Canadair CL-415 elektro

Hoi,

Sinds gisterenavond staat er (tot grote vreugde van de wederhelft ) een Aeronaut Canadair CL-415 in m'n woonkamer

Het is een gebruikte kist, model van het welbekende blusvliegtuig, witte uitvoering (meestal zijn ze geel/rood). Ik was er al even mee bezig, achter de schermen wat advies gehad van een paar bekenden hier (T & B bedankt!!! ).

Er zal nog e.e.a. moeten gebeuren voordat ie z'n maiden kan maken, dan waarschijnlijk nog e.e.a. optimaliseren zodat ie helemaal naar m'n zin is. Dat alles hoop ik voor 26 april gedaan te hebben ;)

Aeronaut zei:
Technische Daten:
Spannweite ca. 1.505 mm
Länge ca. 1.043 mm
Tragflächeninhalt ca. 31,60 dm²
Fluggewicht (12 Zellen) ca. 2.150 g

Dat gewicht is een beetje optimistisch. Ik heb 'm zelf niet op de weegschaal gehad, van verkoper volgende info gekregen:
Vleugels met motoren 1,23kg
Romp met wielen 1kg
Lipo accu en regelaar100g

Totaal ongeveer 2330 gram dus. Daarbij was de gebruikte LiPo bijzonder klein en prestaties daarvan ongeschikt om mee te vliegen, toestel zal dus nog iets zwaarder worden. De vorige eigenaar heeft er zelf niet mee gevlogen, alleen gevaren (was een "botenman", had verder ook alleen boten en durfde er niet mee te vliegen).

Vanmiddag wat plaatjes geschoten:

Canadair_tuin_20080113_10.jpg

Canadair_tuin_20080113_04.jpg

Canadair_tuin_20080113_06.jpg

Canadair_tuin_20080113_07.jpg

Canadair_tuin_20080113_08.jpg

Canadair_tuin_20080113_09.jpg

Canadair_tuin_20080113_11.jpg

Canadair_tuin_20080113_12.jpg

Canadair_tuin_20080113_13.jpg

Met een flesje bier, als referentie voor het formaat van het toestel :proost:
Canadair_tuin_20080113_05.jpg

Supermooi!
Ik heb er zelf 1 gemaakt van depron, wel wat kleiner. daar moet ik alleen nog tipdrijvertjes voor maken...

Wat voor motoren heb je erin zitten?

Hee Rob,

dat ziet er echt goed uit :thumbsup:
We zullen hem op de watervliegmeeting zien verschijnen ;-)

Aeronaut Canadair

Hoi,

Ik heb de mijne bijna af en kan jou (als het nodig is) informatie geven over de door mij gekochte motoren, regelaars, propellors en lipo's. Ik heb ivm. met vooral de aandrijving best veel kontakt gehad met Christian Ramoser, je weet wel die Duitser met zijn verstelbare propellors. Ik woon in Eindhoven. In Best woont ook een modelvlieger die zover als ik weet ook met de Canadair bezig is. Dus in ieder geval in de buurt.
Ik lees het wel.
Groetjes, Erik

Mooi toestel die blijkbaar heel erg netjes is afgewerkt. Ook nog eens een origineel kleurenschema en eens iets anders dan de geel rode uitvoering.

Succes ermee

Stevo

Thanks Sietse, heb het topic van je depron uitvoering al eens doorgespit :D
Hieronder wat meer info over de motoren.

@ Berto, kom zeker een keer naar een watervliegmeeting! 26 april is de bedoeling, maar op dit moment worden er vakantieplannen gemaakt voor een voorjaarsweekje Zuid-Frankrijk, zou wel eens kunnen overlappen :( In slechtste geval een ronde later...

@ Stevo, wilde in eerste instantie lever een geel/rode (waar ik vroeger tijdens vakanties in Frankrijk uren voor aan de waterkant zat als er bosbranden waren). Achteraf ben ik ook blij met de witte uitvoering!

Hoi,

Ik heb de mijne bijna af en kan jou (als het nodig is) informatie geven over de door mij gekochte motoren, regelaars, propellors en lipo's. Ik heb ivm. met vooral de aandrijving best veel kontakt gehad met Christian Ramoser, je weet wel die Duitser met zijn verstelbare propellors. Ik woon in Eindhoven. In Best woont ook een modelvlieger die zover als ik weet ook met de Canadair bezig is. Dus in ieder geval in de buurt.
Ik lees het wel.
Groetjes, Erik
Erik,
Heb ooit een topic van je gezien, maar wist niet dat je er nu één aangeschaft had!
Veel gezocht, weinig gevonden, nu blijkt dat er binnen 20 minuten rijden nog 1 of misschien zelfs 2 te vinden zijn :proost:

Heb wat hulp gehad van Theo Coenen, maar ben er nog niet helemaal uit. Verwacht nog wat antwoorden, maar alle info is welkom!
Ik had gedacht dat er de standaard 400 motoren in zouden zitten (vorige eigenaar wist het niet). Heb 'm inmiddels open gehad, er zitten Graupner speed 480 motoren in, zie plaatjes:

motor_met_reducto_01r.jpg

motor_met_reductor_02.jpg

Technische Daten
Nennspannung 7,2 V
Betriebsspannungsbereich 7,2 ... 9,6 V
Leerlaufdrehzahl 17000 min -1
Leerlaufstromaufnahme 1,1 A
Stromaufnahme bei max. Wirkungsgrad 5 A
Blockierstromaufnahme 31 A
Höchster Wirkungsgrad ohne Getriebe 82 %
Gehäuselänge, ohne Welle 47,3 mm
Durchmesser 29,3 mm
Freie Wellenlänge 14 mm
Wellendurchmesser 3,17 mm
Gewicht 105 g
Meer info, Graupner site

Op deze motoren zitten Albatros 4,4:1 vertragingen, kan er weinig over vinden op internet...

Op de foto zie je de 3-blads props, Master Airscrew TB0970 TB2318 (ik denk dat het deze is). Ik heb er ook Graupner Cam props, 23-15cm (9-6", dat is deze) bij gekregen. Weet niet of ze geschikt zijn...
Canadair_tuin_20080113_13.jpg

Regelaar is een IMCS50 LiPo 2-4 cells (deze, meer info bij leverancier), de kan 50Amp aan en piek van 60-65Amp.

LiPo die erbij zat is totaal ongeschikt. Als ik met deze setup begin (400 motoren zijn te licht voor waterstarts, dit zou voldoende moeten zijn ?!?) moet ik nog even op zoek naar een geschikte LiPo....

Ik hoor wel wat je van de (nu ingebouwde) setup denkt... :D

Ik moet nog effe wat info navragen bij een clublid, hij heeft een canadair gebouwt van een tekening van ik geloof de FMT, volgens mij in dezelfde maat als jij nu hebt. Het toestel was te koop, maar of die weg is weet ik eigenlijk niet. Ik zal hem eens vragen welke motoren en props hij gebruikte. Als accu had hij nog "oude" Nimh cellen erin. Wel gebruikte hij al de ramoser "verstel"props.

Kijk 480`s met vertraging zou al wel eens voldoende kunnen zijn om te waterstarten.

Als je nu eens eerst ermee kan vliegen vanaf land dan kun je al redelijk snel bepalen of er voldoende vermogen in zit voor waterstarts.

Ik moet nog effe wat info navragen bij een clublid, hij heeft een canadair gebouwt van een tekening van ik geloof de FMT, volgens mij in dezelfde maat als jij nu hebt. Het toestel was te koop, maar of die weg is weet ik eigenlijk niet. Ik zal hem eens vragen welke motoren en props hij gebruikte. Als accu had hij nog "oude" Nimh cellen erin. Wel gebruikte hij al de ramoser "verstel"props.

Top Theo :thumbsup:
Ik hoor het t.z.t. wel :D Ik heb overigens absoluut niks tegen NiMh cellen, integendeel, ik vlieg er veel mee, als het gewichtsverschil niet te schokkend is, wil ik die best nog overwegen voor de Canadair 8)
Vooralsnog denk ik dat het LiPo gaat worden.

Laatst bewerkt:
Hoi Rob,

Zoals ik al vertelde heb ik uitgebreid kontakt gehad met Chritian Ramoser van Varioprop in Duitsland omdat ik heel graag een links en rechts draaiende prop wilde hebben (en ik zijn propellors heel mooi vind). Ik ben gegaan voor de volgende opstelling: 2 maal Axi 2808/20, 2 maal regelaar van Castle Creation , 3lipo van 3600mah en dus de twee driebladige propellors van varioprop. Dit zou ruim voldoende moeten zijn voor waterstarts. Ik heb dit allemaal (behalve de varioprops) uit de FMT extra 2/2005. Zoals ik al zei, heb ik hem bijna af maar het zal nog wel even duren voor er gevlogen mee kan worden. Ik ben benieuwd.
Groetjes, Erik

OK, heb ook eens op z'n site rondgekeken, mooi spul inderdaad! :D

Ik denk dat je qua motorisering een erg goede keus gemaakt hebt, hier een quote van een ander forum:

Nun zu Deiner Frage. Ich habe das Modell im Urlaub 2 mal gesehen.

Das 1. Modell hatte 2 480er Race mit Getriebe und 10 Zellen und einen Regler. Ich fande diesen Antrieb etwas schwach. Das Modell brauchte mindestens 40 m bis zum abheben, wenn du Scale fligen willst langt´s. Aber nach 5 min. und 2 Starts war der Spaß vorbei.

Das 2. Modell hatte 2 AXI 2808/24 an 3 Lipos 4000 mA/h mit 2 Reglern drin, das war power satt. Nach 5-7m hob das Modell aus dem Wasser ab. Mit diesen Ausstattung hatter er Flugzeiten von rund 10 Minuter und 4-5 Starts!!!
Inmiddels weet ik dat er dus met 480 motoren waterstarts gemaakt worden. Weet echter niet met welke prop, regelaar etc. (capaciteit van motoren goed benut?).

Nog eentje:
Hallo an alle!

Ich glaub´, jetzt sollte ich mich auch mal zu Wort melden; der mit der erwähnten Canadair von Aeronaut, das bin ich...

Die Canadair wird bei mir mit 2 AXI 2814/12 an 10 1950er FAUP betrieben und kommt auf ein Abfluggewicht von rund 2500g.
Beim Bau des Flügels hätte ich wahrscheinlich noch etwas Gewicht einsparen können...
Mit dieser Motorisierung ist die CL-415 nach meiner Ansicht mehr als ausreichend befeuert. Wahrscheinlich dürften zwei AXI 2808 zusammen mit einem leichteren LIPO ausreichen und dabei durch die damit verbundene Gewichtsreduktion zu einem etwas realistischerem Flugbild (und wahrscheinlich auch Flugverhalten) beitragen.

Alles in allem ist diese Canadair ein sehr schönes Modell; man sollte nur etwas Routine, Begeisterung und Ausdauer für den Bau mitbringen.

Grüße aus Graz
wave.gif
,
Rainer
Tja, zou dilemma kunnen zijn, maar ik ga het waarschijnlijk eerst eens met de 480'ers proberen, die zitten er immers in. Upgraden kan altijd nog ;) Eens afwachten wat ik nog aan info van Theo krijg, wellicht nog andere props kiezen. Overbrenging 4,4:1 is forse vertraging. Ideale prop zou wel eens aan de grote kant kunnen zijn (risico op raken water, wat is de diameter van jouw props Erik?)

Moet nog op zoek naar een geschikte ontvanger en accu's. Dan kabelwerk deels vervangen en boel opbouwen. Helaas weinig tijd komende week :rolleyes:

Nog wat plaatjes, vleugel is dus uit 1 stuk, houten ribben, bespannen. Romp is geheel van kunststof.

Canadair_tuin_20080113_01.jpg

Canadair_tuin_20080113_02.jpg

Canadair_tuin_20080113_03.jpg

Zowel drijvers als winglets zijn met kunststof schroeven vastgezet aan de vleugel en kunnen dus relatief eenvoudig verwijdert worden.

Hoi,

De lengte van een blad is 10 centimeter.(maat 6A van varioprop). Ik heb dus een duw- en trekpropellor. De pitch is variabel van 2.5" tot 6.0". Dat zal dus proefondervindelijk vastgesteld moeten worden. Als je gaat moet je zeker met hem gaan praten in Dortmund.

Groetjes, Erik,

OK Erik, redelijke maat, propbladen van mij zijn beiden (zowel 3-blads als 2-blads) 11,5cm, iets groter risico om water te raken dus... :?

Heb even een lijntje getrokken tussen geschatte waterlijn van romp en drijver (gele deel van toestel genomen), ik heb dan nog 35mm ruimte tot prop, bij jou dus ongeveer 50mm.

Heb nog wat plaatjes:

Plaats voor accu (denk ik, zal ik wel achterkomen met balanceren ;))
accuhouder.jpg

Bediening hoogteroer rechts
elevator.jpg

Bediening hoogteroer links + rudder
elevator_rudder.jpg

Aansluiting electra vleugel. Zoals je ziet zit er een Y-kabel tussen de rolroeren, ik ga deze waarschijnlijk separaat aansturen, zodat ik de mogelijkheid heb om flaps te gebruiken. Kist schijnt toch behoorlijk snel te zijn, wellicht kan ik met flaps iets langzamer binnenkomen.
kabels_vleugel.jpg

Motorgondel, kunststof, motorschot is met flink wat epoxy (?) en wat verstevingingsribben vastgezet.
motorhuis.jpg

Onderzijde, extra roer geplaatst, kist schijnt hier voordeel van de hebben.
Moet nog eens nadenken over afdichten van gaten die achterblijven na verwijderen van wielen (of gewoon stukkie tape:confused:)
onderzijde.jpg

De huidige servo's (welke heb jij Erik?)
rudder_elevator_servos.jpg

Toegangsluikje voor servo rolroer
servo_luik.jpg

Aansturing waterroer en bevestiging wielen
Servo_met_roer_besturing.jpg

Aansturing neuswiel (rudder, neuswiel en waterroer zitten dus op 1 servo)
sturen_voorwielen.jpg

Hoi,

Als servo's gebruiik overal de HS 81 van Hitec. Ik heb er voor ieder rolroer één. Ik heb geen flaps ingebouwd en ik heb ook geen waterroer. Ik ga de kist sturen met de motoren. Iedere motor op een apart kanaal en dan mixen. Zeker op het water is dat heel belangrijk omdat het roer niet in de propellorwind zit. Op de grond ga ik hem sturen met het neuswiel.

Ik zou heel graag foto's meesturen maar op de één of andere manier is het mij nog steeds niet gelukt om ze op het forum geplaatst te krijgen. Mogelijk kunnen we een keer afspreken en dan zou je mij kunnen laten zien wat ik fout doe.

Groetjes, Erik.

Hoi Erik,

Ik wil eerst eens gaan vliegen, voordat ik flink ga investeren in bijvoorbeeld borstelloze motoren :D

Dat wil dus ook zeggen dat ik die stuuroptie helaas niet heb (regelen thrustverschil links/rechts), ik werk met motoren met borstels op 1 regelaar :(

Eens kijken hoe ik dat mechanisch op kan lossen. Huidige roer niet echt mooi gemaakt, misschien nog eens wat optimaliseren :twisted:

Hobby lag even stil (griepje), nu even bezig met m'n offroad auto's, binnenkort weer verder met het gevleugelde speeldgoed :mrgreen:
Ik ga een extra ontvanger (Graupner SMC 16 scan) halen, heb een hekel aan wisselen van ontvangers :rolleyes: Dan nog eens nadenken over de accu... 8)

Kwam onderstaande plaatje op website van modelclub Diest tegen.
Welliswaar geen CL-415, maar toch een hele grote grijns op m'n gezicht toen ik dit zag :mrgreen: :thumbsup:

mini-PICT0173.JPG

Hoi,
Ik ben zover dat ik ga beginnen met de afwerking en het kleurenschema. Op dit moment staat er toch te veel water op ons veld om met het landingsgestel te kunnen opstijgen (en te weing als vliegboot). Dus ik heb nog wel even tijd. Jij ook veel succes.
Groetjes, Erik
(en ik blijf het proberen met het plaatsen van foto's)

Hee Erik,

Waar is jullie veld (waar vlieg je normaal?). Ondergelopen veld kan geschikt zijn! Laatst op het forum ergens wat plaatjes voorbij zien komen waar iemand met watervliegen in de wei bezig was 8)

Dat met die plaatjes lossen we wel op! Stuur me via PB even je mailadres, dat werkt wat gemakkelijker, hebben we dadelijk 2 CL-415 topics :mrgreen:

Back