Camber voor zwever

• Topicstarter Topicstarter Rudy2
  • Startdatum Startdatum
R

Rudy2

Guest
Hallo iedereen,

Op mijn zender T8FG futaba heb ik een instelling voor de camber,kan iemand in het kort uitleggen wat dit juist is ?
Ook butterfly, is dit te remfunctie om 2 flaps naar beneden te kantelen ?

veel dank !

Op pagina 92 van de nederlandse omschrijving van de T8FG staat bij Butterfly:
Deze functie wordt ingezet om het vliegtuig snel af te remmen en in hoogte te laten minderen, door de rolroeren+ camber/rem flaps uit te zetten. Dit werkt buitengewoon efficient; geeft een lage landingssnelheid en geeft meer lift bij het centrum van de veugel, waardoor er langzamer gevlogen kan worden.

Zie ook: http://airtoimedia.nl/Web/Upload/Corrien/Handleidingen_Robbe-Futaba/T8FG-handleiding.pdf

Dus volgens mij zit je aardig in de richting.

Hallo iedereen,

Op mijn zender T8FG futaba heb ik een instelling voor de camber,kan iemand in het kort uitleggen wat dit juist is ?
Ook butterfly, is dit te remfunctie om 2 flaps naar beneden te kantelen ?

veel dank !

butterfly word gevormd door de rolroeren die omhoog gaan en de flaps (middenstukken) gaan naar beneden.
zo krijg je eigenlijk een volledige achterlijst die opengespreid word.
dit werkt niet alleen vertragend maar laat het toestel echt uit te lucht vallen.
als ik bij mijn cumulus xxl alles opengooi dan kan ik van 50meter hoog en 100meter ver naar nul gaan. (misschien zelfs minder!)
dus per meter dat zak leg ik 2meter in de lengte af.
dit is leuk als je doellandingen wil maken.
dan vlieg je, en op het laatst vol de remmen in :)

camber weet ik zelf niet wat het is...
maar slimmere mensen komen dit nog uitleggen!

'Camber' is niets meer of minder dan de vorm van het vleugelprofiel.

Trekt men een lijn van het midden van de voorlijst naar de achterlijst dan spreekt men over het bovenste deel van de "upper camber" en over het onderste deel van de "lower camber" het totaal is dus het vleugelprofiel.

Met de camber-functie zal men dus waarschijnlijk de flap-functie bedoelen omdat men hiermee het vleugelprofiel veranderd, maar zeker weten doe ik dit niet.

Harry

Camber is het verstellen van de gehele achterlijst. Bij meer camber, gaan zowel de rolroeren als de welfkleppen omlaag, zo krijgt de vleugel als het ware een boller profiel voor lagere vliegsnelheden, bijvoorbeeld om een klein belletje mee te kunnen pakken.

Groet,
Gerben

'Camber' is engels voor 'Welving'.
Het slaat op de maximale uitwijking die de skeletlij maakt ten opzichte van de koorde.
Zie Vleugelprofiel - Wikipedia

Een symmetrisch profiel heeft een camber van 0.
Over het algemeen hebben profielen met meer welving een hogere maximale liftcoefficiënt (zijn dus geschikt voor eel langzaam vliegen), ten koste van wat meer profielweerstand bij zeer lage liftcoefficient (bij snel vliegen).
Dus: als je snel vliegt wil je weinig camber en als je langzaam vliegt juist veel camber.
Wat je dus eigenlijk wilt is de camber tijdens het vliegen verstellen, en dat kun je dus doen door je flaps èn je rolroeren samen iets omhoog of omlaag te verstellen en zo iets minder respectievelijk meer camber te verkrijgen. Het is natuurlijk wel een beetje een paardemiddel met zo'n scherpe knikin je profiel, maar bij kleine hoeken (enkele graden) werkt het prima.

Bij landen werkt het helemaal goed omdat je dan juist blij bent met extra weerstand. Door de flaps flink omlaag te zetten (veel camber), bv. 60 graden, kan dat deel van de vleugel veel lift leveren en doet dat met enorm veel weerstand. Je kunt dus langzaam vliegen (door de hoge camer) en je glijhoek is vrij steil (door de hoge weerstand). Perfect!
Dat zelfde zou je ook met de rolroeren kunnen doen, alleen wordt daarmee het model wel slecht bestuurbaar. Daarom worden de rolroeren vaak iets omhoog gezet (negatieve camber). Hierdoor worden de buitenste delen van de vleugel bij een kleinere invalshoek aangestroomd en zullen dus niet overtrekken. Doordat de stroming op de tips blijft aanliggen blijft het model luisteren naar de rolroeren. Die combinatie van flaps omlaag en rolroeren omhoog wordt 'butterfly' genoemd, of 'crow brake'.
Overigens moet je ook aardig wat down meemixen als je de flaps zo ver omlaag zet.
Succes

Back