Canard concept plane

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Fotor, 20 mei 2007.

  1. Airbus

    Airbus

    Lid geworden:
    29 okt 2004
    Berichten:
    2.135
    Locatie:
    Vlaanderen
    @Fotor
    Word de moter niet te warm, aangezien hij weinig koeling krijgt?
    Wel een zeer leuk projectje :D
    ik heb ook wel intressen in een tekening :p



    hmm... nu nog een dikker profieltje, kan hij wat tammer binne komen :wink:
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Het motortje wordt inderdaad nauwelijks gekoeld. Hij zit achterop op een schotje gemonteerd dus krijgt vrijwel geen verse lucht. Maar de temperatuur blijft binnen limieten.

    Ik heb het landingsgestel toch maar verwijderd. Dit omdat je niet altijd een stuk asfalt in de buurt hebt om te starten en landen. Een stukkie gras lukt altijd wel.
    Het zwaartepunt naar achteren verplaatsen was geen goed idee. Dit leverde een vrijwel onvliegbare kist op. Gelukkig heb ik de boel heel kunnen houden, maar het heeft wel bezwete handen opgeleverd. Met het zwaartepunt in de voor mij meest achterlijke positite waarbij het vliegtuig vliegbaar is, wil hij nog steeds nauwelijk afvangen in de landing. Met gas dicht komt hij vrij steil naar beneden, en tijdens het afronden loopt de snelheid er al dusdanig uit dat hij plat in het gras valt. Probleem is dat de canard eerder dan de hoofdvleugel overtrekt (in de lucht juist een goede eigenschap), dus je kunt niet uitmelken tot de vleugel geen lift meer levert, want voor die tijd zakt de neus al naar de grond. Nose-high landingen gaan denk ik niet lukken met dit kistje.

    Even scannen en dan komen de tekeningen eraan.
     
  3. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Hier zijn ze dan:
    De tekeningen!

    Onder- en zijaanzicht

    Winglet en elevator

    Het onder- en zijaanzicht is schaal 1:2 getekend op A4. Dus als je deze tekening precies op A4 uitprint zou hij schaal 1:2 moeten zijn. De winglet en elevator zijn schaal 1:1. Check met de maten in de tekening of dit na uitprinten klopt.
    De vleugel is afgeleid van de Wibros. Dit is een vliegende vleugel. Dit ontwerp is naar 80% geschaald (dus 80cm spanwijdte). Ik heb de vlakken "2" uit de tekening niet gebruikt om de originele dikteverhouding te houden (een laagje minder depron dan het origineel), maar zoals Airbus al zei kan het misschien geen kwaad alle lagen van de originele Wibros wel te gebruiken om zo een iets dikker profiel te creeren waardoor hij misschien wat langzamer kan vliegen. De vleugel is geheel opgebouwd uit 3mm depron. Ailerons zijn over de hele spanwijdte toegepast, 4 cm lang en 6 mm dik.
    De romp bestaat uit twee zijkanten met daartussen de onderkant geplakt. Alles 6mm depron voor sterkte. De bovenkant valt over de zijkanten en heb ik uit 3mm depron gemaakt. Sommige stukken zitten bij mij vastgelijmd aan de zijkanten voor het verband en 2 stukken van de bovenzijde zijn verwijderbaar om bij de accu en ontvanger te kunnen. In de zijwanden worden uitsparingen gemaakt waar de vleugel doorheen kan. Doe eerst de zijwanden om de vleugel en lijm dan pas de onderkant ertussen, anders krijg je de vleugel niet meer door de gaten of moet je de gaten te groot maken! Vleugel is vastgelijmd aan de romp met hot glue.
    Het neusje bestaat uit 2 3mm zijplaatjes met een stuk 3mm depron eromheen gevouwen. Ik heb de neus los gebouwd zodat deze makkelijk te vervangen is na een ongelukkige landing. De romp kan uiteraard ook uit een stuk gebouwd worden, is mooier maar moeilijker te repareren na een neuslanding.
    Beide hoogteroeren zitten gemonteerd op een 4mm koolstof buis. Aan de binnenkant van de zijwanden heb ik 2 plaatjes hout geplakt die stukjes RVS buis met een binnendiameter van 4 mm op hun plaats houden. Hierdoor wordt de koolstof buis geschoven waaraan de elevators worden geplakt. Gebruik hiervoor epoxy, geen UHU POR. UHU POR is te flexibel en de elevators zullen op de as kunnen draaien. Aan de binnenkant van de romp wordt de koolstof staaf axiaal gefixeerd door er een roerhoorntje omheen te plakken (even met 4mm uitboren). Deze roerhoorn ook met epoxy aan de buis plakken (pas op dat er geen lijm tussen de koolstof buis en de RVS 'bussen' komt!). Fotootje ter verduidelijking:
    [​IMG]
    Het aangegeven zwaartepunt is het meest achterlijke zwaartepunt waarbij ik hem lekker vindt vliegen. Verder naar achteren is niet aan te raden, iets naar voren kan wel.
    Voor de besturing heb ik een elevator->flap mixer gebruikt. Als ik up geef gaat de voorlijst van de elevators omhoog en de beide ailerons gaan ook omhoog.

    Als dingen niet helemaal duidelijk zijn: vragen; of nog beter: zelf iets creatiefs verzinnen! Deze maten en constructies zijn natuurlijk geenszins bindend! Pas alles naar eigen goeddunken aan. Ik vind het al erg leuk dat mijn project mensen heeft geinspireerd om ook zoiets te bouwen.
    Als mensen een canard gaan bouwen op basis van mijn ontwerpje, graag foto's en ervaringen!

    Vandaag op de vliegclub kreeg ik de opmerking dat dit vliegtuigje erg strak vliegt. Leuk om te horen (en ze hebben geen ongelijk 8) ).
     
  4. christophe

    christophe Guest

    fotor,


    welbedankt voor de tekeningen, ik ga jouw project zeker namaken maar mss doe ik wel enige veranderingen.
    toch bedankt dat je de moeite hebt gedaan voor ons om de tekeningen online te zetten , en natuurlijk maak ik foto's als ik eraan begin!


    Christophe.
     
  5. John Tootall

    John Tootall

    Lid geworden:
    27 jul 2006
    Berichten:
    192
    Locatie:
    Noordwijkerhout
    Ach Fotor , de waarheid kan hard zijn , hij vloog bijzonder mooi strak in de rondte 8) 8O 8) en is een
    zeer mooie verschijning in de lucht. Geen één keer hebben we een canard-vliegtuig van depron zien vliegen , maar
    als ze allemaal vliegen als deze , dan kan er nog wel eens een regelrechte depronrage losbarsten :D:D:D

    Groetjes , John (clubgenoot)
     
  6. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Gisteren heb ik wat onboard filmbeelden geschoten (deze week een flycamone aangeschaft, wat een leuk speelgoed :D ). De achteruitblik in de start geeft een beetje het klimvermogen aan: net niet onbeperkt vertikaal.

    PGohFh1c-fA[/media]

    Zijn er nog mensen aan iets soortgelijks begonnen?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  7. aviador

    aviador Guest

    Leuk filmpje geworden raymond!
    Mooi gelukt met de verschillende cameraposities, dat zo'n klein modelletje 3 camera's omhoog krijgt haha.

    maaruh.. dat muziekje kan niet he lol.
     
  8. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Leuk filmpje.
    Crapy muziekje.
    En de 1540kv maakt dus net zo'n herrie :lol:
     
  9. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    best goed gelukt nog idd zeg :).. Maar wat jij voor een muziek heb.... naja, laat maar.... LOL

    Nou wil ik hem toch ook in het echt een keer zien vliegen!
     
  10. tomcat be

    tomcat be

    Lid geworden:
    8 feb 2006
    Berichten:
    362
    Locatie:
    herenthout(belgie) vliegveld: EBZR
    3 camera's???

    is dat niet in 3 verschillende vluchten gefilmd?
     
  11. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Als je 1 camera mee kan nemen (en als je de juiste software beheerst) kun je wel 17 camera's meenemen. Als dan je vlieg accu nog niet leeg is tenminste.....

    Je hebt mensen aan het denken gezet Oscar! :)
     
  12. arthurw

    arthurw

    Lid geworden:
    9 mei 2003
    Berichten:
    376
    Locatie:
    Soest
    Leuk draadje! Ben hierdoor aangestoken om ook een canard te maken, vanwege de beschikbaarheid van de gedetaileerde tekeningen is het de Cody uit een van de eerste postings geworden.

    Het is mijn eerste depron model, maar gezien de prijs van een plaat depron was dat niet zo'n groot risico.

    Alles geplakt, uitgeknipt en vervolgens de delen uitgesneden. Wat een enorme romp - op de club vroegen ze of ik een boot aan het maken was en mijn vriendin vindt hem gewoon erg lelijk. Als ik er zelf naar kijk vind ik ook dat een elegantere romp (zoals die van jou) beter zou zijn geweest, deze geeft ook erg veel weerstand.

    Dit moet hem worden:
    [​IMG]

    Bouwen met UHU POR gaat goed, maar je hebt zo'n tube wel snel leeg bij grote vlakken en dat wachten tot het voorgedroogd is duurt me af en toe te lang...

    Voor het inlijmen van schotjes etc. ben ik uiteindelijk op 'gewone' dikke secondenlijm overgestapt. Het reageert (borrelt) iets maar hard (daardoor?) ook snel uit wat een stevige verbinding geeft.

    Ik zal ook wat plaatjes posten.

    Vraagje - welke goedkope (United Hobbies oid) buitenloper zou hierop passen? 2 of 3 lipos en welke prop? Het origineel vliegt met een 1:4 vertraagde Himax 2025/4200kv motor en een 9 * 6 prop. Gezien de enorme rompdoorsnee lijkt me hoe groter de prop hoe beter?

    Arthur
     
  13. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Himodel 1611Kv draait 8x4.3 GWS. en is goedkoop. 400gram thrust
    Ik denk juist dat je beter op 3S lipo kan gaan vliegen met een kleinere prop omdat het meestal relatief snelle kistjes zijn.
    1611 kan je op 3S een 7x3.5GWS draaien.

    Typhoon series draaien iets grotee props. 6-3D ofzo.
     
  14. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    de landing uit het filmpje lijkt een beetje extreem,
    of zie ik dat nou mis :?
     
  15. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Dit is de manier waarop dit kistje landt. Ik kom aanvliegen met niet al te hoge snelheid (is nog steeds vlot overigens), het hoogteroer zit dan al redelijk tegen stallen aan. Ik heb dus vrijwel geen authoriteit meer over om nog af te vangen. Hij ploft gewoon plat in het gras. Enige manier om wat af te kunnen vangen is met veel hogere snelheid aan te komen vliegen, maar aangezien dat m.i. een grotere kans op schade/crashes geeft geef ik de voorkeur aan deze manier. Werkt prima hoor!
     
  16. Jan Heynen

    Jan Heynen Guest

    Vandaag de eerste maiden van mijn depron canard ! :D :lol:
    Span = 80 cm, canard span = 45cm, gewicht 380 g, brushless 9*6 schroef, 3s lipo 1000, 12 A, stuw = 500 g
    http://home.scarlet.be/~tsd64989/canard1.jpg
    http://home.scarlet.be/~tsd64989/canard2.jpg
    http://home.scarlet.be/~tsd64989/canard3.jpg
    http://home.scarlet.be/~tsd64989/canard4.jpg
    Zweven zonder motor ging perfect, geen enkele correctie nodig (hands off !). Met motor was bijna niet te doen : ging bijna onhoudbaar "pitch up". Dan maar mixer ingezet die down geeft bij motor. Ging reeds een stuk beter, maar pitch controle blijft kritisch. Was vandaag ook wat te veel wind (3a 4 Bft) voor goed in te vliegen, maar dit smaakt naar meer ! Bouwkosten : 3€ voor depron plaat 6 mm, 3 € voor depron 3 mm, voor de rest United Hobbies. Daarnaast nog koolstof buis 6mm door hoofdvleugel, glasvezel buis door canard. Ga nu de motor nog wat downthrust geven voor betere controle. Bij volle gas ook soms geen pitchcontrole meer. Misschien is de glasvezelbuis tog wat te slap. Wordt vervolgd !
     
  17. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Leuk dat er nog iemand is die gewoon zoiets uit de losse hand gebouwd heeft. Zie ik goed dat jij gewoon een vlakke plaat als vleugel hebt?
    Jammer van die te grote pitch-reactie. Ik heb vrijwel geen domping ingebouwd in de motor, mijn canard doet het vrij aardig. Nog even wat experimenteren dus. Laat jij de ailerons ook meesturen met het hoogteroer?
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    jan, misschien dat jouw canard-vleugel/roer wat te groot is? Het lijkt mij dat bij een Canard de grote vleugel het hele toestel moet dragen en dat je dus een klein vleugeltje voor (canard) nodig heb om de pitch te veranderen/regelen. Misschien dat doordat de canardvleugel bij jou zo groot is tov de hoofdvleugel, hij teveel van het dragende vermogen op zich neemt? Kleine uitslagen zijn met een groot oppervlak natuurlijk ook meteen al teveel...

    Probeer anders ook het zwaartepunt wat naar voren te verleggen. Met je zwaartepunt te ver naar achter is hij pitch instabiel. Zit je zwaartepunt te ver naar voren, dan rollen ze meestal veel te snel.
     
  19. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Sietse, bij een canard levert de voorvleugel wel degelijk een deel van de lift. Het zwaartepunt ligt ten opzichte van de hoofdvleugel dan ook achterlijk ver naar voren (interessante woordspeling :) ).
    Het voorstel om het zwaartepunt wat naar voren te verleggen is denk ik wel een goede. Ik heb mijn canard ook gevlogen met het zwaartepunt te ver naar achteren, was niet te besturen. Mijn canard vliegt nu in de rondte met een voorvleugel die in horizontale vlucht al een paar graden up staat.
     
  20. Jan Heynen

    Jan Heynen Guest

    Vandaag nog eens een poging gedaan, maar niet tevreden met het resultaat. Ik denk ook dat mijn canard vleugel te groot is, en belangrijker, niet stijf genoeg. Bij 1/3 gas is hij nog te beheersen, maar bij volle gas is er geen houden aan (gewicht 380g, thrust = 500g). Ik vermoed ook dat het frontaal oppervlak te veel boven de thrustlijn van de schroef ligt (bovendekker + wingtips, staan nog niet op de foto). Volgende aanpassingen gepland : Vleugel verder naar onder (middendekker), wingtips symmetrisch onder en boven, koolstofbuis in canard, aparte alileronservo's. Ik houd julie op de hoogte.
     

Deel Deze Pagina