Candy van PAF

• Topicstarter Topicstarter Maarten Engelhardt
  • Startdatum Startdatum
M

Maarten Engelhardt

Guest
Zijn er mensen die ervaring hebben met één van de vele uitvoeringen van de Candy van PAF?
http://www.paf-flugmodelle.de/Candy/Candy.htm
Candy1.jpg

Maarten niet doen !!
Raak je echt verslaafd aan zweven, zeker bij een licht hellinkje.
In Fiss, Oostenrijk al 2 jaar achter elkaar geweest tijdens het Flying Circus.
Bij het veld naast het dorp ( 1500 meter hoog ) met een mooie helling.
Tijdens een dooie periode thermiek zoeken met een heel licht windje, gooien ... 50 meter van de helling wegvliegen en langzaam rondje en dan terug aan de voet landen.
Af en toe verder naar buiten wagen, gaat wel eens mis als je geen thermiek vindt. Naar beneden lopen ( dat is niet erg ) en weer naar boven ( dat is wel erg!! ).
Maar als je dan thermiek vind, de eerste bumpjes en dan doorzoeken, verder van de helling weg en dan gaat 'tie langzaam aan sneller omhoog, cirkelen en dan bammmmmmmmmmm!!!! Dan komt de bel pas goed tot leven.
En dan durft de rest van het internationale stel wel hun zwevers te gooien.

De Candy 1,50m spanwijdte ( de normale ) is een heerlijk zwevertje.
Alleen V-staart bestuurd. Heerlijk toestelletje.

In Nederland ook makkelijk te vliegen bij lichter weer, hellingen van de duinen of termieken in het vlakke veld. Simpel elastiekje met 80 meter nylon snoer, met anti-kinkjes uit de hengelsportzaak.
En dan lekker rustig je rondjes draaien.

De Candy geeft mooi aan wanneer je thermiek raakt, of de vleugel gaat op en neer of de Candy vertraagt en begint te stijgen.
Als je de Candy uittrimt voor normale glijvlucht kun je met een klick of 4-5 'm uitgetrimd krijgen voor langzame vlucht waarbij elk thermiektikje goed aangegeven wordt.

Mijn Candy is veel ge-(/mis-)bruikt door mij, al 2e-hands gekocht maar wat heb ik een plezier van het ding gehad. In de vleugel loopt een carbon ligger, rest van de vleugel is van balsa. De afmeting van 1,5 meter is zeer sterk door de compactheid.
Mijn Candyis nu aardig vermoeid, en vertoond diverse "battle-scar's".
Als waardige opvolger heb ik een Super Fips van CHK ( Duitsland ) besteld met ailerons en flaps. Prijs € 166,-- + porto.
Spanwijdte 2 meter, V-staart, zweefversie, vluchtgewicht wordt rond de 610 tot 630 gram. Zie recensies bij Aufwind of in de archiven van de FMT of kijk eens op de Duitse forums.
Komen 6x Dymond D60 in. Deze liggen al gereed.
waarschijnlijk nog zo'n 2 weken voordat het thuis wordt geleverd, wachttijd 3-4 weken.

Overigens is de Candy met 1,80 of 2,00 meter spanwijdte mooi elektrisch te maken. De ailerons ben ik niet juichend over. Het toestel is dan wel licht dus bij heel licht weer in het voordeel, je kan ook makkelijker op zoek naar thermiek. Echter als er iets meer wind begint te staan, wordt het toestel wel fragiel en langzaam. Persoonlijk vind ik de grotere maten gen aanrader.

Ik zou je aanraden om serieus te kijken naar de Super Fips, ook vanwege het feit dat je FULL-SHIP kan vliegen.
Voor een klein beetje meer-geld en geld voor (niet te dure) servo's kun je een paar klassen groter vliegen.
In diverse artikelen wordt de Super Fips aanbevolen als een soort mini F3J.

Hans.

@Hans,

Heerlijk altijd weer die uitgebreide ervaringen van jou :thumbsup:
Ik ben er heel blij mee.... maar aan de andere kant wordt de keuze niet echt makkelijker.
De keuze was eigenlijk tussen de Callistic van Hoellein, en de Candy van PAF.
Nu komt de Super FIPS er ook nog bij :roll:

Ik ben er nog niet uit.
Ik heb een paar uitgangspunten:
  • Makkelijk te bouwen of ARF (in verband met mijn twee linkerhandjes)
    Spanwijdte ca. 2 meter
    Geschikt voor nog niet echt ervaren piloot (ikke dus)
    Betaalbaar
    Electro!

En dan ook nog de afweging voor met of zonder borstels vliegen. :hammer:

In ieder geval, ik ben er nog niet uit, maar bedankt voor je reacties

Maarten Engelhardt zei:
En dan ook nog de afweging voor met of zonder borstels vliegen. :hammer:

Na jaren met borstels gevlogen te hebben zeg ik nu:

NOOIT MEER BORSTELS!!!

Lipo's vindt ik ook heerlijk. Het interesseert me nauwelijks meer wat ze kosten. Alleen het feit dat ze zo'n beetje 4x lichter zijn dan nicads vindt ik echt geweldig.

Let wel, er valt meer over dit onderwerp te zeggen. Maar ik heb voor mijn electrozwevers de keuze helder.....

Maarten,

de Candy in de twee meter uitvoering wordt toch een beetje kwetsbaar voor een niet-professionele piloot. De Candy 1,5 meter daarintegen niet, trust me, I know.
Maar terug naar je dilemma, keuze tussen Calistic en Candy 2m is niet moeilijk. ==> Calistic, kan ook nog wat meer wind hebben. Voor het bouwen van een Calistic moet je te rade gaan bij anderen op het forum.
Keuze Calistic <==> Super Fips is er een van prijzen ( 89 <-> 170 Euro ) en van mate van bouwinspanning.
Absoluut bevooroordeeld als ik ben, denk ik dat de Fips wat beter tegen een stootje zal kunnen, o.a. D-box in de vleugel.
Artikel http://www.vth.de/archiv/texte/fmt2003_07_038.pdf

Motorisering, qua (start)kosten is er weinig verschil meer tussen borstel en borstelloos. Kosten voor een lader die ook Lipo's aan kan éénmalig.
Dus ==> brushless vanwege het gewicht, je wilt tenslotte een lichte zwever.
Bedenk ook even hoe je zwever de lucht in moet gaan, 45-60 graden of verticaal. Op de buitenlandse forums lijkt het wel of alles maar dan ook alles verticaal omhoog moet. De aanbevolen motoren moet je dan ook goed bekijken, meestal top-of-the-line. Kan allemaal veel lichter ( = goedkoper ). Ook daarvoor kan ik je geen verder zinnig advies geven.

Nog een linkje gevonden: http://www.hepf.at/kundenmodelle/?search=fips&typ=%&motor=%
http://www.aufwind-magazin.de/redaktion/superFips603/index.html

Sterkte Maarten, :lol: :rolling:

Echt vliegen heb ik nog niet gedaan, omdat ik alles nog niet compleet had.

Ik heb alleen gegooid, eerst had ik ongeveer het zwaartepunt bepaald met 20 gram lood er in. Maar tijden het proefgooien bleek dat ik veels te veel up moest geven. Dus toen geleidelijk alle lood er weer uit.
Nu zit ik op 240 gram totaalgewicht (kan nog iets af vanwegen 5 cellen) en het zwaartepunt zit nu op 68 mm. vanaf voorkant vleugel.

Tot op heden lijkt het zeer goed, mooi zwevertje, vliegt goed.
Later maar eens hoogstart proberen.

Taco.

Vandaag de Candy ingevlogen.
Het duurde even voordat ik hem goed had, eerst de roeruitslagen verminderd tot 38 %.

Ietsje (5 gram) lood in het neusje. En toen hoogstart geprobeerd.
Met de roeren op neutraal gaat hij er veels te vlak vandoor, meer een katapultstart.

Toen vliegfases ingesteld, bij start tenslotte uitgekomen op hoogteroer + 23 % tot nu toe.

Stijgt nu snel naar goede hoogtes, eenmaal op hoogte, de 2-standenschakelaar weer op 'normaal' .

Vliegt goed, eerst wat aan wennen, heeft bij mij in de bochten wat up nodig, misschien nog een keer bijmixen.

Verschillende starts gemaakt, de laatste in de thermiek :!: :!: :!:

Gaat snel hogerop, behoorlijk down geven voor retour aarde.
Dit was voor mij als beginnende leek de eerste keer in de thermiek.

Resultaat: Goed 8O :D :o

Taco 8) (vanwege de zon)

Ik vind het leuk om te horen dat de (mini-)Candy je bevalt.
Wellicht heb je uit eerdere berichten van mij kunnen lezen dat ik erg veel plezier heb (gehad) van de "normale" Candy.

Veel thermiek toegewenst met de Candy.

Back