canopy vacuformen; foam?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door sentry30, 23 feb 2022.

  1. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Voor een 2,5 meter hoogdekker die ik zit te bouwen wil ik de canopy zelf maken en vacuformen.
    Nu zal ik eerst een mal moeten maken waarover ik de canopy can trekken.
    Balsa lijkt me te duur en andere houtsoorten te hard om makkelijk mee te werken.
    In deze link (https://scalesoaring.co.uk/moulded-canopies/) gebruikt men styrofoam om een mal te maken en dit lijkt me een goede optie!

    Als bouwtafelondergrond gebruik ik XPS platen, deze zijn recht, goedkoop en ideaal om hout op vast te pinnen. Ik ben er echter proefondervindelijk achter gekomen dat dit materiaal niet goed tegen hitte kan.

    Iemand ervaring met een (styro)foam soort dat goed te gebruiken is als mal materiaal om over te vacuformen?
     
  2. LeoG

    LeoG

    Lid geworden:
    21 jun 2014
    Berichten:
    490
    Locatie:
    Tilburg
    Het materiaal uit de link is volgens mij ook styreen (XPS staat volgens dit voor expanded polystyreen, polystereen met gasbelletjes erin) en er staat dat de temperatuur van het PETG geen probleem is als je een laagje glasdoek met Z-poxy eroverheen zet.
     
  3. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Al eens aan (model)gips gedacht?
     
  4. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Nog nooit mee gewerkt, maar lijkt me een tip! Ik zul youtube eens raadplegen, thanks!!
     
  5. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.445
    Locatie:
    groningen
    Hoe is dit uitgepakt?


    jan.
     
  6. sentry30

    sentry30

    Lid geworden:
    1 apr 2017
    Berichten:
    26
    Locatie:
    Powercity
    Nog niet.. Ik heb het project aan de kant geschoven omdat ik het niet afkrijg voor dit vliegseizoen. Wordt dus iets voor het najaar!
     

Deel Deze Pagina