Camera stabilisatie van Multirotorboard

Hallo allen,

Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een camerastabilisatie voor onder mijn heli's en vliegtuigen. Ik heb al verschillende prototypes gemaakt mbv losse gyro's maar daar ben ik niet tevreden over.

Nu zag ik dat er op veel multirotor boards een roll en pitch cameracompensatie op zit.

Mijn vragen aan jullie:
-Wat weten jullie hiervan?
-welk board zou hiervoor geschikt zijn?
-Hoe (elektronisch) zou ik zoiets moeten aansluiten?

Uw hulp wordt gewaardeerd!

nagenoeg ieder flight board met acc sensoren kan je gebruiken voor camera stabilisatie.
Zonder acc sensoren zoals de kk controllers hebben altijd last van drift.
Als je alleen een camera wilt stabiliseren kan je gewoon een multiwii scoren.

Aansluiten is gewoon 2 servo's aansluiten op het bord en evt 1 rx kanaal om de tilt aan te passen.

Dank voor jullie anwoorden. Aangezien ik niet weet of dit project gaat slagen wil ik de kosten laag houden.

Zou dit iets zijn?

Of deze?

Laatst bewerkt:
de onderste (FreeFlight) word niet meer gemaakt, dus valt af. als je er 1 vind is hij toch te duur.. is wel een goede stabilisatie trouwens.. heb hem ook op mijn quad zitten, na even goed instellen (makkelijk) blijft de camera altijd recht... tenzij je loops en flips doet..
voor multiwii zijn er veel opties, die je daar hebt is ook goed..
een beetje zoeken kan nog wat besparen denk ik.

de onderste (FreeFlight) word niet meer gemaakt, dus valt af. als je er 1 vind is hij toch te duur.. is wel een goede stabilisatie trouwens.. heb hem ook op mijn quad zitten, na even goed instellen (makkelijk) blijft de camera altijd recht... tenzij je loops en flips doet..
voor multiwii zijn er veel opties, die je daar hebt is ook goed..
een beetje zoeken kan nog wat besparen denk ik.

Thanx,

Ik heb via ebay zo'n multiwii boardje besteld.

je kan toch de laatste officiele multiwii downloaden en in config.h gimball mode selecteren? (niet geprobeert, maar instelling tegen gekomen tijdens het configureren)

En nieuwsgierig, welk bordje heb je besteld?
ben zelf op zoek naar multiwii alles in een oplossing voor niet te veel.

Ah ok, geen probleem. Om te "Flashen" moet je de code van multiwii uploaden naar de crius light. Meeste mensen gebruiken de arduino software om te compileren en uploaden, daar zijn uitgebreide tutorials van.
Maar de meeste instellingen die niet "live" aan te passen zijn staan in config.h. Daar kan je de modus selecteren. Meestall x quad, + quad, hexa, etc. Maar dus ook gimball modus.
De Mode vind je aan het begin van config.h, dat is zo gevonden. Verder naar onder heb je ook nog dit stuk
Code:
  /***********************          Cam Stabilisation             ***********************/
    /* The following lines apply only for a pitch/roll tilt stabilization system
       Uncomment the first line to activate it */
    //#define SERVO_MIX_TILT              //  Simple CameraGimbal By Bledy http://youtu.be/zKGr6iR54vM
    //#define SERVO_TILT
    #define TILT_PITCH_MIN    1020    //servo travel min, don't set it below 1020
    #define TILT_PITCH_MAX    2000    //servo travel max, max value=2000
    #define TILT_PITCH_MIDDLE 1500    //servo neutral value
    #define TILT_PITCH_PROP   10      //servo proportional (tied to angle) ; can be negative to invert movement
    #define TILT_ROLL_MIN     1020
    #define TILT_ROLL_MAX     2000
    #define TILT_ROLL_MIDDLE  1500
    #define TILT_ROLL_PROP    10

Daar kan je de servo's verder tunen als het nodig is.

Nogmaals, geen ervaring met stabilisatie, maar inmiddels redelijk bekend met de multiwii code.

Het is deze geworden!

Mooi bordje voor die toepassing denk ik. Ga zelf waarschijnlijk voor de crius standard, met mag en bar sensors. Maar dat is om de hele quad te besturen

Ah ok, geen probleem. Om te "Flashen" moet je de code van multiwii uploaden naar de crius light. Meeste mensen gebruiken de arduino software om te compileren en uploaden, daar zijn uitgebreide tutorials van.
Maar de meeste instellingen die niet "live" aan te passen zijn staan in config.h. Daar kan je de modus selecteren. Meestall x quad, + quad, hexa, etc. Maar dus ook gimball modus.
De Mode vind je aan het begin van config.h, dat is zo gevonden. Verder naar onder heb je ook nog dit stuk
Code:
  /***********************          Cam Stabilisation             ***********************/
    /* The following lines apply only for a pitch/roll tilt stabilization system
       Uncomment the first line to activate it */
    //#define SERVO_MIX_TILT              //  Simple CameraGimbal By Bledy http://youtu.be/zKGr6iR54vM
    //#define SERVO_TILT
    #define TILT_PITCH_MIN    1020    //servo travel min, don't set it below 1020
    #define TILT_PITCH_MAX    2000    //servo travel max, max value=2000
    #define TILT_PITCH_MIDDLE 1500    //servo neutral value
    #define TILT_PITCH_PROP   10      //servo proportional (tied to angle) ; can be negative to invert movement
    #define TILT_ROLL_MIN     1020
    #define TILT_ROLL_MAX     2000
    #define TILT_ROLL_MIDDLE  1500
    #define TILT_ROLL_PROP    10
Daar kan je de servo's verder tunen als het nodig is.

Nogmaals, geen ervaring met stabilisatie, maar inmiddels redelijk bekend met de multiwii code.

Mooi bordje voor die toepassing denk ik. Ga zelf waarschijnlijk voor de crius standard, met mag en bar sensors. Maar dat is om de hele quad te besturen

Thanx! Mooi beginnetje voor mij om eens lekker in te duiken. Even wachten tot het bordje er is en dan aan de slag!

grt
Arthur

Back