Canard?

Vraagje.

Waarom zie je nooit een model van het type 'Canard'? Dat type is qua overtrekken toch vriendelijker, maar waarom zie je het dan nooit? Wat voor nadelen zijn er dan?

voorbeeldje:
canard2fl.jpg

Leon

Lijkt me een leuk idee en uitdaging om eens zo'n kist te bouwen.
Is weer eens wat anders in ons luchtruim.
Ik denk dat het geen snelle kist zal zijn of zijn daar andere menigen over ???

Janneman :zon:

Hi Wubbe: een Canard is vriendelijker qua overtrekken omdat het stabilo een grotere instelhoek en invalshoek heeft dan de hoofdvleugel: deze overtrekt dus eerder waardoor de draagkracht bij overtrek niet gelijk wegvalt.
Dit is dan ook gelijk het belangrijkste nadeel: in normale vlucht vliegt de hoofdvleugel onder een kleinere invalshoek dan optimaal, zodat het geheel tov een klassieke opstelling minder optimaal kan vliegen.
verder is er niks tegen en alles voor om gewoon eens wat te expirimenteren: altijd leuk en leerzaam.
Ik kan je aanraden om eens wat proefmodelletjes van zo'n 25 cm spanwijte van verschillende opstellingen te maken , van gevouwen papier, 1mm balsa of depron of zoiets.
Canards hebben zo hun eigen stabiliteits-eigenaardigheden zoals een neiging om te diepstallen en te flatspinnen of soms na verstoring heel scherp te spiralen.
Mij is opgevallen dat negatieve V-stelling in de voorvleugel en een flink ondergehangen kielvlak dikwijls goed werkt, tevens negatieve pijlstelling wel goed werkt en postitieve pijlstelling (naar achteren) vragen om moeilijkheden is.
Waarom dit allemaal dikwijls zo is: ik ben er nog niet achter.
Een snelle Canard heeft over het algemeen van stabiliteitsproblemen relatief minder last omdat het instelhoekverschil dan meestal kleiner wordt gekozen.
Ik ben benieuwd of het nog wat wordt?

Wubbe,

ik heb nog een Robbe Kormoran liggen.
Moet nog worden opgeknapt, ik vond dat wel een leuk project.
Is dus blijven liggen.

P.B. me even je adres en ik gooi 'm op de stoep bij je af.
Ik moet weer eens ruimen.

Hans.

Robbe Kormoran??

Ik dacht eerst dat het een boot was :oops:

Ziet er leuk uit:

Kormoran.jpg

Geinig :lol: :rolling:

PB is onderweg!

Groeten, Leon

Back