Camera aan de heli

  • Topicstarter Topicstarter Bronny
  • Startdatum Startdatum
B

Bronny

Guest
Ik heb het idee opgevat om foto's te gaan maken met een camera aan een electrische helicopter bevestigd. Ik doe dit als fotograaf en niet als modelbouwer, dus is dit wel mogelijk? Hiervoor wil ik de canon ixus 950 IS gebruiken, die weegt ongeveer 300 gram. Welke helicopter kan 300 gram tot ongeveer 20 meter tillen en toch bestuurbaar blijven. Mischien zitten er haken en ogen aan waarom het niet zou kunnen of het niet verstandig is, ook dan zou ik het graag horen voordat ik een hoop geld heb uitgegeven.
 
denk dat een 500 size heli (of meer) dan het beste is... en electro omdat je dan minder trillingen hebt.

kun je eigenlijk al heli vliegen?
 
je xou beter een easystar vliegtuig voor foto's kunnen gebruiken! is een goed beginners vliegtuig en krijg een camera wel omhoog.
hij word veel gebruikt voor fotorgafie.
de easystar is een beginners vliegtuig en dus na wat oefening goed te vliegen!
en is ook niet duur!!

en rc heli is erg moeilijk te vliegen! ik heb er zeker een 6 tal maanden overgedaan om een simpel helitje goed onder controlle te krijgen! mischien wel langer!

en als een heli op hoogte is is het nog moeilijker omdat je de heli niet goed meer kan zien , en dus ook niet meer goed op zijn plek houden.

zoek is op het forum op easystar! is veeel info over te vinden!
 
Het gaat er niet echt om dat ie uberhaupt de camera omhoog krijgt denk ik, maar dat hij ook kan vliegen als er een beetje wind staat. Daar zou je denk ik toch minimaal een heli voor moeten kopen die 500mm bladen heeft.

Leren zou niet zo'n probleem moeten zijn, voor een foto hoef je alleen maar te kunnen hoveren.
 
Ik heb het idee opgevat om foto's te gaan maken met een camera aan een electrische helicopter bevestigd. Ik doe dit als fotograaf en niet als modelbouwer, dus is dit wel mogelijk? Hiervoor wil ik de canon ixus 950 IS gebruiken, die weegt ongeveer 300 gram. Welke helicopter kan 300 gram tot ongeveer 20 meter tillen en toch bestuurbaar blijven. Mischien zitten er haken en ogen aan waarom het niet zou kunnen of het niet verstandig is, ook dan zou ik het graag horen voordat ik een hoop geld heb uitgegeven.

Hallo,

Hier een voorbeeld van één van de eerdere experimenten:
T-rex%20fotomount%202.jpg

De eerlijk gebied me te zeggen dat het foto's maken met de heli eigenlijk niet interessant is. Met mijn heli zijn zeker wel foto's gemaakt, echter er is niet één bij die ook commercieel interessant was (zeg maar verkocht is). Alle foto's die commercieel interessant zijn (geweest) zijn zonder uitzondering met de Easystar of EasyGlider (piepschuim vliegtuigen) gemaakt.
Tevens het stukje gevaarzetting. Om met een modelheli in de bebouwde kom te vliegen moet er wel héél wat tegenover staan. Ook met de schuimvliegtuigen moet je ontzettend op je hoede zijn, goed geconcentreerd, en je materiaal tot in de puntjes in orde hebben. Mocht het om wat voor reden alsnog fout gaan dan heb je met een heli echt brokken, het slaat een kind dood bij aanvliegen. Een Easystar (schuim, duwprop dus geen scherpe/harde/draaiende delen) heb je meer kans op géén letsel (een voetbal komt harder aan).
Desondanks is het met onderstaande setup goed mogelijk:
mount%201.jpg

mount%202.jpg

mount%203.jpg

mount%204.jpg

mount%205.jpg


Mijn ervaringen zijn dat je het best kan kijken naar de Logo helikopters van Mikado ( Welcome to Mikado Model Helicopters ). Deze heli's zijn in verhouding tot nagenoeg ieder ander merk verreweg de lichtste heli voor het diskformaat (rotodiameter). Bovendien is het het enige merk wat met de visgraatvertanding werkt, wat zelfs nog minder trilt (en geluid maakt) als iedere andere vorm van vertanding.
Ook een optie is googelen op Maxi Joker.
Voor inspiratie: Montana Aerial Photography - Action Sport, Landscape, Aerial, Real Estate, Stock Photography and more .

Wil je wat ervaringen uitwisselen, of zoek je op korte termijn iemand die je foto's kan maken, kan je mail sturen naar AldertKruims(apestaartje)vanuitdeluchtbekeken.nl .

Succes, en laat ons weten wat het vervolg is

Vriendelijke groeten van Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, dit is al aardig wat informatie, hartelijk dank daarvoor. Ik wil graag tuinen en natuurgebieden fotograferen, gewoon voor mezelf. Een vliegtuigje lijkt me daar te onpraktisch voor. Ik wil de camera in continu opnamemodus zetten (geheugen genoeg), de lucht in opnames maken en de slechte foto's weggooien. Het lijkt me dat dit moet lukken. Als ik het goed heb dan moet de diameter van de rotorbladen minimaal 500mm zijn. Hoef ik dan nergens anders op te letten. Waarschijnlijk wordt het dan een mikado dan vanwege het minder trillen.
 
500mm per blad ;-) dus dan zit je boven de 1m rotordiameter.

denk er wel aan: helivliegen is zeer moeilijk! maar oefening baart kunst. verder is het ook niet het goedkoopst... maarja... als je genoeg geld hebt, dan moet dat geen probleem zijn.

wat ik aanraad, is een klein, goedkoop FP heli'tje kopen om het vliegen mee te leren. als je eenmaal met een kleine FP kan vliegen, kun je overal mee vliegen.
als je wilt leren met zo'n grote heli, dan kun je na elke 1 - 2 crashes net zo veel betalen aan onderdelen, als de aanschaf van een FP.

lees: beginners-guide-een-heli-kopen-hoe-en-wat-en-wel-niet
 
Laatst bewerkt door een moderator:
OK, dit is al aardig wat informatie, hartelijk dank daarvoor. Ik wil graag tuinen en natuurgebieden fotograferen, gewoon voor mezelf. Een vliegtuigje lijkt me daar te onpraktisch voor. Ik wil de camera in continu opnamemodus zetten (geheugen genoeg), de lucht in opnames maken en de slechte foto's weggooien. Het lijkt me dat dit moet lukken. Als ik het goed heb dan moet de diameter van de rotorbladen minimaal 500mm zijn. Hoef ik dan nergens anders op te letten. Waarschijnlijk wordt het dan een mikado dan vanwege het minder trillen.
Persoonlijk denk ik dat je bovenstaande raad betreffende een Easystar niet in de wind moet slaan. In dit draadje zijn waarschijnlijk 90% van de foto's gemaakt met behulp van een Easystar: luchtfoto-s .

Betreffende het idee om een Mikado te kopen... even een paar feiten. Ga maar uit in eerste instantie ca € 1500,- uit te geven voor een sumiere basic setup, basic zender en basic lader/akku's. Als je geen hulp hebt, neem dan ca 2 weken fulltime om internet af te struinen en hem afgesteld te krijgen. Als je durft door te zetten na je eerste 3 vluchten die allen minder dan een halve minuut duren, geresulteerd in een crash... kan je ervan uitgaan dat er nog ca 10 van deze volgen, met een gemiddelde kostenpost per crash van zo'n € 150,- . Dit had je ook kunnen uitgeven aan een leuke DSLR met een aantal fijne lenzen!
Dit is niet om je te ontmoedigen, dit is om je aandacht te krijgen. Ik heb namelijk het idee dat we op het gebied van de heli tegen een blinde muur praten.
Een goede tip voor het helivliegen is een simulator en een zender kopen, en dan oefenen. Of het draadje volgen uit een eerdere link.

Nogmaals... laat je niet ontmoedigen, we zijn (waarschijnlijk) allen zo begonnen, en de meesten die dit lezen zijn er ook gekomen!
Jeff Scholl FAQ over modelheli's en camera's Montana Aerial Photography - Action Sport, Landscape, Aerial, Real Estate, Stock Photography and more .
Kleine quote:
Q. I want to do Aerial Photography from remote helicopters. Where do I start?
A. I get this question all the time. Ironically I received my private pilot's license in 2 months for under $3000. Learning to fly remote helicopters took over a year and $20,000 to achieve fundamental flying skills, (this was before I imagined hanging a camera in the air). What I recommend is a .30/.50 nitro machine to start out with. Burn enough fuel where you are comfortable with all flight orientations. Then upgrade to a .60/.90 machine and practice auto rotations while "getting a feel" for the larger mechanics.


Succes, greetz van Aldert
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nou ja, ik weet inderdaad niet waar ik over spreek, vandaar dat ik hier ook ben. Ik dacht een mikado voor 500 euro te krijgen, zal wel een kleiner model geweest zijn. 1500 euro ga ik echt niet uitgeven. Het is mij om het fotograferen te doen. Is het dus niet te doen om een helicopter van ongeveer 500 euro te kopen een paar dagen te oefenen, er een camera op te monteren en foto´s te maken. Als het niet kan dan houdt het op, dan heb ik in ieder geval geld bespaard door het niet te proberen. Ik zit niet op nog een hobby te wachten:D. Maar zou een vliegtuigje van 500 euro en een paar dagen oefenen wel genoeg zijn om te kunnen fotograferen.
 
RC vliegen is gewoon een volwaardige hobby op zich vind ik.
Met alles wat erbij komt kijken..
Wat jij wilt, en wat ik ook goed kan begrijpen, is relatief eenvoudig je fotografie hobby uitbreiden en een interessante birds-eye view erbij krijgen.
Je zal er echter veel tijd en geld in moeten stoppen om te leren vliegen en op een niveau terecht te komen waar je een foto kunt gaan nemen die jij in je gedachte hebt.
Je moet dus wel een beetje een luchtvaart/techniek freak zijn om daar te komen, anders is het m.i. een kansloze missie en val je met alle respect onder de catagorie "Mag ik ff stuure meneer".

Eric
 
Ik weet bijna 100% zeker dat je voor 500 alleen maar troep kan kopen waar je uiteindelijk niet tevreden mee bent.
 
een mikado heli inderdaad ongeveer 500 euro, voor de bouwdoos.
dan moet er nog een motor, regelaar, lipo, servo's, gyro, rotorbladen en ontvanger bij. en omdat je nog begint moet je ook en zender hebben en een goede lader voor de lipo accu. dan kom je al heel snel aan de 1500 euro
de easystar is dan een flink goedkopere optie maar kost ook flink wat tijd om goed te kunnen besturen, ongeveer een half jaar zou ik zeggen voordat je je uit alle situaties kan redden met een easystar.

voor het vliegen zou ik eigelijk toch een club opzoeken met ervaren vliegers om het goed te leren.

groeten Tom
 
Laat ik er even bijzetten dat die 500 euro troep koopt als je ALLES wil hebben. 500 euro voor een losse heli is wel goed.
 
Ok, dit gaat me allemaal te ver boven de pet:(. Wel jammer, leek me een leuk idee. Ik wil iedereen enorm bedanken voor de bijdrage aan de discussie, het heeft mij zeer goed geholpen. Veel plezier met modelbouwen;).
 
Back
Top