Canard concept plane

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Fotor, 20 mei 2007.

  1. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik zie maar heel weinig modellen van een canard vleugel. Reden voor mijn om er eens een proberen te bouwen. Ik heb dan zoiets als voorbeeld in mijn hoofd:
    [​IMG]

    Ik denk aan het volgende:
    - depron
    - spanwijdte ca 80 cm
    - vleugelconstructie ala wibros
    - winglets aan de tippen
    - gewicht 400 gram??
    - dit motortje, achterin met duwprop
    - met wielen

    Een eerste hele ruwe schets:
    [​IMG]

    Het motortje is misschien aan de lichte kant, maar op 2 cellen trekt hij ca 200g, moet genoeg zijn om hiermee rondjes te kunnen vliegen. Het hoeft niet vertikaal. Misschien op 3 cellen vliegen.
    Verder wil ik gaan proberen een sturend voorwiel te maken. Dat is natuurlijk helemaal niet nodig, maar gewoon omdat ik wil zien of ik dat simpel, licht en netjes kan maken in een depron model. Kan ik ook eens echt taxien, nog nooit gedaan. Dit zal wel wat hoofdbrekens gaan kosten, maar ik kan het altijd nog skippen.

    Heeft iemand een programmaatje of een vuistregel waarmee ik ruw de positie van het zwaartepunt kan berekenen? Geen idee hoe dat moet liggen bij een canard. Verder naar voren op de vleugel, maar hoeveel?

    Dit idee moet nog wat verder uitkristalliseren, ik begin over een tijdje met bouwen. Ik ben benieuwd of jullie hier ideeen over hebben.
     
  2. barthezzo

    barthezzo Guest

    leuk concept, had ik nog nooit gezien:p
    ben benieuwd naar meer foto's en filmpjes:D
    succes

    Bart(hezzo):p
     
  3. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    op de website van 1 van de clubs waar ik naar toe ga stond een foto van iemand met dat vliegtuig, mischien zie ik em vandaag ;) (zal wel niet) maargoed.
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.816
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik heb een tijdje een Kormoran gehad.

    Origineel voor elektrisch maar omgebouwd naar 1,5cc

    Zie hier:
    Kormoran
     
  5. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Berto, leuke kist!
    Waar het mij om gaat is dat van de vele honderden tekeningen die je voor depron vliegtuigen vindt op internet ik er nog niet een voor een dergelijk vliegtuigje heb gezien. Ik wil zelf ook eens iets ontwerpen, maar dan niet iets wat lijkt op dat wat velen voor mij hebben gedaan. Een canard leek me wel origineel. Kunnen we wel wat creativiteit op botvieren.

    Bart, je moet nog even wachten. Ben nog met wat kleine dingen bezig. Als mijn gedachten over dit project wat uitkristalliseren ga ik bouwen en komen er zeker foto's en een filmpje te staan (ik hoop van een vlucht van meer dan 5 sec :wink: ).
     
  6. Commander Clumsy

    Commander Clumsy

    Lid geworden:
    20 feb 2007
    Berichten:
    1.503
    Locatie:
    Proud of brushless sprouts
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    He, moet dat nou?! Denk ik eens wat origineels te bedenken, hebben anderen het alweer veel mooier gemaakt dan ik ooit zou kunnen bedenken. Wat worden er door die lui van rcgroups toch mooie vliegtuigen gemaakt.
    Nou ja, ik ga er toch wel aan werken. Eens kijken of we hier nog wat ideetjes vandaan kunnen halen. Waarschijnlijk wordt mijn kistje wel een stuk eenvoudiger dan al dit moois.

    Toch bedankt voor de links.
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik ben toch maar aan het bouwen geslagen.
    Als eerste leuke wielkapjes gebouwd uit wat stukjes depron en balsa.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben nu met de vleugels bezig. Dit is een iets verkleinde kopie van een wibros vliegende vleugel.
    [​IMG]
    Eigenwijs onder- en bovenzijde uit een stuk gesneden en nu komt het geheel niet helemaal meer uit. Aan de wortel heb ik een flinke overlap:
    [​IMG]
    Dat is makkelijk op te lossen, maar aan de tippen kom ik een stukkie tekort:
    [​IMG]
    Daar plakken we nog wel een stukje depron netjes tussen. De overlap aan de bovenkant achterlijst is overigens bewust gedaan, kan ik dat mooi precies op maat snijden met de onderkant.

    De links van Commander Clumsy laten prachtige bouwsels zien met mooie ronde vormen en zo. Ik hou het een stuk simpeler met een lekkere vierkante romp. Het gaat me er even om zelf een keer iets gemaakt te hebben. Bovendien mag het niet al te zwaar worden omdat het motortje niet al te sterk is (waarom wil ik dan een stuurbaar voorwiel??).
     
  9. Wubbe

    Wubbe

    Lid geworden:
    22 mrt 2005
    Berichten:
    3.361
    Locatie:
    Haarlem
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Kijk, dat zijn de betere links, daar hebben we wat aan. Thanks Wubbe :pim:

    De oplossing voor het missende stuk aan de vleugeltippen was erg eenvoudig: de tippen zijn iets richting de romp verplaatst :D . Spanwijdte nu 75 cm.
    Vandaag ben ik met de romp begonnen. Eerst een ruwe schets:
    [​IMG]
    Dan op het depron een beetje tekenen en snijden. Alles gaat min of meer uit de losse pols, ik heb geen strak omlijnd plan. Ik ben dan ook erg benieuwd of en zo ja hoe het zal vliegen.
    Status nu:
    [​IMG]
     
  11. christophe

    christophe Guest

    woow man,

    dat blijf ik volgen!
    wat neem je nu van spanwijdte? 80 cm?

    en je romp ziet er vrij dik uit? wat is de dikte?
    ik ben niet benieuwd maar weet toch graag alles.; :oops:


    ik wacht al vol ongeduld op het verder bouwverslag..


    Christophe.
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Spanwijdte was gepland op 80 cm, maar door een foutje heb ik een stukje van de tippen af moeten snijden. Span is nu 75 cm. De romp is op het breedste punt 8 cm, bij de neus 4,5. Is misschien wat breed, maar dan passen de spullen tenminste lekker makkelijk. Alles is niet van tevoren helemaal uitgedacht, onder het bouwen kijk ik wat me mooi lijkt en dat pas ik toe. Ik ben totnutoe wel tevreden over het uiterlijk.

    Vanavond nog wat ijzer aan het buigen geweest voor het landingsgestel en het hoogteroer gesneden. Beide hoogteroervlakken komen op een as die door de romp loopt. In de vlakken frees ik een groef met de dremel waar de as (4mm holle koolstof buis) in valt, dit wordt later met epoxy vastgelijmd. De koolstof staaf gaat later door een aluminium buis lopen.
    [​IMG]

    De motor is in de romp gelijmd. Aan de achterkant van het schotje zitten 2 driehoeksprofieltjes voor wat extra houvast aan de rompwand.
    [​IMG]
     
  13. christophe

    christophe Guest

    ziet er goed uit!

    mischien beter het schotje dat motor houdt wat groter maken en in het depron 2 sleuven maken zodat je het er kan inschuiven , dan heb je al wat meer houvast op de romp. ( tis maar een idee he.)
    verder denk ik dat je gewicht lager zal zijn dan je 400 gram die jij dacht? of heb ik het mis?

    succes verder!
    Christophe
     
  14. Pauls

    Pauls

    Lid geworden:
    21 okt 2006
    Berichten:
    36
    Locatie:
    Nederweert
  15. aviador

    aviador Guest

    Schiet al goed op raymond!
    netjes gebouwd hoor. :D

    maak je ook nog omhoogstaande wing-tips? of gooi je er een ouderwets kielvlak op?

    en volgens mij kom je ver beneden de 400gram uit hoor :wink:
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het worden winglets.
    Gewicht zal denk ik wel onder de 400g worden, maar ik heb wel een accu van 115 gram. Ik zie wel wat het gewicht wordt, heb geen vast streefgewicht.
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Zo, hij heeft gevlogen, maar eerst nog een paar fotootjes.
    Lijmen van een plankje aan het landingsgestel. Dit plankje is vervolgens aan de bodem gelijmd. Het landingsgestel is met een glasmatje aan het plankje gemaakt.
    [​IMG]

    De canard vleugels zijn ook met epoxy aan de koolstof as gelijmd. Ouderwetse legoblokken van ons kind doen hier goed dienst.
    [​IMG]

    De aansturing van het hoogteroer en het neuswiel:
    [​IMG]

    En dit is dan het eindresultaat. De bovenzijde zit om sommige stukken nog provisorisch met plakband vast, wordt nog een keer mooi gemaakt.
    [​IMG]

    Gewicht vliegklaar is 320 gram.

    De eerste vlucht verliep niet helemaal vlekkeloos.
    n3-r-ZXtykk[/media]
    Taxien gaat leuk, maar het landingsgestel is eigenlijk wat te smal, waardoor het vliegtuig wil kantelen bij de bocht om gaan. Startrol was kort, trekkracht en vermogen bij 3 cellen en 7x5 prop is ruim voldoende. Bij het vliegen wilde het vliegtuig juist helemaal niet de bocht om. Als je het vliegtuig scheef legde ging hij gewoon rechtuit. Zelf met 90 graden rolhoek en hoogte wilde hij nog het liefst rechtuit. Uiteindelijk rolde de kist op zijn kop en verdween hij achter een grote schuur. Gas dicht en zoeken maar. Schade was er gelukkig bijna niet. De hoogteroerservo is stuk (paar tandjes weggeslagen bij impact denk ik), verder nauwelijks enige zichtbare schade. Gelukkig hebben de schapen de kist pas laat gespot.

    Ik denk dat het probleem is dat het vliegtuig totaal geen richtingsstabiliteit heeft. Een vliegtuig gaat altijd wat slippen als je hem scheef in de lucht houdt. Bij een 'normaal' vliegtuig zorgt het windhaaneffect van het kielvlak ervoor dat het vliegtuig gaat gieren en dus de bocht om gaat. Door de (te) kleine arm van de winglets en het grote rompoppervlak voor het zwaartepunt blijft deze gierbeweging bij dit vliegtuig achterwege. Dit is mijn theorie, als er andere ideeen zijn hoor ik die heel graag.
    Ik ga langere en grotere winglets aan de vleugels zetten, eens kijken of dat ervoor gaat zorgen dat dit vliegtuigje wel de bocht om wil.

    De gevoelens zijn gemengd, enerzijds opluchting dat de eerste vlucht geen grote crash heeft opgeleverd, anderzijds teleurstelling dat het vliegtuig nog niet vliegt zoals zou moeten. Maar dat zou misschien ook niet helemaal normaal zijn bij de eerste vlucht van mijn allereerste eigen ontwerp.

    Wordt vervolgd.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  18. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    Ziet er echt SUPER uit!

    Mooi gemaakt!

    net filmpje gezien :p

    Leuk he, die schaapjes :p

    maargoed alsnog, mooi gemaakt!
     
  19. aviador

    aviador Guest

    hahaha, geweldig commentaar erbij... net als de schapen :wink:
    jammer dat hij niet zo goed vloog,
    maar het zag er naar uit dat je ook wat teveel uitslagen had op de roertjes.
    klopt het dat hij zo nerveus stuurde?

    ik dnek dat ik ook een landingsgestelletje op mijn canard vliegtuig doe..
    welke (Soort) wieletjes gebruik jij? ze rollen wel goed zo te zien.
     
  20. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    hey volgens mij komt dat slecht de bocht omgaan
    omdat de hoogteroeren niet in de propwash zitten
    ik heb zelf ook al eens een canard ontwerp getest
    maar op een statief
    met een grote ventilator ervoor op vol gas deden die canards eig niks dus mss moet je de canards vergrote?
     

Deel Deze Pagina