Canard concept plane

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Fotor, 20 mei 2007.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    dat zijn wel mega winglets zeg.... Maar hij ging toch goed rechtdoor? dan zou ik de winglets niet vergroten eigenlijk....
    Maar goed, ik zie hem morgen :). ben benieuwd!
     
  2. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Zo heel af en toe vloog hier wel eens een Canard over. Wel een takke herrie zo'n duwprop.
    Dus 1:1 vliegen ze er ook wel degelijk.

    En je hebt idd gelijk. Dit is een uitdaging en geen probleem. Probleem is er pas als hij echt niet de lucht in komt of blijft.
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    zag er leuk uit! Moet wel vliegen.. jammer dat de wind wat te hard was voor je canard...
     
  4. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Dat zal 'm wel niet in de duwprop gezeten hebben hoor...
    Bart
     
  5. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    In zekere zin wel.
    Bij een duwprop zitten de proptips dicht bij de vleugel of de achterkant van de romp en dat geeft herrie. :wink:
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    klopt, had ik ook bij een vliegende vleugel. wel lache. expres een cd-rommetje met een 7x6 die zo dicht mogelijk langs het randje liep. komt leuk brommend over :). later 2 flinke uitsparingen in de vleugel gemaakt om de prop wat meer vrijheid te geven. Stuk stiller en vloog ook een stuk sneller/zuiniger...
     
  7. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Hij vliegt! En nog best goed ook 8) .

    Ik heb de volgende aanpassingen gedaan:
    - meer elevator -> flaps mix, rolroeren bewegen dus tegengesteld aan hoogteroer mee
    - rolroeruitslagen wat verkleind. Achteraf bleek dit niet nodig. Op high rate met 100% uitslag en 60% expo is hij nog prima te besturen, met bij volle uitslagen belachelijk hoge roll rates.
    - veel expo op het neuswiel voor betere besturing bij hogere snelheden op de grond
    - wat rolroeren meegemixt met het neuswiel om de neiging tot kiepen te verminderen
    - en natuurlijk de grotere winglets

    De eerste poging wilde het kistje niet opstijgen. Dit eindigde in de berm. Ik heb het zwaartepunt geplaatst volgens het programma in de eerder behandelde link. Dit kwam uit op een idioot voorlijke ligging. Dus toch de accu maar wat naar achteren gelegd. Nu wilde hij wel vliegen. Keurige start vanaf het asfalt gemaakt. Vliegen ging prima en het vliegtuig is niet te overtrekken. Gas dicht en vol up levert een hele stabiele en controleerbare glijvlucht op. Bij de landing is het neuswiel wat ingeklapt. Waarschijnlijk is het neuswiel als eerste aan de grond gekomen.
    Vervolgens de accu nog wat verder naar achteren gelegd en een handstart gemaakt, gaat ook goed. Vliegen ging al iets beter. Het vliegtuigje stuurt mooi stabiel in de rondte en is uitstekend controleerbaar. Landen met een reeds ingeklapt neuswiel is niet elegant, maar verliep zonder verdere schade.

    Ik heb het idee dat het zwaartepunt nog wel wat verder naar achteren mag, nog wat verder mee experimenteren. In uitgetrimde toestand staan de voorvleugels nog steeds omhoog te wijzen, deze moeten uiteindelijk naar ongeveer neutraal. Het landingsgestel ga ik eronder uit slopen. Het is me gelukt een op de grond bestuurbaar vliegtuig te maken, daar ging het om. Verder is zo'n landingsgestel best kwetsbaar en weegt het alleen maar. Handstarts gaan prima en landen op gras natuurlijk ook.

    De vluchten zijn gefilmd, maar nu even geen tijd om eea te monteren. Filmpje wordt z.s.m. nabezorgd.

    Ik ben blij :D .
     
  8. christophe

    christophe Guest

    blij te horen dat het gelukt is ! bravo, zo zie je maar dat de aanhouder wint!

    ben wel heel benieuwd naar je filmpje.. :D

    Christophe

    ps;
    als je je onderstel verwijdert, wordt het dan niet oppassen voor de prop? of je moet een inklapbare steken...
     
  9. aviador

    aviador Guest

    heel mooi om te horen!! :D :D

    kan niet wachten om er eens in het echt bij te zijn.
    vloog hij nog een beetje snel (leek op het eerste fimpje wel)? en verticaal?
     
  10. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Christophe, de prop zit met een propsaver gemonteerd. De romp zal aan de achterkant net niet op de grond liggen door de onderkant van de winglets, de rest zal de propsaver op moeten vangen.

    Oscar, hij vloog aardig snel op vol gas, op half gas lekker stevig doortuffen. Niet vertikaal, maar 60 graden komt aardig in de buurt. Motortje was na afloop wel behoorlijk warm maar nog net vast te pakken.
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. christophe

    christophe Guest

    waar? :nooo:


    edit: ok, beetje te snel geweest!
    joepi ! hij vliegt geweldig!
     
  13. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Je bent waarschijnlijk te snel geweest, filmpje was misschien nog in de molen bij youtube. Link werkt nu in elk geval goed.
     
  14. tip

    tip

    Lid geworden:
    9 mrt 2007
    Berichten:
    635
    Locatie:
    Denekamp
    hey leuk vliegtuig :D
    kun je misschien ook tekeningen plaatsen?
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Christophe heeft me dat ook al gevraagd. Als ik binnenkort tijd heb zal ik wat schetsen en maten neerzetten. Een fancy bouwtekening zal het waarschijnlijk niet worden, daarvoor ben ik autocad teveel verleerd.
     
  16. aviador

    aviador Guest

    leuk filmpje hoor!
    vloog erg goed inderdaad, goed bestuurbaar zo te zien.

    En wat is je volgende project? :D :p
     
  17. Igor

    Igor

    Lid geworden:
    19 apr 2007
    Berichten:
    2.083
    Locatie:
    Eindhoven
    ziet er leuk/mooi uit!

    aleen landen nog een beetje moeite, veel suc6!
     
  18. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Draai en een salto? Hmmm roll en looping noemen we zo iets dacht ik :D

    Ziet er leuk uit.
    Je ging het landingsgestel verwijderen maar ik zou hem laten zitten en alleen verbeteren.
    Neuswiel in iedergeval wat hoger dan achter zodat je wat meer achterover staat.
    Gaat de start snelheid misschien iets omlaag.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Ja, kinders hebben soms leuke termen.

    Ik heb ook al gedacht om toch het landingsgestel intact te laten, maar dan met een vast neuswiel. De huidige constructie is wat fragiel. Misschien net als het hoofdlandingsgestel een plaat hout nemen waar een vaste poot aan vast komt. Dan maar niet sturen. Alleen kijken of we hem goed rechtuit kunnen laten rijden. Voordeel van geen landingsgestel is dat je op meer plaatsen kunt vliegen, je hebt niet overal een start/landingsbaan tot je beschikking.
    Neuspoot langer doe ik liever niet, het vliegtuig komt met een vrij lage neusstand naar beneden en wil niet veel afvangen, en dan land je elke keer als eerste op de neuspoot, is niet goed voor de controle van je vliegtuig. Wat waarschijnlijk ook zal helpen is het zwaartepunt nog wat verder naar achteren leggen, ik hoop dan met een iets hogere neusstand binnen te kunnen komen en wat beter af te kunnen vangen.
     
  20. christophe

    christophe Guest

    heb alvast een vooraad depron en UHU por gaan halen...
    nu nog wachten op iemand met tekeningen met wat maten erbij.... :wink: :wink: :D
     

Deel Deze Pagina