Camera aan boord.

Heren, ik heb een vraagje,

Ik wil graag een camera op mijn helicopter maken zodat ik lekker ver kan vliegen en op een beeldscherm mee kan kijken wat ik aan het doen ben zegmaar.

Nu heb ik her en der gelezen dat de flycamone3 niet echt wat is qua bereik, dus heb ik even verder gezocht en wil graag jullie mening over het volgende setje. Ik vlieg met 2,4ghz dus heb ik video spul genomen van 1,2ghz, als dit niet goed is hoor ik het graag.

Qty. Item Name Unit Total

1,2 Ghz Video Reciever - Lawmate
€49.00 €49.00

1000 mw 1,2 Ghz Video Transmitter - High Power - Lawmate
€59.00 €59.00

Pan/Tilt with servos CCD Killer CMOS camera mounted

• Video Type - NTSC

€60.00 €60.00
Als ik dit erop zet, kan ik dan bijvoorbeeld met mijn laptop meekijken wat ik aan het doen ben?
En volgens mij ben ik ook nog en knopje ofzo nodig om de cam te kunnen besturen.

Graag uw advies of ik goed bezig ben en of het qua prijs ook in orde is.

Alsvast bedankt!

Je wil gaan heli vliegen EN een camera bedienen? Heb je 3 duimen? ;)
Ik zou de cam gewoon statisch op je heli bouwen als ik jou was.
Dit is blijkbaar een goede shop: Hobby Wireless - FPV Store - The Best in Wireless System
1.2Ghz is in gebruik door luchtvaart dus pas daarmee op, zeker met 1 watt zenders.
500mW is al heel wat, voor jou is 100mW of zelfs 10mW al genoeg denk ik.
Wil je een hele goede cam, dan is de SN777 een goede keuze door zijn erg goede contrast regeling,
daarbij zal de grond niet zomaar gitzwart worden als het een zonnige dag is.

Ik heb robert al een PBtje gestuurd over deze tak van modelvliegen,
dit soort topics behoeft een eigen FPV afdeling op ons forum,
ik begin ze steeds meer tegen te komen hier. ;)

Ik denk dat als je echt rond wilt kijken je beter een fpv bril erbij kan kopen, en anders gewoon statisch maken zoals sven al zegt

Dus je wilt je heli die buiten je zichtsveld vliegt gaan besturen vanaf een beeldscherm?
Als je camera even boven de horizon kijkt ben je de heli zo kwijt volgens mij... Heb je ervaring met dit soort zaken?

Gr, Roy

Ik vraag het me zelf ook af, hoe FPV vliegt.
Zelf ben ik bezig met voorbereidingen op fixed wing FPV vliegen, met OSD.
Ik heb het idee dat dan het videogame "Instinct" het over neemt.
Bij een vaste vleugel is dat nog enigszins vergevings gezind,
maar een heli is en blijft een bezem op je vinger balanceren.
Het zal vast niet zo log en sierlijk reageren als een willekeurige videogame heli.

Het "washout" effect is geloof ik bij de sony SN777 camera erg minimaal,
dus het horizon effect zal wel meevallen.

Nee ik heb hier absoluut geen ervaring mee, maar het is iets dat me gewoon erg gaaf lijkt, of het uberhaupt wil om puur op camera te vliegen vraag ik me ook af, maar er is maar 1 manier om erachter te komen toch?

Wat ik me meer afvraag is watvoor zender en dan met name frequentie kan ik het beste nemen? ik vlieg met 2,4 dus volgens mij kan ik de video dan niet op 2,4 doen. 1,2 schijnt in gebruik te zijn door luchtvaart, wat voor gevolgen heeft dit voor mijn gebruik?

Het maakt me niet zoveel uit, zolang het maar een flink bereik heeft, het is zo'n zonde als het me straks lukt om op cam te vliegen maar het niet kan ivm bereik.

Wel leuk om te zien dat ik dus niet de enige ben die dit erg interessant vindt.

Je kan wel op 2,4 ghz uitzenden, Er zijn meerdere banden beschikbaar op 2,4 ghz als je het spectrum systeem hebt. Het is niet zoals 35 mhz dat je elkaar echt kan storen

FPV vliegen is cool en helemaal niet zo moeilijk als men denkt,
Bij heli's is het heel belangrijk dat je er al deftig kan mee vliegen,
Als je het de eerste maal doet, vlieg dan eerst met je heli normaal rond om alvast wat op te warmen en warm te lopen.
Als je dan gaat fpv'n zorg er de eerste malen voor dat je een vriend of kennis bij je hebt die jouw heli volgt in de lucht terwijl jij meekijkt van boven.
Ga de eerste malen niet tever weg maar blijf dicht in de buurt, het is even wennen, geloof me en voelt in het begin wat onwennig en raar aan.
eens je dit gewoon bent wordt het een makkie en ben je vertrokken.
Er bestaan ook 2.5 Ghz camera's die naast je 2.4 van je zender helemaal geen storingen kunnen geven.
ik meende te weten dat in België je met max 100Mwatt mog vliegen maar ik kan verkeerd zijn, wat NL betreft heb ik er echt geen flauw benul van
search eens op google naar "fpv flying" je vindt leerstof en ervaringen genoeg om je binnen de kortste tijd meer inzicht te geven.
in duitsland en de de states is het al een nationale hobby geworden.

@ Svn, goed initiatief om het voorstel te doen hier omtrent een sticky topic van te maken ;-)

FPV vliegen is cool en helemaal niet zo moeilijk als men denkt,
Bij heli's is het heel belangrijk dat je er al deftig kan mee vliegen,
Als je het de eerste maal doet, vlieg dan eerst met je heli normaal rond om alvast wat op te warmen en warm te lopen.
Als je dan gaat fpv'n zorg er de eerste malen voor dat je een vriend of kennis bij je hebt die jouw heli volgt in de lucht terwijl jij meekijkt van boven.
Ga de eerste malen niet tever weg maar blijf dicht in de buurt, het is even wennen, geloof me en voelt in het begin wat onwennig en raar aan.
eens je dit gewoon bent wordt het een makkie en ben je vertrokken.
Er bestaan ook 2.5 Ghz camera's die naast je 2.4 van je zender helemaal geen storingen kunnen geven.
ik meende te weten dat in België je met max 100Mwatt mog vliegen maar ik kan verkeerd zijn, wat NL betreft heb ik er echt geen flauw benul van
search eens op google naar "fpv flying" je vindt leerstof en ervaringen genoeg om je binnen de kortste tijd meer inzicht te geven.
in duitsland en de de states is het al een nationale hobby geworden.

@ Svn, goed initiatief om het voorstel te doen hier omtrent een sticky topic van te maken ;-)

wat precies legaal is maakt me niet zoveel uit, ik wil gewoon weten wel zendsysteem ik het beste kan nemen om probleemloos te kunnen vliegen.
Er is zoveel keuze, 500, 900, 1.2, 2.4, 5.2 enzovoort.
Qua mwatts is het volgens mij vrij simpel, des te meer hoe verder je bereik is maar welke frequentie dat is de vraag.

Je kan wel op 2,4 ghz uitzenden, Er zijn meerdere banden beschikbaar op 2,4 ghz als je het spectrum systeem hebt. Het is niet zoals 35 mhz dat je elkaar echt kan storen

Helaas werkt dat niet zo, een luidkeels brullende zender naast de ontvanger met zelfde frequentie van je vliegtuig leggen is vragen om moeilijkheden.
Dit komt omdat je ontvanger dan zijn volume dicht draait om het signaal te kunnen lezen, waardoor dus je echte stuurzender niet meer binnenkomt.

Geen sticky, maar een apart subforum. ;)

Nee ik heb hier absoluut geen ervaring mee, maar het is iets dat me gewoon erg gaaf lijkt, of het uberhaupt wil om puur op camera te vliegen vraag ik me ook af, maar er is maar 1 manier om erachter te komen toch?

Wat ik me meer afvraag is watvoor zender en dan met name frequentie kan ik het beste nemen? ik vlieg met 2,4 dus volgens mij kan ik de video dan niet op 2,4 doen. 1,2 schijnt in gebruik te zijn door luchtvaart, wat voor gevolgen heeft dit voor mijn gebruik?

Het maakt me niet zoveel uit, zolang het maar een flink bereik heeft, het is zo'n zonde als het me straks lukt om op cam te vliegen maar het niet kan ivm bereik.

Wel leuk om te zien dat ik dus niet de enige ben die dit erg interessant vindt.

Als je een realflight simulator hebt dan kan je alvast een beetje oefenen.

Ga je naar de tab: view/camera type/cockpit, en dan zit je ineens in je toestel.
Dit werkt niet bij photofields.

Helaas werkt dat niet zo, een luidkeels brullende zender naast de ontvanger met zelfde frequentie van je vliegtuig leggen is vragen om moeilijkheden.
Dit komt omdat je ontvanger dan zijn volume dicht draait om het signaal te kunnen lezen, waardoor dus je echte stuurzender niet meer binnenkomt.

Ik heb een crash gehad door een 2.4 ghz camera die de beelden naar de laptop stuurde samen met een 2.4 ghz zender voor dit model.

Met een 40mhz zender lukt het wel.
de tijdsvertraging was ongeveer een halve seconde tussen vliegtuig sturen en op de laptop zien.

dit is best moeilijk en je moet rustig en traag je model bewegen,dan gaat het minder snel fout.
de hoogte inschatten is best lastig.

Back