Canard concept plane

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Fotor, 20 mei 2007.

  1. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    wel een leuk verslag !!

    iig wil ik ook wel eens bouwen :)

    mja ik denk wel dat da gaat helpen, die grotere winglets

    ik gebruik ongeveer ook zon grote(schat ik) op een klein vliegent delta'tje (Estratos 130gram)
    en daar vliegt ie perfect mee
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dank voor alle leuke reacties! Leuk om te lezen.

    @Oscar: Ik gebruik deze wielen, rollen idd prima op asfalt. Gras hoef je niet te proberen, daar zijn ze veel te klein voor. Uitgeboord naar 2 mm. Ik heb wel hele kleine stukjes rubber moeten gebruiken tussen de wielen en de kapjes, als de wielen de kapjes raken hebben ze heel veel weerstand.
    Uitslagen op rol kunnen denk ik idd wat kleiner, kistje was vrij zenuwachtig op rol.

    @Tomcat: gebrek aan propwash zou geen probleem moeten zijn. Propwash kan handig zijn bij 3D vliegen omdat je dan geen luchtsnelheid hebt, mijn vliegtuig had snelheid zat, dus ook druk op de roeren. Ik had ook wel controle over de pitch. Als ik zo kijk zijn de canards aan de kleine kant, maar ik heb niet het idee gehad gebrek aan pitch autoriteit te hebben. Daar verander ik dus voorlopig nog niets aan.

    Het wordt even wachten op een nieuwe servo. Ik heb niets meer op voorraad, maar er zijn nieuwe servo's onderweg uit Verweggistan (ook wel bekend onder de naam "China").
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Bij een gewone vliegende vleugel zitten de roeren ook niet in de propwash.
    Is het niet een idee om de rolroeren mee te mixen met het hoogteroer?

    wel leuk ding :)
     
  4. Niek

    Niek PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 aug 2002
    Berichten:
    8.779
    Locatie:
    Almere
    Towerpro's? 8 eur en een postzegel vanuit zoetermeer... Hebben ook tandwielsetjes.

    www.rctechnics.eu
     
  5. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Blijven tricky modelletjes en vooral als het nog eigenbouw is ook.

    Btw wel geluk met je crash dat je in hoog gras bent terecht gekomen.

    Ik zou het even ook niet weten met het sturen maar idd ailerons mixen met hoogte is misschien wel een idee ja.

    Of zwaarte punt verder naar achter en hoogte voor iets naar beneden trimmen. misschien dat hij dan sneller om wil.
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik had al de 'elevator to flap' mixer een klein beetje aanstaan, misschien toch wat meer mixen. Maar dat heeft verder niets te maken met het niet de bocht om willen. Als je een model een rolhoek van 30+ graden geeft moet hij in ieder geval de neiging vertonen de hoek om te gaan. Dat doet dit kistje totaal niet. Ik ben er redelijk van overtuigd dat het komt omdat ik voor en achter het zwaartepunt bijna evenveel zijdelings oppervlak heb. Ik ga het eerst zoeken in grotere en langere winglets. Een ding tegelijk veranderen, anders weet je nog niet waar je veranderde vliegeigenschappen vandaan komen. Zwaartepunt hou ik nog even ongeveer gelijk, hij vloog wel en was bestuurbaar over pitch. Wel maak ik iets kleinere uitslagen op de rolroeren.
     
  7. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    kk maar ik heb zeer slecht ervaringen met hoogteroeren vanvoor
     
  8. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, kan wel zijn, maar zoals al eerder gezegd wilde ik mijn eerste eigen ontwerp wat anders laten zijn dan wat velen voor mij al gedaan hebben. En als ik het niet fatsoenlijk vliegend krijg: jammer dan. Ik ga toch wel proberen om er wat vliegbaars van te maken. Hij gaat pas weg als hij kapot gevlogen wordt of als ik hem echt niet goed krijg. Nog even doorzetten....
     
  9. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Opzich moet naar mijn idee een vliegtuig altijd rechtdoor gaan als je alleen stuurt met de ailerons.
    Ailerons zorgen alleen dat ie rolt maar meer ook niet dus je moet altijd met up de bocht nemen.
    Richtingsroer gooie hem wel scheef (valt me op dat flight sims dat niet echt lekker doen)
     
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In het filmpje leek je de controle al voor de start kwijt te zijn.
    De plaats van het zwaartepunt is heel belangrijk bij een canard maar dat wist je misschien al.
    http://sky.prohosting.com/air2/cg_canard.htm
    Voor zover ik weet moet de voor vleugel ook een dragende werking hebben en dat is iets anders als een hoogte roer.
    Misschien een idee om een kleiner gelijkvormig modelletje uit depron te snijden en dat als werp zwevertje uit te testen en te proberen dat stabieler te krijgen.
    Bij verminderen van de snelheid moet de voor vleugel eerder overtrekken waardoor het model gaat duiken en weer snelheid oppakt.
    Ik ben geen expert maar probeer wat mee te denken. :wink:
     
  11. christophe

    christophe Guest


    dat wou ik ook dus net voorstellen.

    maak inderdaad een vleugeltje vooraan met daarop dus je hoogteroer. en geef dan de corrcte maten in in het programma die " cdrom flyer" naar jou linkt.
    zodat je dan het zwaartepunt op de juuiste plek hebt.

    succes.
    Christophe
     
  12. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Voor het bepalen van het zwaartepunt heb ik deze link van Wubbe gebruikt. Zwaartepunt ligt behoorlijk voorlijk, maar dat was te verwachten door idd de lift bijdrage van de voorste vleugeltjes.
    Controle over de pitch was er wel degelijk. Hij was wat nerveus, maar dat komt denk ik ook omdat ik de hele vlucht het gas vol open heb gehad (ik had mijn handen vol aan de andere knuppel). De snelheid was daarom hoog en dat gaf een erg directe respons op het hoogteroer. Ik denk dat het zwaartepunt echt wel 'vliegbaar' is. Volgende keer kijken of ik aan het gas kan denken, valt niet mee op zo'n eerste vlucht met een kistje dat slecht vliegt.

    [edit] zie nu dat de link hetzelfde is.
     
  13. christophe

    christophe Guest

    dit had ik al heeeeeeeeeel lang in men gedachten...

    en toen ik 5 min tijd had:
    [​IMG]
     
  14. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Ja daar daar weet ik ook alles van :wink: :D
    Dat die link hetzelfde was kom ik ook nu pas achter. :)
     
  15. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    @ fotor
    hoe zwaar was je model nu. en welk motortje heb je er voor gebruikt? als ik het goed gezien heb was het een brushless buitenloper van rctechnics.
     
  16. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gewicht is 320 gram, deze motor. Met 3s accu en 7x5 APC prop trekt hij als een speer weg (zie filmpje).
     
  17. arne veenman

    arne veenman

    Lid geworden:
    4 feb 2007
    Berichten:
    444
    Locatie:
    Waddinxveen
    bedankt. weet ik ook weer wat voor motortje ik moet gaan kiezen voor op mijn toekomstige spitfir.
     
  18. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ik heb nieuwe winglets gesneden. De nieuwe lopen ook onder de vleugel en zijn langer en hoger. Al met al flink wat meer oppervlak achter het zwaartepunt. Hieronder de oude en nieuwe naast elkaar:
    [​IMG]

    Op het vliegtuig ziet het er dan als volgt uit:
    [​IMG]
    En nee, het hoogteroer blijft niet zo staan :lol: , nieuwe servo moet ik zo nog monteren.

    Als het morgen een beetje rustig weer is krijgt hij zijn tweede eerste vlucht.
     
  19. barthezzo

    barthezzo Guest

    ik vind het heel leuk gedaan!

    maar ik vind gewoon zelf het model echt niet mooi, het is zooo apart (dat is opzich wel leuk) maar ik vind het gwn niet echt een vliegtuig:p

    succes
     
  20. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Je hoeft het ook niet mooi te vinden hoor! Apart was nu net de bedoeling, iets anders dan wat honderden anderen al gedaan hebben. Tja, en dat dit misschien wat moeilijker fatsoenlijk vliegend is te krijgen, daar zie ik dan maar een uitdaging in ipv een probleem. Ik ben erg benieuwd wat morgen mij nu weer brengt :? .
    Overigens vliegen er wel degelijk zulke vliegtuigen in de rondte, zie bijv de startpost.
     

Deel Deze Pagina