Canadair CL-415

Hallo iedereen,

Ik ben pas begonnen met modelvliegen, in juni 2012 het virus gekregen, en ga hier proberen een overzichtelijk afbouwverslag te geven van de Hobbyking Canadair CL-415. Afbouwverslag omdat het niet echt bouwen is wat je met zo'n pakket doet, naar mijn gevoel dan. Echt een vliegtuig bouwen is iets voor later, nu eerst maar eens kijken of ik dit vliegtuig zonder al te veel problemen afgebouwd krijg.

Eerst een kleine voorgeschiedenis. In juni had mijn broer een helicopter gekocht en omdat het mij ook wel leuk leek om daar mee te vliegen had ik een usb-controller gekocht om te kunnen oefenen op de pc. Na een beetje oefenen naar mijn broer gegaan om met die heli te gaan vliegen. Hij had er ook nog niet mee gevlogen. Ik was er op de pc al achter gekomen dat vliegen met een heli een stuk lastiger is dan met een vliegtuig, dus probeerde ik zo voorzichtig mogelijk te zijn. Mijn broer durfde hem niet eens te besturen na mijn opmerkingen over dat het op de pc al lastig was. Zo gezegd zo gedaan, bij de eerste echte poging gelijk gecrashed. Nog niet eens van de grond gekomen. Dat was dus een fiasco

De zomer gebruikt om te oefenen op de pc en ondertussen heel veel te lezen hier op MBF en op rcgroups.com. Ondertussen was ik veel meer aan het oefenen met vliegtuigen, omdat deze makkelijker waren om te besturen. Dus ben ik mij gaan orienteren op welk vliegtuig ik zou gaan kopen. Aangezien meer-motorigen mijn voorkeur hebben kwam ik uit op de Twinstar 2. Op marktplaats.nl een hele mooie gele gevonden. Dit vliegtuig was perfect om in het echt te oefenen en belangrijke dingen "the-hard-way" te leren (zoals je accu vastleggen met bv klittenband). Gelukkig kan de Twinstar wel een crash hier en daar overleven (secondenlijm en ductape doen wonderen) en heb ik 2 weken geleden 3 vluchten gemaakt zonder crash. 1 vlucht heb ik weten te landen zonder motoren, accu was leeg, en 1 vlucht was zelfs in het donker. Ik had nog wat lampjes van de heli liggen en werd een beetje overmoedig, maar ook die vlucht zonder schade doorgekomen.

Zoals ik al in het begin zei doe ik het samen met mijn broer, hij is ondertussen ook begonnen met oefenen op de pc. Maar het doel is om samen te vliegen dus moest er nog een vliegtuig komen. En ja, meer-motorig ook dit keer want daar zijn mijn broer en ik het over eens. Mijn broer wilde een watervliegtuig en aangezien ik nog niet echt een idee heb van wat mijn volgende gaat worden zijn we daar op zoek naar gegaan. Al snel kwamen we op de CL-415 uit en voor een mooi prijsje bij HK gekocht. Ruim een maand op moeten wachten eer hij was aangekomen maar dankzij die wachttijd heb ik wel 3 goede vluchten met de TS kunnen maken.

Maar de CL-415 is er dus! Het is een erg mooi toestel, btw het is de rood-witte variant. Maar ben wel een beetje teleurgesteld in HK. Ik mis een aantal onderdelen: het waterroer, controlhoorns voor de ailerons, schroeven om de vleugel aan de romp te monteren. Daarnaast was de neus een beetje gedeukt en waren de romphelften een beetje van elkaar gekomen. Geprobeerd deze problemen bij de live-chat van HK aan te kaarten, maar daar werd mijn verbinding constant verbroken. Voor die kleine onderdelen wilde ik niet veel moeite doen, kon ik ook wel zelf oplossen. Dus ik heb wat lijm gepakt en de romp weer aan elkaar gelijmd, nieuwe controlhoorns besteld en de firmware van mijn 9x geflashed en alvast differential throttle ingesteld.

De onderkant heb ik een beetje geprobeerd te verstevigen, ik ga eerst vanaf gras vliegen, met een laagje glasvezelband en daaroverheen een laag "tesa extra Power" tape. Helaas hecht deze combi niet echt goed aan de romp, dus daar kan ik wel wat tips voor gebruiken.

Hierna diende zich al het volgende probleem weer aan. Wat is bouwen toch frustrerend leuk! Ik krijg de motoren niet zomaar op de staafjes hout gemonteerd. Dus op ebay stickmounts besteld en net (tijdens het schrijven van dit verslag) binnengekregen (binnen 4 dagen) dus kan ik de motoren binnenkort er in gaan bouwen. Vraagje: kan ik deze stokjes gewoon met de lijm die bij het vliegtuig zat vastlijmen of met bv secondenlijm?

Ondertussen de winglets aan de vleugels gelijmd en de staart aan de romp. Helaas wilde de staart niet goed vastlijmen met de bijgeleverde lijm en heb er bovenaan in de opening die er nog was wat secondenlijm in gedaan met het resultaat zoals op de foto. Is niet al te best geworden maar het zit in ieder geval vast.

Het is ondertussen al een redelijk verhaal geworden dus laat ik het hier voorlopig even bij. Binnenkort meer...

full
full
full
full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo met Willem

Ik heb deze zomer ook deze kit aangeschaft (ook rood/wit).
helaas was ook mijn kit niet kompleet.
Er zaten er in de doos 2 zakjes tipdrijvers (4 in totaal dus) en ontbrak het zakje met de wingtips en het kielvlak.
(mischien heeft iemand anders dus 2 kielvlakken en geen tipdrijvers)
Klagen per e-mail bij customer service werkt wel maar erg traag.
Ik wacht al 2 maanden op de ontbrekende onderdelen van Hobbyking, zodat de totale levertijd dus naar de 4 maanden gaat, te laat om dit jaar nog te vliegen, dus de bouw gaat naar voorjaar 2013!

Wat betreft lijm moet je oppassen, de twinstar is van elapor wat erg sterk is en te lijmen met secondenlijm.
De canadair is echter van polystyreem wat veel kwetsbaarder is en oplost in secondenlijm en andere agressieve lijm en verf stoffen.
Vanwege het kwetsbare schuim is deze kist ook minder geschikt voor beginners, ik kan nog niet zeggen hoe het vlieggedrag is.
Voor mijn Canadair wil ik hoofdzakelijk 3 lijmsoorten gebruiken:
1) Creation hobbylijm van de Action shop, erg voordelig, 70 cent voor een grote fles.
Wil je plakband op polystyreen plakken dan hecht dat slecht, een goede oplossing om het schuim eerst dun in te smeren met Creation, alternatief is UHU-POR maar creation is goedkoper en werkt beter omdat het dunner is.
De lijm dan even laten drogen en dan het plakband erop, zit muurvast!
2) Belizel PU lijm, dit is een witte bruislijm die goed kiertjes opvult, je hebt maar heel weinig nodig en uitgehard is het goed te schuren en blijft spierwit, nadeel is dat duur is, 5 euro voor een klein tubetje.
3) 30 minuten epoxy voor het vastzetten van de motoren.

De motoren heb ik al gekocht, deze hebben geen stickmount en passen dus niet op de vierkante stokjes in de kit.
Ik ga uit 3 mm liteply (Gamma triplex) 2 motormounts zagen en die vastlijmen op de (ingekorte) stokjes uit de kit.
Hierna dit zodanig monteren dat later de motoren nog los te schroeven zijn.

De regelaars wil ik direkt achter de motoren monteren.
De Regelaars maak ik waterdicht met plastidip, een vloeibaar isolatie middel.
Omdat de kabels van de lipo naar de regelaars een stuk langer worden wil ik extra condensatoren monteren bij de regelaars, dit voorkomt storingen en beschermd de regelaars.

Verder ga ik de linker motor op kanaal 3 en de rechter motor op kanaal 5 zetten, deze samen 100% mixen maar ook mixen met het richtingsroer zodat ik bij het taxien kan sturen met de motoren, dan kan ik het (niet schaal) waterroer dus in de doos laten.

Willem,

Dank je voor jou informatie. 30 minuten epoxy is niet die lijm wat bijgeleverd is, toch? Ik ga dan iig naar de Action om die hobbylijm te halen en dan kijken of ik die 30min epoxy ergens kan krijgen (bouwmarkt ofzo?).

Wat voor schroeven om de vleugels aan de romp te monteren zitten erbij? Zou je me de maten daarvan kunnen geven? Dan kan ik die gaan halen (het is wel zo fijn als de vleugels vast blijven zitten).

De regelaars ga ik ook waterdicht maken met plastidip, gisteren een bus gekocht. Regelaars komen in de romp, voornamelijk omdat ik dat bij de twinstar ook heb en het daar wel goed gaat. Naast het feit dat ze in de romp beter beschermd zijn tegen water. Het zijn 30A regelaars waarmee ik ruim voldoende speelruimte over houd, dus warmte zal niet zo een heel groot probleem worden.

Ik had al gelezen dat het waterroer niet veel nut heeft dus was al van plan om differentiele motorsturing te gaan doen, maar nu ik het roer er niet eens bij heb gekregen kan ik niet veel anders (hoogstens met het luchtroer proberen te sturen).

Ik heb helaas geen wingtips of kielvlak over. Zonder kielvlak is het trouwens wel verdomd lastig om te vliegen :)

Ronald

even een foto gemaakt van het zakje met onderdelen wat bij jou ontbreekt.

full

De boutjes zijn 2 stuks M3 x 35 en 2 stuks M3 x 45
ietste lang is geen probleem
De bijgeleverde lijm (niet op de foto) is een soort UHU POR, dus een dikke versie van de Creation lijm van de Action shop.

Ik gebruik epoxy lijm van Z-poxy, komt van de modelbouwwinkel.
Maar Bizon combi-super lijm (in die dubbelspuit) werkt ook en is overal te koop.

Wat betreft de regelaars.
De afstand tussen motor en Lipo is circa 50 cm.
Dus moet je kabels gaan verlengen.
Elders op dit forum staat dat het verlengen van de kabels van regelaar naar motor problemen kan geven.
Zelf heb ik bij een voorgaand 2 motorig project de kabels tussen Lipe en regelaar verlengd.
Ik heb begrepen dat je dan beter een zwaardere condensator kan monteren.
Ik heb ook voor 30 amp Hobbyking regelaars gekozen omdat ik weet dat de regelaars slecht gekoeld worden vanwege het plastidip

Groeten Willem

Zelf snap ik wel de uitleg over het verlengen van de kabels tussen ESC en motor..
Als je deze verlengd tussen Lipo en ESC zou je moeten condensators plaatsen.
Wat ik mij al die tijd afvraag?, bij mijn P38 waren de kabels tussen ESC en motor niet verlengd, maar wel de V kabel vanaf lipo naar ESC, wel was de kabel voor aan te sluiten op de ontvanger 4 maal omwikkeld op een soort ferriet ring.
Heb nooit een probleem gehad.
Hoe zit dit nu werkelijk? of is hier ook sprake van; oude wijven praat?
Of draagd de ring ook zijn steentje bij.

Lengte is 42 cm, of is er verschil dat het hier twee motoren betreft?

Johan.

Die ferrietring wordt gebruikt als je langere servokabels hebt om storingen naar je antenne te voorkomen.
Is vooral voor 35 Mhz, bij 2,4 Ghz heb je weinig last van storingen.

Een brushless regelaar trekt geen constante stoom maar gebruikt steeds korte stroompulsjes.
Om toch een konstante spanning aan de ingang van de regelaar te hebben heeft iedere regelaar 1 of meer condensators aan de ingangskant.
(condensators dempen spannings pieken)
Als je de kabels verlengd worden de spanningsschommelingen groter en kun je dus beter zwaardere of extra condensators monteren.
Ik heb dus ook een 2 motorige kist met verlengde kabels zonder extra condensatoren, en dat gaat tot nu toe goed.
Maar het wordt niet aanbevolen.

Groeten Willem

Bedankt Willem.

Toen ik nog naar school ging was tv en radio nog met buislampen, de transistor was toen al wel volop de markt aan het veroveren, vandaar de eerste draagbare radio's en betaalbare 2 en 3 kanaal rc besturing van geringe afmeting, daarvoor was het nog echt een bak die je amper goed in je hand kon houden, met een enorme antenne op je rug bevestigd, een condensator werd ons geleerd dat dit te vergelijken was met een waterton, als er een tekort aan water was geeft hij een deel water af, zodat er voldoende door de buis blijft stromen, bij overvloed vult deze zich terug.
Heeft een lipo dan stroom schommelingen tijdens het gebruik.?

Of moet deze dienen om bij elke puls van de ESC voor vol vermogen te zorgen zodat je mooie rechthoekige pulsen hebt,gezien op een osgilescoop en geen afgeronde elipsen, in dat geval begrijp ik de toevoeging van condensatoren.

Sorry, er word wat afgeweken van waarover dit draadje eigenlijk bedoeld is, maar je kan nooit genoeg weten of begrijpen.

Johan.

hierin wordt het uitgelegd:

too long battery wires will kill ESC over time: precautions, solutions & workarounds - RC Groups

en hier

esc-condensator

Verleng je dus de draden tussen ESC en Motor dan is er kans op storing.
Verleng je de draden tussen Lipo en ESC dan worden de condensatoren extra belast.
Omdat de ECS dus geen konstante stroomafname heeft krijg je spanningsschommelingen bij de ingang van de ESC
Hoe langer de kabels hoe sterker de schommelingen
De condensator is dus inderdaad een soort reservoir om deze schommelingen te dempen

Willem,

Dank je voor je uitleg over de ESC's. Ik ga ze waarschijnlijk ook wel plaatsen in de motorpod's. Ik heb ondertussen de servo's 1 keer bespoten met Plastic van Kontakt Chemie, ik ga zo nog een keer inspuiten en dan gok ik dat die iig spatwaterdicht zijn. Als ze onderwater komen zal ik toch wel nog meer moeten laten drogen en dan is de servo's erbij drogen niet zo'n ramp. Dat is ook mijn plan voor de esc's, spatwaterdicht is voldoende. Het is een vliegtuig, geen duikboot ;) Ik heb wel al motormounts gemaakt van wat triplex, de motormounts die ik besteld hadden passen niet in de motorpod.

Daarnaast ben ik nog aan het wachten op de controlhoorns, voor kerst moet ik die wel in huis hebben. Maar ik was genoodzaakt om de tijd die ik had om te bouwen in de Twinstar te steken omdat ik daar afgelopen week een zware crash heb gemaakt en die bij het grofvuil heb kunnen doen. Eerst wel alle onderdelen eruit gestript. Ik had nog een kit liggen, voor reserve-onderdelen, maar nu ben ik die in elkaar aan het bouwen. Omdat ik al weet hoe alles daarbij in elkaar steekt heb ik die na een uur of 3 bouwen alweer bijna vliegklaar. Alle electronica aansluiten en klaar. Hopen dat ik morgen of zaterdag tijd heb om te bouwen aangezien ik met die voorspelde sneeuw van komende nacht en morgen dat wel heel tof lijkt om overheen te vliegen. En zaterdag wordt het droog en niet veel wind.

De Canadair komt wel weer aan de beurt in de kerstvakantie.

Hoe staat het met je Canadair Johan?

Zoals eerder gemeld ontbraken bij mij een paar delen.
HK zou ze nasturen maar toen na 4 maanden er nog niets kwam ben ik gaan vragen.
Nu ze waren dus steeds in bestelling, (of niets aan gedaan???)
1e aktie HK was vergoeding 15 USD, niet geaccepteerd.
2e aktie was dat HK mij het geld terugstuurde van de kit (38USD) en de klacht sloot, maar ik heb de klacht weer geopend.

Nu is erdus een nieuwe kit onderweg, gratis inclusief vezendkosten.
Weet alleen niet hoe het met de douane gaat??

Als het goed is het ik dus straks bijna een complete kist als spare.

Groeten Willem

Als HK zijn werk goed heeft gedaan mag het niets kosten.

Bonnetje van je eerste bestelling en repaired aan toegevoegd, maar ik weet natuurlijk niet of ze daar zo slim zijn.

Toen ik nog verzendingen deed naar niet Eu landen was het altijd gerepareerd, niet een ontvanger heeft ooit last gehad van douane kosten.
Waren wel modeltreintjes, maar reparatie blijft vrij, je hebt er immers al eens invoer rechten op betaald.

Johan.

Willem,

Hoe gaat het met jou CL-415? Ondertussen al de nieuwe kit binnen gekregen?

Afgelopen weekend de laatste hand gelegd aan de mijne, op het wegwerken van de kabels en afstellen na is ie klaar om te vliegen. Heeft wat lang geduurd maar helaas heel weinig tijd gehad de afgelopen maanden. Al met al ben ik er niet ontevreden over, alleen bij de motorgondels is het vastlijmen niet helemaal goed gegaan. Hopelijk zitten ze vast genoeg.
Ik heb wel nog een vraag over de hoogte-servo. Hoe/waar heb jij de kabel laten lopen? Ik heb heb hem nu nog loshangen en laat hem bij de vleugel de romp binnen gaan, maar echt mooi is dit niet.

Hier de foto's

Roerservo:
full
full

Motorgondels:
full
full
full

Overige foto's:
full
full
full

Eindelijk vandaag de eerste vlucht gehad, wat vliegt hij heerlijk:D:D:D
Vanochtend nog wat problemen met de rechter spinner die er af vloog bij meer dan 60% gas, maar die met wat thread locker vast gelijmd.
Daarnet ging het met poging 2 een stuk beter. De props bleven er goed op zitten. Vanaf de grond starten ging niet heel super, maar het grasveld/weiland waar ik in stond was niet echt super. Dus dan maar een handstart. Dook ie gelijk nadat ik hem losliet naar beneden, maar gelukkig had hij toch net genoeg snelheid opgebouwd zodat ik hem omhoog kon krijgen een paar cm boven de grond.
Daarna heerlijk gevlogen, al is hij wel erg gevoelig voor de wind, en landen deed ie heel beheerst. Al met al een geslaagde eerste vlucht:celebrate:

Hier nog een foto van na de landing:
full

Back