Canary vleugel

Ik heb van een vorig project nog de vleugel en en het roer van een canary glider liggen. de romp en de staart-boom zijn ooit voor iets anders gebruikt.
Nu vraag ik me af of het mogelijk is het roer op het achterste deel van de vleugel te monteren en zodoende een nurflügel of zo iets te maken. Er natuurlijk van uitgaande dat het CG goed ligt. Of zal de langsstabiliteit te slecht worden.
op: Hobbyking Canary SQ fiberglass HLG kit - Page 10 - RC Groups
staat deze vleugel afgebeeld.
Niet om als DLG in de lucht te gooien maar meer als HLG.

Nurflugels hebben heel andere profielen. Als je de vleugel al vliegend krijgt dan zal het vrij waardeloos vliegen. Anders bou je gewoon een nieuw rompje voor de vleugel, kun je nog veel plezier van hebben!

Waar heeft dat dan mee te maken? dat de vleugel vliegt bewijst het wel als het als Canary vliegt. het enige wat ik verander is de afstand tot het stabilo/kielvlak. De romp is alleen maar onnodige weerstand en de ruimte om de elektronika onder te brengen! Ik kan me voorstellen dat door het ontbreken van het stabilo de vleugel niet meer dwarsas stabiel is....maar ja een nurflugel heeft ook geen stabilo! of ligt dat dan puur aan het profiel van de vleugel?

Waar heeft dat dan mee te maken? dat de vleugel vliegt bewijst het wel als het als Canary vliegt. het enige wat ik verander is de afstand tot het stabilo/kielvlak. De romp is alleen maar onnodige weerstand en de ruimte om de elektronika onder te brengen! Ik kan me voorstellen dat door het ontbreken van het stabilo de vleugel niet meer dwarsas stabiel is....maar ja een nurflugel heeft ook geen stabilo! of ligt dat dan puur aan het profiel van de vleugel?

Hmm nou ja "....het enige " :D Nurflugels hebben bijna of eigenlijk allemaal een profiel waarin dwarsstabiliteit is ingebouwd..kijk maar eens naar de MH series profielen..die hebben een duidelijke S slag in het profiel.... de eindlijst, om het maar zo te noemen staat behoorlijk omhoog in vergelijk met het profieltje van jou zwevert.

a865647-176-MH-60.gif

Misschien kan je er eens op zoeken/ inlezen..

hier bijvoorbeeld.

Papers

Laatst bewerkt:
Als je dan toch bezig bent...zoek dan ook eens wat op over waarom een vliegtuig eigenlijk een staartboom, stabilo en kielvlak heeft en wat de invloed is van het veranderen van de diverse parameters zoals de afstand van het stabilo en kielvlak tot de vleugel. Een startpunt zou DIT kunnen zijn
Ik moest namelijk een beetje grinniken om deze opmerking:
het enige wat ik verander is de afstand tot het stabilo/kielvlak. De romp is alleen maar onnodige weerstand en de ruimte om de elektronika onder te brengen!
De romp (en met name het stuk tussen vleugel en staart) bepaalt voor een heel groot deel het vlieggedrag van een vliegtuig.

Als het je interesseert; HIER staat een rekenblad waarin ik de waardes van een van mijn zwevers het gezet. Verander de lengte van de staart maar eens (op het "wing" tabblad) en kijk dan bij "results".

full

gewoon een carbon stokje pakken en er een staartsetje achter aan plakken van hout of depron zoals de foto en er een stokje in lijmen met wat verstevigingen om hem dlg te gooien!

ookal vliegt het maar 40 sec. ofzo het is gewoon superleuk!

Laatst bewerkt door een moderator:
Niet onmogelijk.
Zo'n vleugel kan je redelijk als een nurflügel gebruiken door het op z'n kop te zetten en de juiste zwaartepunt te vinden. Het wordt dan geen high-performance kist maar wel een leuk experiment.

Alleen de knik in de vleugel gooit roet in het eten want dat komt dan ook ondersteboven te staan. Rol stabiliteit zal er niet zijn en deze kanarie heeft niet eens rolroeren om iets te corrigeren.

Maar, het is op zich geen gek idee.

Een HobbKing Canary is eigenlijk een Great Planes Fling of een Kyosho Swing. Ik heb er zelf ook een. Vliegt prima!

Maak zelf een rompje á la Mimi en maak dat ietsje langer zodat de vleugel er op kan (met 2 elastieken). Vliegerstokje als romp en klaar ben je :)

Dat vliegt stukken beter dan een nürflugel.

[Ik heb de staartset hier nog ergens liggen. Als je in de buurt van Haarlem bent...]

Tja.....ik begrijp na het lezen van o.a de artikelen van Arjan dat het idee niet gaat lukken althans zeer instabiel zal zijn. Heb inmiddels een andere stabilo en roer gemaakt met een heel dunne romp voor de elektronika / servo's. Nog niet mee gevlogen maar dat zal wel gaan denk ik.

En nu maar eens serieus een DLG gaan maken en niet liggen te kl@#$#ten met allerlei andere rommel......

Sorry dat ik je droom verpest heb :(
Maar, aan de andere kant, je hebt er wel een hoop van geleerd!
Als je aan het ontwerpen gaat kun je dat rekenblad trouwens heel goed gebruiken om de afmetingen en lengtes van diverse onderdelen te bepalen.
Succes!

Ik ging er eigenlijk vanuit dat hij het vliegende vleugel-idee had laten varen......
Heb inmiddels een andere stabilo en roer gemaakt met een heel dunne romp voor de elektronika / servo's. Nog niet mee gevlogen maar dat zal wel gaan denk ik.

En nu maar eens serieus een DLG gaan maken en niet liggen te kl@#$#ten met allerlei andere rommel......

Dat is duidelijk en ach ik droom vast weer een andere wonderlijke droom:).........

Ga een aantal verschillende boomlengtes proberen om te kijken wat dat met de stabiliteit doet

Back