Camber instellen

• Topicstarter Topicstarter Joris
  • Startdatum Startdatum
J

Joris

Guest
hallo,

ik heb sinds kort een TA-04-SS en ik wil t camber gaan instellen.
Nu zag ik bij PKracing een camber gauge, voor €13,-( zie de link)

http://www.pkracing.nl/Zoek/zoekframeset.html

nu vroeg ik mij af, of het een goede camber insteller is?
En ik heb wel disc wielen maar die zijn natuurlijk niet helemaal vlak. Hoe kan ik dit oplossen? ik vind het namelijk een beetje zonde om van die dure set-up wielen te kopen.

zijn er dus nog andere tips hoe ik makkelijk het camber kan instellen??

Je link is een verkeerde, maar ik denk dat ik weet wat je bedoelt. Is een prima ding, gebruik ik zelf ook, kan gewoon met disc-velgen gebruikt worden. Wil je echt tot op de nanomillimeter nauwkeurig, dan koop je een Hudy setje...

oh lekker blond weer van die link, heb niet gecontroleerd.

dit is wel de goede link :

http://www.pkracing.nl/camberplaat.html

ik hoef niet precies op de nanomillimeter nauwkeurig, ga toch in de beginnersklasse rijden
(in midwoud) Dus dat kleine beetje afwijking ;)

ik zou toch oppassen met iets te kopen wat te goedkoop oogt.....

Laatst iemand die geen 150 Euro overhad voor een huddy set-up tool en dus ook iets gelijkwaardigs maar veel goedkopers gekocht had.
zijn auto afgesteld, hij stond perfect!.... althans volgens zijn afstel setje.
Op het circuit gedraagde de auto zich afgrijselijk...
Na deze auto in een huddy gehangen te hebben en goed af te stellen (hij stond behoorlijk scheef) reed de wagen weer behoorlijk.....

Dus straks heb jij een goeie tool denk je, je stelt je auto af, die rijdt vervolgens belabberd maar omdat hij recht staat volgens jouw meetbankje blijf je er dus zo mee rijden.............

Aan de andere kant, zo n cambergauge meet de stand van de wielen onafhakelijk van elkaar, je stelt een hoek in, zorgt ervoor dat deze hoek links en recht gelijk is, klaar is kees. Het is inderdaad geen Hudy, maar je kunt er abslouut wat mee. En 15 euro voor twee stukjes plastic is nog steeds niet heel goedkoop, maar je kunt je er volgens mij geen buil aan vallen.

Dat klopt, en eigenlijk ben ik in mijn verhaal een beetje doorgedraafd.......

Wat wel zo is, het kan zijn (weet ik niet) dat er meer afstel mogelijkheden op zijn auto zitten dan alleen de Camber, en dan heb je een andere tool nodig.....

Althans, een goede rechte geplastificeerde houten plaat (groter dan je auto) en een aluminium hoekprofiel, dan kun je ook aardig je toe-in voor en achter bepalen...........

ik heb een TA-04-SS. Hij heeft redelijk wat instelmogelijkheden. Maar het is niet zo dat mijn auto super perfect afgesteld hoeft te zijn. Ik ga meerijden in een beginnerscup, dus daar zal het niveau niet heel hoog liggen. bovendien ben ik verplicht met een standaard motor te rijden, dus extreem hoge snelheden zullen ook wel uitblijven.

Ik heb vandaag bij MUCO al een camber gauge gehaald van t merk serpent. Ziet er goed uit. Is ook een positief camber indeling gemaakt, weet je dus ook meteen wanneer je auto compleet fout staat. Is wel handig gedaan :)

En t Toe-in kan ik eigenlijk heel makkelijk meten, als ik mijn auto op zijn achterkant zet, staat hij zo goed als op 90C. Dus dan kan ik mijn camber gauge ertegen aanzetten, en dan de 'camber' meten, dit is in het echt dan mijn Toe- in

wacht even dat van dat camber klopt, maar je toe in... als jij je auto omhoog zet, zitten je wielen dan oook op de grond?? zo niet dan meet je dus niet goed

bij camber meten zitten je wielen ook op de grond, en als jij je auto om hooog zet is dat niet zo.

Groet Robo

Ze zijn een fractie van de grond dan.
Hoe moet ik het dan meten? Want op de site van PKracing stond dat je het zo kon meten

Toe in kun je gewoon meten door de auto op de kant te zetten, daarvoor hoeft ie niet op de grond te staan. Is allicht wel nauwkeuriger, maar je kunt wel je toe in aan beide kanten gelijk stellen met dit apparaatje. Nogmaals, het is geen wondermiddel, maar voor het 'ff vlug' werk zeker wel geschikt.

Ik weet dat het geen wonder middel is, maar t verschil tussen +1 en -1 camber kun je er in ieder geval mee meten :)

koop gewoon met de hele club een hudy setje, als je al met 10 man doet kost het je maar 15 euro p.p, en zovaak gebruik je hem toch niet. Bij ons op de club staat er altijd gewoon 1tje, die kan je gewoon even gebruiken als je dat nodig vind.

Dat is een heel goed idee, maar dan moet er wel netjes mee omgegaan worden......
en een hudy past niet op elke auto.....

een 1/8 is toch anders qua wielas maten......

bij ons op de club is ook wel iemand met een hudy ( we rijden allemaal 1/10, omdat we indoor elektro rijden) die kun je wel eens lenen, maar ik heb nu toch dat ging van Serpent al gekocht, waarom dan nog moeilijk doen ;)

Misschien handig om te vermelden als je een hudy setup set wilt gaan kopen.
Bij intermodelbouw is nu de 1/10 set in de aanbieding voor máár €67,- euro!!
Scheelt dus heel veel met het normale bedrag van rond de €120,-
Alleen moet je nog wel zo'n vlak bord kopen met bijbehorende stikkers..of is deze niet nodig????

een vlak boord is wel handig, maar een glasplaat voldoet ook. Ze hebben ook van die hudy platen met maten erop, kan iemand uitleggen wat je daarmee moet doen?

Een vlakke ondergrond heb je zeker nodig, maar een tafel voldoet ook prima. (Die heb je alleen niet altijd bij de hand)
Het hudy bord is veel te duur en de sticker nutteloos.

Oke bedankt.
Dan koop ik gewoon de set zonder een bord erbij te nemen.
Een vlakke ondergrond heb ik genoeg in mijn huis =]

ik zat zelf te denken aan een plexiglasplaatje :) kras en deukvast. Mocht je nl. een keer iets op je mdf plaatje laten vallen, issie mooi krom, of als ie in een beetje vochtige ruimte heeft gelegen is hij ook krom. Daar heeft plexiglas geen last van :)

Back