dingen

banden het grootste geheim in de 1/5 hier zit de meeste grip in met de juiste banden kom je al een heel end bv harde banden en koud weer zal niet gaan

veren en schokbrekersystemen en olie dit pak je als laatste aan om je ato 100% te krijgen als de rest al voorelkaar is

assy fusee's brengen grip met minder sturen maar kan ook voor achter wielspin zorgen om dat de assy metrische fusse de achterkant wat onrustig maken

stabies aan de voorkant onmisbaar aan de achterkant minder van belang maar toch makkelijk om dat laatste beetje grip te zoeken

remmen ja remmen die brengen toch geen grip in zeker zin niet nee maar vaak zie ik mensen met een goede afstelling achterste voren staan en gaan dan verder afstellen maar als de remmen niet goed staan dan is dat moeilijk rijden want als je instuurt en remt en de achterem staat te strak gaat hij je voorbij en ga je vekeerde dingen denken

kan nog wel even doorgaan maar doe ik niet
het best kan je naar een race track gaan deze mensen weten (vaak) waar ze het over hebben omdat ze altijd opzoek zijn naar het laatste beetje grip en ze zullen je graag helpen zijn namelijk net als de meeste hier hobbydioten
de ene bigscale is de andere niet dit zijn grote autos en met flex in de auto welke je moet meerekenen met de balans dus wat voor je buurman werkt werkt vermoedelijk niet voor jouw

mvg
marcel

Plus dat je veel gevoel moet krijgen met de wagen , je mag dan nog de setup hebben van een toprijder of wie dan ook , als je je vingers niet kan beheersen , kom je nergens .
Gevoel ,dat bereik je alleen door veeeeel te oefenen . je moet het ook een beetje in je hebben zitten natuurlijk .

Laatst bewerkt:
petter kommen we nog kijken zondag klubwedstrijd

marcel van die blauwe truck

groetjes

Helaas ben ik verhindert, zit dan op vliegveld Midden Zeeland voor een evenement, daar het vliegverkeer regelen. Anders was ik zeker wel langsgekomen met m'n zoontje om naar de 'kleine' auto's te kijken

Back