Hallo iedereen,
Ik ben pas begonnen met modelvliegen, in juni 2012 het virus gekregen, en ga hier proberen een overzichtelijk afbouwverslag te geven van de Hobbyking Canadair CL-415. Afbouwverslag omdat het niet echt bouwen is wat je met zo'n pakket doet, naar mijn gevoel dan. Echt een vliegtuig bouwen is iets voor later, nu eerst maar eens kijken of ik dit vliegtuig zonder al te veel problemen afgebouwd krijg.
Eerst een kleine voorgeschiedenis. In juni had mijn broer een helicopter gekocht en omdat het mij ook wel leuk leek om daar mee te vliegen had ik een usb-controller gekocht om te kunnen oefenen op de pc. Na een beetje oefenen naar mijn broer gegaan om met die heli te gaan vliegen. Hij had er ook nog niet mee gevlogen. Ik was er op de pc al achter gekomen dat vliegen met een heli een stuk lastiger is dan met een vliegtuig, dus probeerde ik zo voorzichtig mogelijk te zijn. Mijn broer durfde hem niet eens te besturen na mijn opmerkingen over dat het op de pc al lastig was. Zo gezegd zo gedaan, bij de eerste echte poging gelijk gecrashed. Nog niet eens van de grond gekomen. Dat was dus een fiasco
De zomer gebruikt om te oefenen op de pc en ondertussen heel veel te lezen hier op MBF en op rcgroups.com. Ondertussen was ik veel meer aan het oefenen met vliegtuigen, omdat deze makkelijker waren om te besturen. Dus ben ik mij gaan orienteren op welk vliegtuig ik zou gaan kopen. Aangezien meer-motorigen mijn voorkeur hebben kwam ik uit op de Twinstar 2. Op marktplaats.nl een hele mooie gele gevonden. Dit vliegtuig was perfect om in het echt te oefenen en belangrijke dingen "the-hard-way" te leren (zoals je accu vastleggen met bv klittenband). Gelukkig kan de Twinstar wel een crash hier en daar overleven (secondenlijm en ductape doen wonderen) en heb ik 2 weken geleden 3 vluchten gemaakt zonder crash. 1 vlucht heb ik weten te landen zonder motoren, accu was leeg, en 1 vlucht was zelfs in het donker. Ik had nog wat lampjes van de heli liggen en werd een beetje overmoedig, maar ook die vlucht zonder schade doorgekomen.
Zoals ik al in het begin zei doe ik het samen met mijn broer, hij is ondertussen ook begonnen met oefenen op de pc. Maar het doel is om samen te vliegen dus moest er nog een vliegtuig komen. En ja, meer-motorig ook dit keer want daar zijn mijn broer en ik het over eens. Mijn broer wilde een watervliegtuig en aangezien ik nog niet echt een idee heb van wat mijn volgende gaat worden zijn we daar op zoek naar gegaan. Al snel kwamen we op de CL-415 uit en voor een mooi prijsje bij HK gekocht. Ruim een maand op moeten wachten eer hij was aangekomen maar dankzij die wachttijd heb ik wel 3 goede vluchten met de TS kunnen maken.
Maar de CL-415 is er dus! Het is een erg mooi toestel, btw het is de rood-witte variant. Maar ben wel een beetje teleurgesteld in HK. Ik mis een aantal onderdelen: het waterroer, controlhoorns voor de ailerons, schroeven om de vleugel aan de romp te monteren. Daarnaast was de neus een beetje gedeukt en waren de romphelften een beetje van elkaar gekomen. Geprobeerd deze problemen bij de live-chat van HK aan te kaarten, maar daar werd mijn verbinding constant verbroken. Voor die kleine onderdelen wilde ik niet veel moeite doen, kon ik ook wel zelf oplossen. Dus ik heb wat lijm gepakt en de romp weer aan elkaar gelijmd, nieuwe controlhoorns besteld en de firmware van mijn 9x geflashed en alvast differential throttle ingesteld.
De onderkant heb ik een beetje geprobeerd te verstevigen, ik ga eerst vanaf gras vliegen, met een laagje glasvezelband en daaroverheen een laag "tesa extra Power" tape. Helaas hecht deze combi niet echt goed aan de romp, dus daar kan ik wel wat tips voor gebruiken.
Hierna diende zich al het volgende probleem weer aan. Wat is bouwen toch frustrerend leuk! Ik krijg de motoren niet zomaar op de staafjes hout gemonteerd. Dus op ebay stickmounts besteld en net (tijdens het schrijven van dit verslag) binnengekregen (binnen 4 dagen) dus kan ik de motoren binnenkort er in gaan bouwen. Vraagje: kan ik deze stokjes gewoon met de lijm die bij het vliegtuig zat vastlijmen of met bv secondenlijm?
Ondertussen de winglets aan de vleugels gelijmd en de staart aan de romp. Helaas wilde de staart niet goed vastlijmen met de bijgeleverde lijm en heb er bovenaan in de opening die er nog was wat secondenlijm in gedaan met het resultaat zoals op de foto. Is niet al te best geworden maar het zit in ieder geval vast.
Het is ondertussen al een redelijk verhaal geworden dus laat ik het hier voorlopig even bij. Binnenkort meer...
Ik ben pas begonnen met modelvliegen, in juni 2012 het virus gekregen, en ga hier proberen een overzichtelijk afbouwverslag te geven van de Hobbyking Canadair CL-415. Afbouwverslag omdat het niet echt bouwen is wat je met zo'n pakket doet, naar mijn gevoel dan. Echt een vliegtuig bouwen is iets voor later, nu eerst maar eens kijken of ik dit vliegtuig zonder al te veel problemen afgebouwd krijg.
Eerst een kleine voorgeschiedenis. In juni had mijn broer een helicopter gekocht en omdat het mij ook wel leuk leek om daar mee te vliegen had ik een usb-controller gekocht om te kunnen oefenen op de pc. Na een beetje oefenen naar mijn broer gegaan om met die heli te gaan vliegen. Hij had er ook nog niet mee gevlogen. Ik was er op de pc al achter gekomen dat vliegen met een heli een stuk lastiger is dan met een vliegtuig, dus probeerde ik zo voorzichtig mogelijk te zijn. Mijn broer durfde hem niet eens te besturen na mijn opmerkingen over dat het op de pc al lastig was. Zo gezegd zo gedaan, bij de eerste echte poging gelijk gecrashed. Nog niet eens van de grond gekomen. Dat was dus een fiasco
De zomer gebruikt om te oefenen op de pc en ondertussen heel veel te lezen hier op MBF en op rcgroups.com. Ondertussen was ik veel meer aan het oefenen met vliegtuigen, omdat deze makkelijker waren om te besturen. Dus ben ik mij gaan orienteren op welk vliegtuig ik zou gaan kopen. Aangezien meer-motorigen mijn voorkeur hebben kwam ik uit op de Twinstar 2. Op marktplaats.nl een hele mooie gele gevonden. Dit vliegtuig was perfect om in het echt te oefenen en belangrijke dingen "the-hard-way" te leren (zoals je accu vastleggen met bv klittenband). Gelukkig kan de Twinstar wel een crash hier en daar overleven (secondenlijm en ductape doen wonderen) en heb ik 2 weken geleden 3 vluchten gemaakt zonder crash. 1 vlucht heb ik weten te landen zonder motoren, accu was leeg, en 1 vlucht was zelfs in het donker. Ik had nog wat lampjes van de heli liggen en werd een beetje overmoedig, maar ook die vlucht zonder schade doorgekomen.
Zoals ik al in het begin zei doe ik het samen met mijn broer, hij is ondertussen ook begonnen met oefenen op de pc. Maar het doel is om samen te vliegen dus moest er nog een vliegtuig komen. En ja, meer-motorig ook dit keer want daar zijn mijn broer en ik het over eens. Mijn broer wilde een watervliegtuig en aangezien ik nog niet echt een idee heb van wat mijn volgende gaat worden zijn we daar op zoek naar gegaan. Al snel kwamen we op de CL-415 uit en voor een mooi prijsje bij HK gekocht. Ruim een maand op moeten wachten eer hij was aangekomen maar dankzij die wachttijd heb ik wel 3 goede vluchten met de TS kunnen maken.
Maar de CL-415 is er dus! Het is een erg mooi toestel, btw het is de rood-witte variant. Maar ben wel een beetje teleurgesteld in HK. Ik mis een aantal onderdelen: het waterroer, controlhoorns voor de ailerons, schroeven om de vleugel aan de romp te monteren. Daarnaast was de neus een beetje gedeukt en waren de romphelften een beetje van elkaar gekomen. Geprobeerd deze problemen bij de live-chat van HK aan te kaarten, maar daar werd mijn verbinding constant verbroken. Voor die kleine onderdelen wilde ik niet veel moeite doen, kon ik ook wel zelf oplossen. Dus ik heb wat lijm gepakt en de romp weer aan elkaar gelijmd, nieuwe controlhoorns besteld en de firmware van mijn 9x geflashed en alvast differential throttle ingesteld.
De onderkant heb ik een beetje geprobeerd te verstevigen, ik ga eerst vanaf gras vliegen, met een laagje glasvezelband en daaroverheen een laag "tesa extra Power" tape. Helaas hecht deze combi niet echt goed aan de romp, dus daar kan ik wel wat tips voor gebruiken.
Hierna diende zich al het volgende probleem weer aan. Wat is bouwen toch frustrerend leuk! Ik krijg de motoren niet zomaar op de staafjes hout gemonteerd. Dus op ebay stickmounts besteld en net (tijdens het schrijven van dit verslag) binnengekregen (binnen 4 dagen) dus kan ik de motoren binnenkort er in gaan bouwen. Vraagje: kan ik deze stokjes gewoon met de lijm die bij het vliegtuig zat vastlijmen of met bv secondenlijm?
Ondertussen de winglets aan de vleugels gelijmd en de staart aan de romp. Helaas wilde de staart niet goed vastlijmen met de bijgeleverde lijm en heb er bovenaan in de opening die er nog was wat secondenlijm in gedaan met het resultaat zoals op de foto. Is niet al te best geworden maar het zit in ieder geval vast.
Het is ondertussen al een redelijk verhaal geworden dus laat ik het hier voorlopig even bij. Binnenkort meer...
Laatst bewerkt door een moderator: